Avbrytande av verkställighet
Nyckelord:
- Har getts
- 19.11.2025
- Diarienummer
- VH/4232/00.01.00/2025
- Giltighet
- 19.11.2025 - Tills vidare
- Bemyndigande
- Lag om Skatteförvaltningen 2 § 2 mom. (503/2010)
- Ersätter anvisningen
- VH/6349/00.01.00/2023
Anvisningen anknyter till helheten: Ändring av beskattningen och sökande av ändring
Denna anvisning handlar om avbrytande av verkställighet i samband med sökande av ändring i beskattningen.
Kapitel 5 i anvisningen har uppdaterats så att kapitlet har delats in i två underkapitel: I kapitel 5.1 behandlas giltighetstiden för förordnandet om avbrytande av verkställighet när ett överklagbart beslut har getts i processen för ändringssökande. I kapitel 5.2 behandlas hur besvärsmyndighetens beslut om upphävande och återförvisande påverkar giltighetstiden för förordnandet om avbrytande av verkställighet.
Frågor om ändring av beskattningen och ändringssökande behandlas utöver denna anvisning även t.ex. i följande av Skatteförvaltningens anvisningar:
- Sökande av ändring i Skatteförvaltningens beslut
- Kompletterande beskattningsbeslut
- Allmänna bestämmelser om beskattningsförfarande
- Ändring av beskattningen på myndighetsinitiativ
- Anvisningar om skatterättelsenämndeförfarandet
- Anvisning om skattebesvärsförfarandet
1Anvisningens syfte
I samband med sökande av ändring i beskattningen kan besvärsmyndigheten på ändringssökandens begäran förbjuda verkställigheten av den skatt i vilken ändring sökts.
I anvisningen beskrivs förutsättningarna för förbud mot och avbrytande av verkställighet av skatten, förordnande om avbrytande av verkställighet genom förbud mot försäljning och redovisning, ett särskilt förbud mot försäljning och redovisning som förordnas i samband med avslag på begäran om avbrott samt hur förordnande om avbrytande av verkställighet påverkar skattemyndighetens indrivningsåtgärder. På förbud mot och avbrytande av verkställighet tillämpas lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007; skatteverkställighetslagen) samt med stöd av hänvisningsbestämmelsen i skatteverkställighetslagen bestämmelserna om avbrytande av verkställighet i 10 kap. i utsökningsbalken (705/2007).
Anvisningen gäller alla de skatter enligt 1 § i skatteuppbördslagen (11/2018) som Skatteförvaltningen tar ut samt med stöd av 87 § i bilskattelagen även bilskatt. Principerna i anvisningen är följaktligen i tillämpliga delar de samma för alla skatteslag, om inte annat följer av skillnaderna i systemen för ändringssökande.
Centrala begrepp som använts i denna anvisning är:
Verkställighet av skatt: Indrivning genom utsökning och utsökningsåtgärder såsom utmätning, försäljning av den utmätna egendomen och redovisning av medel till borgenären.
Begäran om avbrott: Ändringssökandens begäran om förbud eller avbrytande av verkställighet av den skatt som är föremål för ändringssökande.
Besvärsmyndighet: Myndighet eller förvaltningsdomstol som behandlar ändringssökande i beskattningen. Med stöd av 12 § i skatteverkställighetslagen är Skatteförvaltningen besvärsmyndighet då Skatteförvaltningen tar emot ett rättelseyrkande och handlägger begäran om avbrott som rättelseyrkandet innefattar.
Förordnande om avbrott: Besvärsmyndighetens förordnande om att verkställigheten av den skatt som är föremål för ändringssökande förbjuds eller avbryts.
Förbud mot verkställighet: Förbud mot verkställighet gäller skatt för vilken verkställighetsåtgärder inte ännu har vidtagits, dvs. att Skatteförvaltningen inte ännu har skickat skatten till utsökningsmyndigheten för indrivning.
Avbrytande av verkställighet: Avbrytande av verkställighet gäller skatt för vilken verkställighetsåtgärder redan har inletts, dvs. att Skatteförvaltningen har skickat skatten till utsökningsmyndigheten för indrivning.
2 Allmänt om verkställighet av skatt
2.1 Direkt utsökbarhet
Enligt 3 § i skatteverkställighetslagen är skatter och offentliga avgifter samt för dem föreskriven dröjsmålsränta och förhöjning direkt utsökbara. Detta innebär att förfallen och obetald skatt kan drivas in genom utsökning, dvs. vidta verkställighetsåtgärder utan fastställelse av domstolen även om förfarandet för ändringssökande inte skulle ha avslutats.
