Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

CSN:2021/19

Har getts
17.6.2021
Diarienummer
VH/1067/02.05.04/2021
Beskattning av inkomst av näringsverksamhet, Bassamfund, Ekonomisk verksamhet, Jurisdiktion utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet

A Ab, som verkade inom försäkringsbranschen, ägde skadeförsäkringskoncernen B, som hade sin hemvist i jurisdiktion X utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Försäkringsgivaren för merparten av alla de försäkringsavtal som koncern B erbjöd i jurisdiktion X utgjordes av skadeförsäkringsbolaget C Ltd, som hörde till koncernen och hade sin hemvist i en annan jurisdiktion utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, i Z. Det var möjligt att den faktiska beskattningsnivån för C Ltd i jurisdiktion X var lägre än 3/5 av beskattningsnivån i Finland för ett samfund med hemvist här.

D Ltd var ett bolag som utövade försäkringsförmedling och som hörde till samma koncern och ansvarade för distributionen av C Ltd:s försäkringsprodukter inom jurisdiktion X med stöd av ett serviceavtal. D Ltd förmedlade också produkter av vissa andra försäkringsbolag som inte hörde till koncernen. Enligt ansökningshandlingarna täckte serviceavtalet mellan C Ltd och D Ltd försäkringsförmedling, den anknutna kundservicen och därtill olika stödtjänster.

Enligt ansökningshandlingarna utövade C Ltd egentlig försäkringsverksamhet och fattade försäkringsbeslut i sin jurisdiktion X, det vill säga bedrev så kallad underwriting-affärsverksamhet, som omfattade bland annat val av de försäkrades risker, försäkringsprissättning och bekämpning av missbruk. C Ltd administrerade återförsäkringen och övervakade arbetet relaterat till placeringsförvaltningen. C Ltd behandlade de viktigaste skadeanmälningarna och administrerade och övervakade behandlingen av mindre skadeanmälningar, stödtjänsterna för underwriting-funktionen och åtgärderna relaterade till bekämpningen av missbruk, vilka utkontrakterats till D Ltd. C Ltd godkände alla ändringar som gällde försäkringsprodukterna och prissättningen av dessa, men D Ltd gav förslag om dessa.

Enligt ansökningshandlingarna hade C Ltd cirka 30 anställda och egna ekonomiförvaltnings-, aktuarie- och riskhanteringsteam. C Ltd hade verksamhetslokaler i jurisdiktion Z, där också bolagets styrelse sammanträdde. Merparten av styrelsens ledamöter bodde i jurisdiktion Z.
C Ltd:s inkomst flöt i huvudsak in av försäkringspremieintäkter, som D Ltd tog ut av kunderna och förmedlade till C Ltd. C Ltd bar försäkringsrisken relaterad till de försäkringar som det beviljade och betalade försäkringsersättningar till försäkringstagarna.

I ärendet skulle det bedömas om A Ab:s dotterbolag C Ltd i jurisdiktion Z uppfyllde förutsättningarna för undantag för ekonomisk verksamhet enligt 3 § i lagen om beskattning av delägare i utländska bassamfund, då den utländska enheten i fråga inte ses som ett utländskt bassamfund.

Centralskattenämnden ansåg att C Ltd utifrån utredningen i ansökningshandlingarna faktiskt hade etablerat sig i sin hemviststat och de facto bedrev ekonomisk verksamhet där i enlighet med 3 § 1 mom. i bassamfundslagen. När det därtill beaktades att C Ltd utövade försäkringsverksamhet med en affärsverksamhetsmodell som var etablerad inom branschen, i vilken dess inkomster i huvudsak utgjordes av försäkringspremier, att bolaget bar försäkringsrisken för de försäkringar som det beviljade och att det betalade ut försäkringsersättningar till försäkringstagarna, ansåg centralskattenämnden att det utifrån en helhetsbedömning utretts att C Ltd:s inkomst i dessa förhållanden i huvudsak flutit in i dess jurisdiktion utifrån annan produktions- eller tjänsteverksamhet som kan jämställas med industriell produktionsverksamhet i enlighet med 3 § 2 mom. 3 punkten i bassamfundslagen.

I de förhållanden som beskrevs i ansökningshandlingarna var det följaktligen möjligt att på C Ltd tillämpa regeln om undantag för ekonomisk verksamhet enligt 3 § i bassamfundslagen, om därtill förutsättningarna om icke samarbetsvilliga jurisdiktioner och informationsutbyte enligt 3 § 2 mom. 1 och 2 punkten i bassamfundslagen var uppfyllda under de skatteår, för vilka förhandsavgörandet getts.

Förhandsavgörande för skatteåren 2021‒2022.

Lag om beskattning av delägare i utländska bassamfund 3 §

Lagakraftvunnet

Endast en sammanfattning av beslutet publiceras

Sidan har senast uppdaterats 19.7.2021