Asiointi tulorekisterissä
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelumme antaa puhelimitse yleistä tulorekisteriin liittyvää neuvontaa.
Tallennamme pääsääntöisesti kaikki asiakaspalvelusta lähtevät ja sinne saapuvat puhelut. Puhelujärjestelmäämme hoitaa ulkopuolisena palveluntarjoajana Elisa Oyj.
Puhelujärjestelmään tallentuu kaikista saapuvista puheluista puhelun alku- ja loppuaika, soittajan numero, vastaajan nimi sekä äänitallenne. Ilmoitamme puhelun tallentamisesta puhelun aluksi. Puhelutallenteita käytetään puhelujen sisällön todentamiseen jälkikäteen ja asiakaspalvelun laadun varmistamiseen.
Asiakaspalvelussa kerätään asiakkaan neuvonnan hoitamiseksi välttämättömiä tietoja. Kerättäviä henkilötietoja ovat asiakkaan nimi ja puhelinnumero sekä muut asian selvittämisen kannalta välttämättömät tiedot.
Jos asia jää selvitettäväksi, siitä voidaan tehdä pyyntö palvelunhallintajärjestelmään, jonka toimittajana on Microsoft Dynamics CRM.
Jos asioit Tulorekisteriyksikössä vireillä olevaan hallintoasiaan liittyen, yhteydenotosta tehdyt muistiinpanot voidaan kirjata myös asianhallintajärjestelmään, jonka toimittajana on Triplan Oy.
Sähköinen asiointi
Tulorekisterillä on käytössä sähköinen asiointipalvelu.
Tutustu sähköisen asiointipalvelun ohjeisiin ja kirjaudu palveluun
Yritykset ja organisaatiot voivat sähköisessä asiointipalvelussa esimerkiksi ilmoittaa tulorekisteriin tulotietoja, tilata raportteja tai aineistoja sekä korjata tietoja.
Tiedon käyttäjät voivat katsella sähköisessä asiointipalvelussa tulorekisterin tietoja lakisääteisten tiedonsaantioikeuksiensa mukaisesti.
Yksityishenkilöt voivat sähköisessä asiointipalvelussa tarkastella tulotietojaan, tilata tulorekisteriotteen sekä ilmoittaa maksettuja suorituksia tulorekisteriin.
Näin tilaat tulorekisteriotteen
Sähköinen asiointipalvelu tallentaa päätelaitteellesi evästeitä eli pieniä tekstitiedostoja. Kaikki sähköisen asiointipalvelumme evästeet ovat teknisiä evästeitä, jotka mahdollistavat sähköisen asiointipalvelun käyttämisen. Evästeiden avulla sähköistä asiointipalvelua käyttävä henkilö yksilöidään, ja ne myös ylläpitävät käyttäjän istuntoa sähköisessä asiointipalvelussa.
Mihin tietojen käsittelymme perustuu?
Käsittelemme henkilötietoja puhelinasioinnissa ja sähköisessä asiointipalveluissa Tulorekisteriyksikön lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi (yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) 6 artiklan 1 kohdan c alakohta). Käsittelystä on säädetty tulotietojärjestelmästä annetussa laissa (laki tulotietojärjestelmästä (53/2018)) ja hallintolaissa (hallintolaki (434/2003)).
Puhelutallenteiden ja evästeiden käsittely sähköisissä asiointipalveluissa perustuu Tulorekisteriyksikön yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseen (yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) 6 artiklan 1 kohdan e alakohta).
Tietojen luovuttaminen
Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti.
Henkilötietojen käsittelijät
Sovellushallinnan palveluissa, esimerkiksi virheselvittelyssä, käytämme seuraavia toimijoita:
- Knowit Oy
- Gofore Oyj
- Gofore Verify Oy
- Tietoevry Oyj
- Digia Oyj
- Nortal Oy
- IQI Success Insuring Oy
- Twoday Oy
- Nordcloud Oy
- Zure Oy
Sovellushallinnassa henkilötietoja käsitellään palvelunhallintajärjestelmässä, jonka toimittajana on ServiceNow. Tulotietojärjestelmän häiriöpäivystystä hoitaa Digia Oyj.
Tietoja ei lähtökohtaisesti luovuteta EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle. Microsoftilla voi kuitenkin poikkeuksellisissa yksittäistapauksissa olla pääsy henkilötietoihin tuki- ja ylläpitotoimien yhteydessä. Tiedonsiirroissa tietosuoja-asetuksen mukaisena siirtoperusteena toimii 45 artiklan 1 kohdan mukainen Euroopan komission tietosuojan riittävyyttä koskeva päätös (Adequacy decision for the EU-US Data Privacy Framework, C(2023) 4745 final) tai tarvittaessa Euroopan komission julkaisemat vakiosopimuslausekkeet.
Tietojen säilyttäminen
Noudatamme tietojen säilyttämisessä Verohallinnon tiedonohjaussuunnitelmaa. Säilytämme puhelutallenteita enintään kuusi kuukautta.