Skatten ska debiteras under det år då den påfördes och de fem följande kalenderåren (20 § i skatteverkställighetslagen). Preskribering av skatt kan inte avbrytas på samma sätt som i fråga om privaträttsliga fordringar. Då skatten har preskriberats förutsätter betalning att utmätning förrättats före preskriptionstidens utgång i gäldenären tillhörig egendom för indrivning av skatten (21 § i skatteverkställighetslagen). Utsökningsåtgärder för att säkra indrivningen kan vara motiverade och även nödvändiga, även om ändringssökandet inte ännu skulle ha avgjorts.
Även i konkurssituationer har skattetagaren fortsatt rätt att få betalning, om gäldenären satts i konkurs före preskriptionstidens utgång (21 § 2 mom. 2 punkten i skatteverkställighetslagen, i kraft 1.7.2019).
2.2 Avbrytande av verkställighet som rättsskyddsmedel under behandlingen av begäran om omprövning och överklagande
Direkt utsökbarhet medger användning av effektiva verkställighetsåtgärder genast då skatten har förfallit och inte betalats. Om ändring söks i ett beskattningsbeslut, är begäran om avbrytande av verkställighet ett centralt rättsskyddsmedel för den skattskyldig som söker ändring. Avgörandet i ett avbrottsärende får inte överklagas (17 § i skatteverkställighetslagen), men det är möjligt att framställa en ny begäran om avbrott under den tid då ändringssökande i ett beskattningsbeslut är anhängigt.
I motiveringarna till skatteverkställighetslagen (RP 83/2006 rd) betonas en låg tröskel för godkännandet av begäran om avbrytande av verkställighet. Enligt 12 § i skatteverkställighetslagen ska verkställighet förbjudas eller avbrytas om rättelseyrkandet inte är uppenbart obefogat.
Den skattskyldiges rättsskydd förbättras av avbrytande av verkställighet enligt 13 § i skatteverkställighetslagen som förordnas även om rättelseyrkandet skulle vara uppenbart obefogat och begäran om avbrott avslås. Förordnandet om avbrytande av verkställighet ges i dessa fall genom att förbjuda försäljning av fastighet, aktier i ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag och i ett bostadsaktiebolag samt försäljning och redovisning av den utmätta egendomen vad gäller skatteförhöjningen. Bestämmelsen bygger på bestämmelserna i den tidigare skatteutsökningslagen (upphävd 1.1.2008) vilka begränsade försäljningen av gäldenärens egen bostad innan beskattningslutet vunnit laga kraft. I den gällande skatteverkställighetslagen har man bortgått från förutsättningen av laga kraft, men bevarat möjligheten att avbryta försäljning och redovisning i motsvarande situationer även om begäran om avbrott avslås. Med stöd av bestämmelsen är det möjligt att avbryta försäljning och redovisning vid verkställighet av skatteförhöjning av sanktionskaraktär, om ändringssökandet hänför sig till skatteförhöjningen.
Förordnande om avbrytande av verkställighet ges på myndighetsinitiativ i de situationer som föreskrivs i 74 § 2 mom. i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ (768/2016) och 78 § 2 mom. i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995). Skatteförvaltningen ska, om inte något annat följer av särskilda skäl, på eget initiativ bestämma att verkställigheten av en fordran ska avbrytas till den del som den myndighet hos vilken ändring sökts har upphävt beskattningsbeslutet och återförvisat ärendet till Skatteförvaltningen för ny behandling. Avbrott ska förordnas utan dröjsmål efter att besvärsmyndighetens beslut delgetts Skatteförvaltningen. När förordnande om avbrott utfärdas ska bestämmelserna i lagen om verkställighet av skatter och avgifter iakttas. Avsikten är att verkställighetsåtgärder för skatt inte ska vidtas under den tid då Skatteförvaltningen behandlar ärendet på nytt; resultatet av behandlingen kan bli att beskattningsbeslutet upphävs eller att ett nytt beskattningsbeslut utfärdas (se kapitel 5.2).
