Så här ger du Suomi.fi-fullmakt att uträtta ärenden i inkomstregistret
När du ger en annan person eller ett företag Suomi.fi-fullmakt, kan personen eller företaget uträtta ärenden för dig eller för ditt företag i inkomstregistrets e-tjänst.
Du behöver ingen fullmakt när du sköter dina egna ärenden i inkomstregistret.
Du kan ge fullmakt antingen till en person eller ett företag. Du kan också begära en fullmakt för dig själv om du börjar uträtta någon annans ärenden i inkomstregistret. Observera dock att riktigt alla ännu inte kan få Suomi.fi-fullmakter i sin användning.
I tjänsten Fullmakter kan du också göra ändringar i fullmakterna. Om du inte vet vilken fullmakt som behövs för att sköta ett ärende, läs beskrivningarna av de olika fullmakterna i slutet av sidan.
Kontrollera i följande anvisningar hur du ger en Suomi.fi-fullmakt i olika situationer.
Om du uträttar ärenden för ditt barn som inte har fyllt 15 år, kan du uträtta ärenden i inkomstregistret utan särskild fullmakt.
Om ditt barn är i åldern 15–18 år kan hen inte ge fullmakt, men hen kan identifiera sig i tjänsten själv eller uträtta ärenden med pappersblankett. Personer som har fyllt 18 år kan ge fullmakter.
Om du är privatperson och har en intressebevakare, kan du ge intressebevakaren fullmakt att uträtta inkomstregisterärenden för din räkning. Läs mer i punkten ”Intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig”.
Om du är en utländsk privatperson som inte har en finsk personbeteckning kan du varken ge eller få Suomi.fi-fullmakter. Då kan du endast uträtta ärenden med pappersblankett.
Fullmakten blir giltig från den dag som du väljer som första dag.
Den som fått fullmakten kan nu logga in inkomstregistrets e-tjänst och uträtta ärenden för din räkning när hen väljer "Uträtta ärenden för en annan privatperson".
Som intressebevakare kan du uträtta ärenden elektroniskt i inkomstregistret för din huvudmans räkning, om huvudmannen har gett dig Suomi.fi-fullmakt. Du kan också be din huvudman ge dig Suomi.fi-fullmakt.
Som intressebevakningsfullmäktig kan du uträtta ärenden elektroniskt för din fullmaktsgivare utan en separat fullmakt om
du har rätt att sköta fullmaktsgivarens ekonomiska angelägenheter
rätten att sköta ekonomiska angelägenheter gäller hela förmögenheten och inte endast en viss del av den, såsom fastighet eller företagsverksamhet
du har rätt att uträtta ärenden för fullmaktsgivaren ensam.
I övriga fall behöver du en separat Suomi.fi-fullmakt av din fullmaktsgivare. Se anvisningarna om Suomi.fi-fullmakter i punkten ”Privatperson”.
Ett dödsbo ska alltid ha ett FO-nummer för att kunna ge en person eller ett företag fullmakt att uträtta dödsboets (arvingarnas) inkomstregisterärenden på elektronisk väg. Dödsboet kan dock inte enbart få ett FO-nummer för Suomi.fi-fullmakter.
Dödsboet kan ha ett färdigt FO-nummer, om numret till exempel tidigare har behövts för att idka jordbruk. Dödsboet kan även ansöka om ett FO-nummer, om det till exempel bedriver näringsverksamhet.
Om dödsboet inte har ett FO-nummer, kan dödsboets inkomstskatteärenden tills vidare endast uträttas med pappersblankett.
Så här ger du fullmakt om dödsboet har ett FO-nummer
Ett dödsbo ska först ansöka om fullmaktsrätt med fullmaktsansökan. Efter detta kan dödsboet på egen hand på Suomi.fi ge fullmakter att uträtta inkomstregisterärenden.
Kontrollera vem som fyller i ansökan för dödsboet och vem fullmaktsrätt söks för.
Gör fullmaktsansökan i Suomi.fi. Läs först anvisningar. På Suomi.fi kan du också kontrollera vilka handlingar och underskrifter som behövs i olika situationer.
Du väljer "Företagets fullmakter" och det dödsbo för vilket du ger fullmakt.
Du ger nödvändiga ärendefullmakter till de personer som önskas uträtta ärenden för dödsboet framöver.
Om du själv ska börja sköta dödsboets ärenden ska du ge dig själv fullmakt. Du kan också ge fullmakt exempelvis till en bokföringsby.
Efter detta kan alla som har fått ärendefullmakt logga in i inkomstregistrets e-tjänst och uträtta ärenden för dödsboet. När du har loggat in väljer du "Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation".
Beskrivning av fullmakterna
Om du vill att fullmaktshavaren kan granska dina inkomstuppgifter i inkomstregistrets e-tjänst, ger du fullmakten ”Behandling av inkomstuppgifter”.
Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Behandling av inkomstuppgifter.
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar
granska inkomstuppgifter
granska meddelanden i anslutning till inkomstuppgifter
beställa rapporter i anslutning till inkomstuppgifter
upprätthålla kontaktuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter.
Om du vill att fullmaktshavaren kan granska de uppgifter som du uppgett i inkomstregistrets e-tjänst, ger du fullmakten "Granska löneuppgifter".
Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Granskning av löneuppgifter.
Med denna fullmakt kan man granska följande i samband med löneuppgifter
anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
rapporter som berör fullmaktsgivaren
fullmaktsgivarens basuppgifter
meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Om du vill att fullmaktshavaren kan granska och anmäla uppgifter i inkomstregistrets e-tjänst, ger du fullmakten "Anmäla löneuppgifter".
Fullmaktsärenden i tjänsten Suomi.fi-fullmakter: Anmälan om löneuppgifter.
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med löneuppgifter
skicka, upprätthålla och granska anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
beställa och granska rapporter som berör fullmaktsgivaren
upprätthålla och granska fullmaktsgivarens basuppgifter
granska meddelanden som fullmaktsgivaren har tagit emot
granska fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Vanliga frågor
Arbetsgivaren behöver inte få en separat fullmakt för att anmäla uppgifterna. Arbetsgivaren eller en annan betalare har med stöd av lagen både rätt och skyldighet att anmäla betalda prestationer till inkomstregistret.
I e-tjänsten kan du själv kontrollera vilka uppgifter olika betalare har anmält om dig. Du behöver ingen fullmakt för att granska dina egna uppgifter.
Om det finns fel i uppgifterna ska du be betalaren att rätta dem i inkomstregistret.
Om du inte kan uträtta ärenden elektroniskt kan du sköta följande ärenden på en pappersblankett: