Ett serviceavbrott i miljön för intressentgruppstestningen 18.12 kl. 16 – 19.12 kl. 8. 

Anmäl ett intressebevakningsarvode till inkomstregistret

Du kan få intressebevakningsarvoden om du är intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig.

Som intressebevakare ansvarar du för ekonomiska angelägenheter för den person som står under intressebevakning, det vill säga din huvudman i enlighet med lagen om förmyndarverksamhet.

Som intressebevakningsfullmäktig kan du däremot sköta din fullmaktsgivares ekonomiska angelägenheter om fullmaktsgivaren har genom en intressebevakningsfullmakt beviljat dig rätt att sköta dem.

Läs mer om intressebevakare och intressebevakningsfullmäktig på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

När du får arvoden eller kostnadsersättningar för intressebevakaruppdrag, ska du anmäla dem till inkomstregistret. Arvodet är arbetsersättning för dig (inkomstslag 336 i inkomstregistret).

Observera att du inte kan få skattefria kostnadsersättningar i intressebevakaruppdraget, såsom dagtraktamenten och kilometerersättningar. Du ska med andra ord räkna in eventuella kostnadsersättningar i beloppet på arbetsersättningen. Räkna in även ersättningar som har betalat till dig mot kvitto i beloppet på arbetsersättningen, till exempel resebiljetter och logiersättningar samt parkeringsavgifter.

Eftersom arvodet är en arbetsersättning, behöver arbetsgivarens separata anmälan inte lämnas in.

Se också Skatteförvaltningens anvisningar för intressebevakare:

Intressebevakarens och huvudmannens skatteärenden: skattekort, betalning av förskottsinnehållning, kontonummer och referensnummer

Anmäl ett intressebevakningsarvode till inkomstregistret elektroniskt

Du kan anmäla ett intressebevakningsarvode elektroniskt om du är en privat intressebevakare, har fått en Suomi.fi-fullmakt av din huvudman eller du är intressebevakningsfullmäktig och följande villkor uppfylls:

  • du har rätt att sköta fullmaktsgivarens ekonomiska angelägenheter
  • rätten att sköta ekonomiska angelägenheter gäller hela förmögenheten och inte endast en viss del av den, såsom fastighet eller företagsverksamhet
  • du har rätt att uträtta ärenden för fullmaktsgivaren ensam.

Anmäl uppgifterna i inkomstregistrets e-tjänst senast den 5:e dagen i den kalendermånad som följer efter utbetalningsmånaden.

Samla in följande uppgifter för anmälan:

  • utbetalningsdag
  • löneutbetalningsperiod – ange den första arbetsdagen som startdatum och den sista arbetsdagen som slutdatum
  • betalarens namn och personbeteckning
  • namn och identifierare för mottagaren av arbetsersättningen, det vill säga inkomsttagaren, till exempel personbeteckning eller FO-nummer
  • arbetsersättningens belopp
  • eventuell förskottsinnehållning.

Logga in i inkomstregistrets e-tjänst och välj ”Uträtta ärenden för en annan privatperson”.

Ge nödvändiga uppgifter med en anmälan om löneuppgifter. Se närmare anvisningar nedan:

Anmäl så här om du har fått arvoden och kostnadsersättningar av samma huvudman eller fullmaktsgivare till ett sammanlagt belopp på högst 1 500 euro om året

Räkna ihop arvodena för intressebevakningen och kostnadsersättningarna. Anmäl deras totala belopp med inkomstslaget 336 Arbetsersättning.

Förskottsinnehållning behöver inte verkställas på beloppet.

Anmäl så här om du har fått arvoden och kostnadsersättningar av samma huvudman eller fullmaktsgivare till ett sammanlagt belopp på över 1 500 euro om året

Räkna ihop arvodena för intressebevakningen och kostnadsersättningarna. Anmäl deras totala belopp med inkomstslaget 336 Arbetsersättning.  Dra inte av förskottsinnehållning eller andra avgifter från det belopp som uppges. 

Anmäl den förskottsinnehållning som du verkställt på beloppet med inkomstslaget 402 Förskottsinnehållning.