Även skattetagare har rätt att begära att verkställigheten avbryts. Enheten för bevakning av skattetagarnas rätt får med stöd av 35 § i lagen om skatteuppbörd be besvärsmyndigheten om ett förordnande om avbrytande av verkställighet om ärendet har avgjorts av Skatteförvaltningen, skatterättelsenämnden eller förvaltningsdomstolen till skattetagarnas nackdel. Denna bestämmelse är emellertid avsedd för tillämpning endast i exceptionella situationer som har en betydande ekonomisk betydelse för skattetagarna.
2.3 Allmänt om debitering av skatt då förordnande om avbrott har utfärdats
Förbud mot och avbrytande av verkställighet är förfaranden med vilka verkställighet av skatten förhindras - dvs. utmätning, försäljning av utmätt egendom eller redovisning av medel som utmätts - under den tid då ändringssökande av skatten är anhängig. Verkställighetsåtgärderna är utsökningsmyndighetens åtgärder som föreskrivs i utsökningsbalken. Skatteförvaltningens indrivningsmetoder (41 § i lagen om skatteuppbörd) är inte egentliga verkställighetsåtgärder, men förordnande om avbrytande av verkställighet kan även påverka dessa indrivningsmetoder. I kapitel 6 i denna anvisning behandlas närmare hur förbudet mot eller avbrytandet av verkställigheten påverkar betalningen av skatt, användningen av inbetalningar och återbäringar samt indrivningsåtgärderna.
Vid gott förvaltningsförfarande är förvaltningsmyndighetens och kundens rättigheter och skyldigheter i balans med varandra. Det får inte förorsakas rättsförluster för kunden om beskattningsfrågor som lämnar rum för tolkning. Tröskeln för godkännandet av begäran om avbrott är relativt låg. Å andra sidan ska systemet för avbrytande av verkställighet inte leda till att indrivningsåtgärderna förhindras med uppenbart obefogade begäranden om omprövning. Även om begäran om omprövning inte skulle vara "uppenbart obefogad” på det sätt som avses i lagen, kan förordnandet om avbrott ha begränsats för att säkra indrivningen så att det inte förhindrar utmätning.
Förordnandet om avbrytande av verkställighet godkänns i den omfattning som besvärsmyndigheten anser ändamålsenlig. Med stöd av 19 § i skatteverkställighetslagen tillämpas bestämmelserna i 10 kap. i utsökningsbalken om begränsning av förordnandet om avbrott. Förordnandet om avbrott kan ha begränsats t.ex. så att utmätning är tillåten, men försäljning av utmätt egendom och redovisning av medel från försäljningen till Skatteförvaltningen är förbjudna genom förordnandet (förbud mot försäljning och redovisning, 10 kap. 22 § i utsökningsbalken).
Ett förbud mot eller avbrytande av verkställighet avbryter inte uppkomsten av dröjsmålsränta på skatten. Dröjsmålsräntan ska betalas till den del som beskattningsbeslutet förblir i kraft genom besvärsmyndighetens beslut. Att betala skatten trots ändringssökandet kan vara ett bättre alternativ för ändringssökanden. Om ändringssökandet är framgångsrikt och beskattningsbeslutet upphävs helt eller delvis återbetalas betalningen på myndighetsinitiativ med krediteringsränta.
3 Begäran om avbrytande av verkställighet
3.1 Begäran om avbrytande av verkställighet i samband med begäran om omprövning
En förutsättning för att behandla en begäran om avbrytande av verkställighet är alltid att man lämnat in en begäran om omprövning eller överklagan som gäller beskattningen. En begäran om avbrytande av verkställighet utreds inte om man inte framställt en begäran om omprövning eller en överklagan eller den skatt som avses i begäran inte ännu har påförts. Utredning av en begäran om avbrytande av verkställighet förhindras inte av att skatt som påförts inte ännu har förfallit till betalning. Begäran om avbrott lämnas utan prövning om skatten har redan betalats till sin helhet med utbetalningar och skatteåterbäringar. I dessa fall behövs inget förordnande om avbrott för att förhindra verkställighetsåtgärderna.
