Huijausviestejä on liikkeellä Verohallinnon nimissä. Lue lisää huijausviesteistä

OmaVerossa käyttökatko 18.–21.11. – hoida veroasiasi ajoissa

Uutinen, 11.11.2022

OmaVerossa on käyttökatko marraskuun lopulla tietojärjestelmien päivityksen vuoksi.

Käyttökatko alkaa perjantaina 18.11. klo 15.30 ja päättyy maanantaina 21.11. klo 9. Käyttökatkon aikana OmaVeroon ei voi kirjautua eikä sen kautta voi hoitaa mitään veroasiaa.

Verohallinto kehottaa hoitamaan mahdolliset tiedossa olevat veroasiat jo ennen katkoa.

Huomioi käyttökatkon aikana erityisesti seuraavat asiat

  • Verokortti: Verokorttia ei saa OmaVerosta pe 18.11. klo 15.30 − ma 21.11. klo 9. Maanantaina 21.11. klo 9 alkaen verokortin saa OmaVerosta, verotoimistosta tai puhelinpalvelusta (puh. 029 497 000).
  • Verojen maksaminen: Pe 18.11. klo 15.30 − ma 21.11. klo 9 et voi maksaa mitään veroa OmaVerossa etkä saa maksutietoja maksamista varten. Veroja voit maksaa verkkopankissa − jos maksat verkkopankissa, hae tili- ja viitenumerot maksamista varten OmaVerosta hyvissä ajoin ennen katkoa. Maksutietoja voi kysyä ma 21.11. klo 9 alkaen puhelinpalvelusta (puh. 029 497 026). OmaVerossa voi hakea maksutietoja ja maksaa veroja jälleen ma 21.11. klo 9 alkaen.
  • Alv-yhteenvetoilmoitukset EU-myynnistä: Ilmoituksia ei voi antaa OmaVerossa pe 18.11. klo 15.30 lähtien − ilmoitukset kannattaa tehdä jo ennen käyttökatkoa. Katkon aikana ilmoituksia voi antaa Ilmoitin.fi-palvelussa, mutta ne käsitellään vasta katkon jälkeen. OmaVerossa ilmoituksia voi antaa jälleen ma 21.11. klo 9 alkaen.
  • Verovelkatodistukset: Verovelkarekisteri ei ole käytössä la 19.11.−su 20.11. Verovelkatodistuksia erääntyneistä maksamattomista veroista saa asiakaspalvelusta jälleen ma 21.11. klo 9 alkaen.
  • Api-rajapinnat: Rajapinnat sulkeutuvat la 19.11. klo 01 ja avautuvat viimeistään su 20.11. klo 17.
  • Ilmoitin.fi- ja Lomake.fi-palvelut: Käyttökatkon aikana voit antaa ilmoituksia Ilmoitin.fi- ja Lomake.fi-palveluiden kautta sekä omasta ohjelmistosta operaattorin välityksellä, mutta käsittelemme ilmoitukset vasta käyttökatkon jälkeen. Antamasi ilmoitus tai tiedot kirjataan ilmoituksen lähetyspäivän mukaan.
  • Palkka.fi: Palkkoja voit laskea normaalisti ja ilmoitukset lähetetään tulorekisteriin, mutta ne eivät siirry OmaVeroon katkon aikana. Ilmoitukset siirtyvät OmaVeroon katkon jälkeen. Katkon aikana myöskään seuraavat tiedot eivät välity Verohallinnosta Palkka.fi:lle.
    • OmaVeron maksujaksotietojen muutokset
    • verokorttitiedot sähköisesti Verohallinnolta
    • työnantajarekisterin muutokset (satunnainen/säännöllinen työnantaja)
  • Veronumero: Veronumerorekisteri on pois käytöstä pe 18.11. klo 15.30 − ma 21.11. klo 9. Käyttökatkon vuoksi et voi saada veronumeroa eikä sinua voida merkitä veronumerorekisteriin la−su 19.−20.11. Lue lisää: Veronumerorekisteri

Käyttökatkon jälkeen OmaVerossa on uusia ominaisuuksia – lue lisää: Uutta OmaVerossa marraskuussa

Sivu on viimeksi päivitetty 11.11.2022