Anmäl ett intressebevakningsarvode till inkomstregistret på en pappersblankett

Om en elektronisk anmälan inte är möjlig, kan du anmäla uppgifterna på pappersblankett. Anmäl uppgifterna på pappersblanketten senast den 8:e dagen i den kalendermånad som följer efter utbetalningsmånaden.

Ladda ner blanketten på sidan Anmälan om löneuppgifter (TULOR 6101r).

Observera att det i blanketten finns många punkter som inte behöver fyllas i när ett arvode för intressebevakare anmäls.

  • Fyll i blanketten antingen på dator eller för hand. Blanketten läses in maskinellt, varför du ska fylla i punkterna noggrant.
  • Skriv ut blanketten och posta den till adressen på blanketten.
  • Se ett exempel på ifylld blankett: Exempel på ett arvode för intressebevakare (pdf)

Anmäl så här om du har fått arvoden och kostnadsersättningar av samma huvudman eller fullmaktsgivare till ett sammanlagt belopp på högst 1 500 euro om året

Räkna ihop arvodena för intressebevakningen och kostnadsersättningarna.

Uppge det sammanlagda beloppet på dessa i punkten 3B Övriga inkomstslag som anmäls på pappersblanketten. Anteckna 336 som kod för inkomstslaget. Uppge inte namnet på inkomstslaget på blanketten.

Förskottsinnehållning behöver inte verkställas på beloppet.

Anmäl så här om du har fått arvoden och kostnadsersättningar av samma huvudman eller fullmaktsgivare till ett sammanlagt belopp på över 1 500 euro om året

Räkna ihop arvodena för intressebevakningen och kostnadsersättningarna.

Uppge det sammanlagda beloppet på dessa i avsnittet 3B Övriga inkomstslag som anmäls på pappersblanketten. Dra inte av förskottsinnehållning eller andra avgifter från det belopp som uppges. Anteckna 336 som kod för inkomstslaget. Uppge inte namnet på inkomstslaget på blanketten.

Uppge förskottsinnehållning som du verkställt på beloppet på pappersblanketten i avsnittet 3A Lön totalt och poster som ska dras av i punkten Förskottsinnehållning totalt. Punkten Lön totalt förblir tom, eftersom det handlar om arbetsersättning.

Du kan styra breven från inkomstregistret till din egen adress

Om det finns ett fel eller en brist på en pappersblankett som du skickat, sänder inkomstregistret ett meddelande om felet med ett brev. Förvalet är att brevet skickas till huvudmannens adress, eftersom hen är den som betalar arvodet.

Du kan ändra huvudmannens adress till en annan adress, till exempel din egen adress. Efter att adressen ändrats, styrs alla brev från inkomstregistret till denna adress.

Du kan ändra postadressen för brev som skickas från inkomstregistret på något av de följande sätten:

A) Ring till inkomstregistrets telefontjänst.

Kontakta oss

Adressändring kan inte göras i inkomstregistrets chatt.

B) Skicka till inkomstregistret

  • ett utdrag ur registret över förmynderskapsärenden
  • en fritt formulerad begäran om ändring av adress.

Ett utdrag ur registret över förmynderskapsärenden kan beställas hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

C) Skicka till inkomstregistret

  • ett beslut om fastställande av en intressebevakningsfullmakt
  • en intressebevakningsfullmakt
  • en fritt formulerad begäran om ändring av adress.

Skicka inte originalen, det räcker med kopior. Ange intressebevakarens adress i den fritt formulerade begäran. Glöm inte att skriva under.

Skicka handlingarna till:

Inkomstregisterenheten
PB 1
00055 INKOMSTREGISTRET

Vanliga frågor

Se Skatteförvaltningens anvisning för intressebevakare:

Eftersom ett intressebevakningsarvode är arbetsersättning, kan du inte använda ett skattekort för lön för det, utan du behöver ett separat skattekort.

Ta del av MDB:s anvisningar:

Om intressebevakaren är ett företag eller en annan aktör som är införd i förskottsuppbördsregistret, anmäls arvodet inte till inkomstregistret.

Det samma gäller också för arvoden som fås av en firmaföretagare, även om hen sköter uppdragen som intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig som privatperson och inte genom sitt företag. I sådana fall ska intressebevakaren eller den intressebevakningsfullmäktige anmäla ett arvode i sin egen beskattning.

Sidan har senast uppdaterats 14.8.2024