Ändring i beskattningsbeslut söks hos skatterättelsenämnden med en begäran om omprövning som skickas till Skatteförvaltningen. Begäran om avbrytande av verkställighet kan framställas i samband med begäran om omprövning eller som en separat begäran efter det att begäran om omprövning har blivit anhängig. Skatteförvaltningen är den "besvärsmyndighet” som avses i 12 § i skatteverkställighetslagen då begäran om omprövning blir anhängig, eftersom Skatteförvaltningen i detta skede är den myndighet som behandlar begäran om omprövning. Skatteförvaltningen kan avgöra begäran om avbrott oberoende av huruvida Skatteförvaltningen avgör huvudärendet själv t.ex. genom att godkänna begäran om omprövning eller genom förfarandet för kompletterande beskattningsbeslut eller om ärendet ska lämnas över till skatterättelsenämnden för avgörande. Begäran om avbrytande av verkställighet ska behandlas utan dröjsmål. Skatteförvaltningen kan avslå begäran eller utfärda ett förordnande om avbrott i samma omfattning som de egentliga besvärsmyndigheterna.
3.2 Förfarandet med automatiserat beslutsfattande i ärenden som gäller avbrytande av verkställighet
Skatteförvaltningen kan behandla en begäran om förbud mot eller avbrytande av verkställighet i förfarandet med automatiserat beslutsfattande med stöd av 67 a § i skatteuppbördslagen. Avgörandet ska basera sig på behandlingsreglerna för automatiserat beslutsfattande. Bestämmelser om upprättande av dessa regler finns i 2 § 16 punkten i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Ett beslut om införande ges om alla förfaranden med automatiskt beslutsfattande och beslutet finns för påseende på Skatteförvaltningens offentliga webbplats.
Skatteförvaltningen kan godkänna en begäran om förbud mot eller avbrytande av verkställighet i förfarandet med automatiserat beslutsfattande. I dessa fall har man i förväg definierat förutsättningarna för att inom ramen för det automatiserade beslutsfattandet, i enlighet med begäran av sökanden, fatta ett beslut med vilket verkställighet förbjuds i sin helhet.
Om en ansökan av en fysisk person inte godkänns, är förfarandet med automatiserat beslutsfattande tillåtet enbart om förutsättningarna enligt 53 e § 2 mom. i förvaltningslagen är uppfyllda: avgörandet av begäran kräver inte prövning från fall till fall eller så har en tjänsteman eller handläggaren i ärendet i förväg bedömt de omständigheter som kräver prövning från fall till fall.
En begäran om förbud mot eller avbrytande av verkställighet kan med stöd av ett beslut om införande avslås eller avvisas utan prövning i förfarandet med automatiserat beslutsfattande, då begäran gäller skatt för vilken en begäran om omprövning inte är anhängig eller skatt som är betald då begäran anhängiggörs. I dessa situationer behövs det ingen prövning från fall till fall utifrån arten på begäran om omprövning eller indrivningssituationen för skatten (RP 24/2022, rd s. 25).
Utifrån en begäran om förbud mot eller avbrytande av verkställighet är det möjligt att för sökanden bevilja avbrytande av verkställighet i begränsad form, det vill säga som ett förordnande som tillåter utsökning, men inte försäljning och redovisning. Dessa fall förutsätter prövning från fall till fall och de behandlas alltid som tjänstemannaarbete.
3.3 Begäran om avbrytande av verkställighet till förvaltningsdomstol i samband med överklagande
Ändring i rättelsenämndens avgörande i ett beskattningsärende söks genom att anföra besvär hos förvaltningsdomstolen och vidare hos högsta förvaltningsdomstolen, om högsta förvaltningsdomstolen meddelar besvärstillstånd. Avbrytande av verkställighet ska ansökas hos den domstol för ändringssökande där överklagan är anhängig. Begäran om avbrott kan framställas i samband med ansökan om besvärstillstånd eller efter det att begäran om omprövning blivit anhängig.
Förvaltningsdomstolarna tillämpar bestämmelserna i skatteverkställighetslagen på avbrytande av verkställighet. Förvaltningsdomstolarna kan utfärda förordnanden om avbrott enligt egen prövning antingen utan begränsningar eller med begränsningar i enlighet med 10 kap. 22 § i utsökningsbalken.
3.4 Begäran om avbrytande av verkställighet som framställts utsökningsmyndigheten
I 15 § 2 mom. i skatteverkställighetslagen föreskrivs om behandlingen av begäran om avbrytande av verkställighet som framställts utmätningsmannen i situationer då skatten har skickats till indrivning genom utsökning. I praktiken är det fråga om en situation då ändringssökande i beskattningsbeslutet inte är anhängigt ännu eller något förordnande om avbrytande av verkställighet inte har utfärdats i samband med ändringssökandet.
Gäldenären ska begära att verkställigheten avbryts senast inom en vecka från utmätningsåtgärden. Utmätningsmannen ska avbryta verkställighetsåtgärderna tillfälligt under tre veckor under vilka gäldenären ska bevisa att hen har sökt ändring i beskattningsbeslutet.
När gäldenären har bevisat att hen har sökt ändring i beskattningsbeslutet, ska utmätningsmannen omedelbart sända en begäran om avbrott och, om ändringssökande inte var anhängigt då man begärde tillfälligt avbrott, gäldenärens besvärsskrift eller begäran om omprövning till den besvärsmyndighet till vilken gäldenären har riktat sitt ändringssökande (begäran om omprövning eller besvärsskrift). Därefter gäller avbrottet som ett tillfälligt avbrott tills besvärsmyndigheten har avgjort begäran om avbrott.
Om gäldenären inte framställer en utredning om sitt ändringssökande inom tre veckor, fortsätter utmätningsmannen verkställigheten.
3.5 Säkerhet som förhindrar verkställighet
I 14 § i skatteverkställighetslagen föreskrivs om förhindrande av verkställighet genom att ställa en säkerhet som utmätningsmannen godkänner. Man behöver inte be om ett separat förordnande om avbrott. Bestämmelser om godkännande, förvaring och återställande av säkerhet samt om sökande av ändring i utmätningsmannens avgörande finns i utsökningsbalken (3 kap. 43–47 §). Gäldenären och Skatteförvaltningen har rätt att söka ändring i ett avgörande om godkännande av säkerheten enligt besvärsanvisningen från utmätningsmannen.
Utmätningsmannen ska avbryta verkställigheten omedelbart. Utmätningsmannen ska informera besvärsmyndigheten om säkerhet som hen godkänt och om avbrytandet av verkställigheten.
En säkerhet kan också vara en förutsättning för ikraftträdandet av förordnandet om avbrott, om besvärsmyndigheten har så förordnat i sitt förordnande om avbrott. Besvärsmyndigheten kan utfärda ett förordnande om avbrott med villkor. På ställande och godkännande av säkerhet samt sökande av ändring i utmätningsmannens avgöranden tillämpas de ovannämnda bestämmelserna i 3 kap. i utsökningsbalken. Säkerhet lämnas till den utmätningsman som är behörig att debitera den aktuella skatten. Utmätningsmannen beslutar också om godkännandet av säkerheten. Någon tidsfrist har inte fastställts för lämnande av säkerhet, men indrivningen och verkställighetsåtgärderna fortsätter normalt tills en godkännbar säkerhet har ställts. Utmätningsmannen meddelar Skatteförvaltningen om godkännandet av säkerheten.
Efter det att verkställighetsavbrottet gått ut kan Skatteförvaltningen vid behov tillsammans med utmätningsmannen utreda möjligheterna till indrivning från säkerheten eller annan egendom. De medel som flutit in av säkerheten används för att betala de skatter vars indrivning säkerställts genom att ställa säkerheten.
4 Förordnande om avbrytande av verkställighet
4.1 Avbrytande av och förbud mot verkställighet
Enligt 12 § i skatteverkställighetslagen meddelas ett positivt beslut i begäran om avbrott om ändringssökandet i beskattningen inte är uppenbart obefogat. Med förordnande om avbrott kan verkställigheten förbjudas helt eller förbjuda endast försäljning av utmätt egendom och redovisning av utmätta medel av verkställighetsåtgärderna.
Begäran om omprövning kan vara uppenbart obefogad t.ex. om de krav som framställs inte grundar sig på lagen eller etablerad skattepraxis eller om det i begäran om omprövning inte alls har framställts någon ny utredning som skulle ge anledning till ny bedömning av grunderna för beskattningsbeslutet. Eftersom begäran om avbrott ska behandlas utan dröjsmål är det i detta sammanhang i regel inte möjligt att granska begäran om omprövning mer ingående. I beredningen av lagen (RP 83/2006) konstateras att Skatteförvaltningen vid behandlingen av begäran om avbrytande av verkställighet som framställts i samband med begäran om omprövning ska "förhålla sig extra försiktigt till att betrakta ett rättelseyrkande som uppenbart obefogat". Avslag på begäran om avbrott ska motiveras.
Förbud mot utmätning i alla situationer där begäran om omprövning inte kan konstateras vara uppenbart obefogad kan äventyra indrivningen av skatter. Besvärsmyndigheten kan fastställa innehållet i och omfattningen av förordnande om avbrott enligt egen prövning. Besvärsmyndigheten kan utfärda förordnanden om avbrott antingen utan begränsningar eller med begränsningar i enlighet med 10 kap. 22 § i utsökningsbalken:
- förordnandet begränsas till att gälla en del av de i utsökningsgrunden angivna skyldigheterna eller en del av det yrkade beloppet,
- förordnandet begränsas till att gälla viss egendom,
- i förordnandet tillåts utmätning av egendom, men förbjuds försäljning eller redovisning av medlen; eller förordnandet meddelas på annat sätt partiellt.
Om Skatteförvaltningen redan har skickat den skatt som är föremål för ändringssökande till indrivning, utfärdas förordnande om avbrott i regel så att utmätning tillåts, men försäljning av utmätt egendom och redovisning av medel från eventuell tidigare försäljning avbryts.
Med stöd av lagen om säkerställande av indrivningen av skatter och avgifter (395/1973; skatteindrivningslagen) kan man redan innan skatten påförts ha vidtagit verkställighetsåtgärder enligt domstolens beslut om säkringsåtgärder (skattebeslag). Enligt 3 § i skatteindrivningslagen förblir skattebeslaget i kraft om den besvärsmyndighet som utfärdat förordnandet inte bestämmer annat. I skattebeslagssituationer kan man utfärda förordnande om avbrott även så att utmätning tillåts men försäljning och redovisning förbjuds om begäran om omprövning inte är uppenbart obefogad.
I förordnandet om avbrott kan det vid behov förordnas att en redan vidtagen verkställighetsåtgärd ska återkallas (16 § i skatteverkställighetslagen). Det är dock förenligt med lagens syfte att de vidtagna verkställighetsåtgärderna i regel förblir i kraft. När man bedömer förutsättningarna för avbrytandet av verkställighetsåtgärder ska man iaktta den skattskyldiges omständigheter, grunderna för beskattningsbeslutet, de orsaker som lett till överklagandet samt behovet av att säkra eventuell fortsatt verkställighet efter behandlingen av överklagandet.
I förordnandet om avbrott kan det också förordnas om hur länge förordnandet ska vara i kraft. Enligt 17 § i skatteverkställighetslagen gäller förordnandet om avbrott tills ärendet har avgjorts med laga kraft, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat. Skatteförvaltningen fastställer en tidsfrist för giltighetstiden för förordnandet om avbrott som förlängs på tjänstens vägnar tills ett avgörande har meddelats i omprövningsärendet. I förvaltningsdomstolarnas förordnanden om avbrott konstateras oftast att förordnandet om avbrott gäller tills ärendet har avgjorts med laga kraft. Närmare information om hur giltighetstiden för förordnandet om avbrytande av verkställigheten fortsätter efter beslutet i ett omprövningsärende finns i kapitel 5 i anvisningen.
4.2 Avslag på begäran om avbrott och särskilda förordnanden om avbrott
Även om begäran om avbrott helt eller delvis avslås utfärdar besvärsmyndigheten ett s.k. särskilt förordnande om avbrytande av försäljning och redovisning (13 § i skatteverkställighetslagen). Förordnandet om avbrott ges i dessa fall genom att förbjuda försäljning av fastighet, aktier i ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag och i ett bostadsaktiebolag samt försäljning och redovisning av den utmätta egendomen vad gäller skatteförhöjningen. Om den utmätta egendomens slag är okänt eller skatten inte ännu har skickats till indrivning genom utmätning meddelas ett villkorligt beslut.
I den bestämmelse som nämnts ovan föreskrivs att ett särskilt förordnande om avbrott utfärdas inte om det finns vägande skäl för att fortsätta verkställigheten. Utgångspunkten är att utmätningsmannen i de flesta fall har kännedom om vägande skäl, och därför behöver inte besvärsmyndigheten utreda ärendet särskilt. Utmätningsmannen kan efter det att hen fått förordnandet om avbrott för kännedom meddela besvärsmyndigheten att det finns vägande skäl för att fortsätta verkställigheten. Därefter kan besvärsmyndigheten ändra det tidigare förordnandet om avbrott och utfärda ett nytt beslut i ärendet. I det nya beslutet ska man nämna om det ersätter ett tidigare beslut. Därefter fortsätter besvärsmyndigheten med verkställighetsåtgärderna. En utmätningsman behöver inte avbryta försäljning av utmätt egendom då försäljningen i varje fall ska genomföras för att driva in en annan fordran än den som är föremål för överklagandet (RP 83/2006, sida 51).
4.2.1 Förbud mot försäljning och redovisning vid utmätning av aktierna i en fastighet, ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag och ett bostadsaktiebolag
Om en fastighet eller aktier i ett aktiebolag som berättigar till besittning av en lägenhet eller en byggnad utmätts av den skattskyldiges egendom, ska man förordna att försäljningen och redovisningen av den utmätta egendomen avbryts även när ändringssökandet bedöms vara uppenbart obefogat. Att gäldenären använder ovan nämnda egendom som sin bostad är inte en förutsättning för avbrottet. Avbrytandet ska dock inte genomföras om det finns vägande skäl att fortsätta verkställigheten.
Om man inte vet hurdan egendom som utmätts av den skattskyldige eller någon utmätning inte ännu har utförts meddelar man ett villkorligt beslut. I så fall avbryts försäljningen och redovisningen till den del som utmätningen gäller ovan avsedda egendom.
4.2.2 Förbud mot försäljning och redovisning som avser en skatteförhöjning
Försäljning av utmätt egendom och redovisning av medel ska avbrytas genom förordnande vad gäller skatteförhöjningar även när ändringssökandet bedöms vara uppenbart obefogat. Den utmätta egendomens slag spelar inte någon roll. Avbrytandet ska dock inte genomföras om det finns vägande skäl att fortsätta verkställigheten. Beslutet ska redogöra för skatteförhöjningens belopp i euro.
Detta betyder att man i regel också i sådana fall då överklagandet bedöms vara obefogat och skatt som omfattar skatteförhöjning drivs in genom utsökning av gäldenären ska tillåta utmätning av den skattskyldiges egendom, men förbjuda försäljning och redovisning vad gäller skatteförhöjningen, eller, om utmätning redan verkställs, avbryta försäljning eller redovisning av den utmätta egendomen till det belopp som motsvarar skatteförhöjningen. Om man inte vet om egendom utmätts av den skattskyldige, meddelar man ett villkorligt beslut.
4.3 Besvärsförbud
Ändring får inte sökas i ett avgörande i ett avbrottsärende (17 § 2 mom. i skatteverkställighetslagen). Ändringssökanden kan lämna in en ny begäran om avbrott efter ett avslag. Den nya begäran om avbrott ska riktas till den besvärsmyndighet där ändringssökande i ett beskattningsärende är anhängigt.
5 Giltigheten för förordnande om avbrytande av verkställighet
5.1 Giltighetstiden för förordnandet om avbrott efter besvärsmyndighetens överklagbara avgörande
Bestämmelser om giltigheten för förordnande om avbrott finns i 17 § i skatteverkställighetslagen. Ett förordnande om avbrott gäller tills ärendet har avgjorts med laga kraft, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat. För att förordnandet om avbrott i ett ärende som gäller beskattning eller förskottsuppbörd ska fortsätta att gälla efter avgörandet av omprövningsärendet krävs det dock att den skattskyldiga visar att hen inom 60 dagar från delfåendet av avgörandet har sökt ändring i rättelseärendet.
Förlängningen av giltighetstiden för förordnandet om avbrott efter avgörandet i ett rättelseärende enligt 17 § i skatteverkställighetslagen gäller en situation där ett överklagbart avgörande i ett rättelseärende har getts: ändringssökandens ändringsyrkande har godkänts, avslagits eller avvisats utan prövning (6 § och 106 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Giltighetstiden för ett förordnande om avbrott som Skatteförvaltningen fastställt separat förläggs och förlängs vid behov så att ändringssökanden har tid att anföra fortsatta besvär i ärendet.
En begäran om omprövning som gäller inkomstbeskattningen kan i stället för omprövningsförfarande behandlas som ett förfarande där beskattningsbeslutet kompletteras på basis av de nya uppgifter som framställts i begäran om omprövning. På begäran om omprövning ges inget omprövningsbeslut, utan Skatteförvaltningen avgör ärendet utifrån de nya uppgifterna som första instans och ger ett kompletterande beskattningsbeslut (se Skatteförvaltningens anvisning Kompletterande beskattningsbeslut). I samband med ett förfarande för komplettering av ett beskattningsbeslut kan ett förordnande om avbrytande av verkställighet på begäran meddelas (51 a § 3 mom. i lagen om beskattningsförfarande).
Ändring i ett kompletterande beskattningsbeslut söks med en begäran om omprövning till skatterättelsenämnden. Bestämmelser om tidsfristen för begäran om omprövning finns i 64 § i lagen om beskattningsförfarande, enligt vilken begäran om omprövning ska framställas inom tre år räknat från ingången av året efter skatteårets utgång, dock inom minst 60 dagar från delfåendet av beskattningsbeslutet. På kompletterande beskattningsbeslut tillämpas inte den tidsfrist för ändringssökande som föreskrivs för omprövningsnämndens begäran om omprövning hos förvaltningsdomstolen (67 § i lagen om beskattningsförfarande). På ett förordnande om avbrott i verkställighet som meddelats vid ett förfarande för komplettering av ett beskattningsbeslut tillämpas lagen om verkställighet av skatter och avgifter (51 a § 3 mom. i lagen om beskattningsförfarande), men den giltighetstid som föreskrivs i 17 § i lagen om skatteverkställighet ("tills beskattningsärendet har avgjorts med laga kraft") skulle leda till en situation där verkställandet av skatten skulle vara förbjudet som längst två till tre år efter att det kompletterande beskattningsbeslutet fattats. Därför bestämmer Skatteförvaltningen i egenskap av besvärsmyndighet giltighetstiden för förordnandet om avbrytande av verkställighet.
Ändring i ett kompletterande beskattningsbeslut söks på samma sätt som i ett beskattningsbeslut för den ordinarie beskattningen. Även om den skattskyldige söker ändring i ett kompletterande beskattningsbeslut omedelbart efter att beslutet har meddelats, ska ett nytt förordnande om avbrytande av verkställighet begäras i begäran om omprövning.
I praktiken är det möjligt att Skatteförvaltningen inte får kännedom om den nya begäran om omprövning före det är åter tillåtet att fortsätta med verkställighetsåtgärder som avser skatt som är föremål för ändringssökandet. Skatt som är föremål för ändringssökandet skickas till indrivning en viss tid efter det att tidsfristerna för delgivande och sökande av ändring har löpt ut. I samband med besväret kan man begära ett nytt förordnande om avbrott för att förhindra utmätning, försäljning eller redovisning från den besvärsmyndighet som behandlar det nya besväret. Besvärsmyndigheten kan också specifikt konstatera i sitt beslut om begäran om avbrott att det tidigare förordnandet om avbrott är giltigt utan separat förordnande.
Besvärsmyndigheten bestämmer i regel om giltighetstiden för avbrytandet av verkställighet så att nödvändiga verkställighetsåtgärder dock kan vidtas innan skatten preskriberas. Besvärsmyndigheten får också ändra innehållet i förordnandet om avbrott så att förbud mot försäljning och redovisning förordnas i stället för förbud mot utmätning. Då kan nödvändiga utmätningsåtgärder vidtas innan skatten preskriberas för att säkerställa att den skatt som ska betalas efter att besvärsärendet har avslutats kan betalas ur den utmätta egendomen även om skatten har hunnit preskriberas (21 § i skatteverkställighetslagen).
Besvärsmyndigheten kan på eget initiativ senare även återkalla ett förordnande om avbrott som den meddelat (10 kap. 23 § i utsökningsbalken). T.ex. utsökningsmyndighetens uppgifter om gäldenärens situation eller det faktum att skatten snart kommer att preskriberas kan vara motiverade skäl till att det ursprungliga förordnandet ändras till mer tillåtande eller begränsande vad gäller verkställigheten. Om värdet av den utmätta egendomen sjunker betydligt under avbrottet, kan besvärsmyndigheten på basis av en anmälan från utsökningsmyndigheten till exempel tillåta försäljning av utmätt egendom (10 kap. 24 § 2 mom. i utsökningsbalken).
5.2 Giltighetstiden för förordnandet om avbrott när besvärsmyndigheten har upphävt beskattningsbeslutet och återförvisat ärendet för ny behandling
Besvärsmyndighetens avgörande genom vilket beskattningen har upphävts och återförvisats för ny behandling är i regel inte överklagbart utan lagakraftvunnet (4 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden, definition av laga kraft). Omprövningsärendet har på basis av avgörandet om upphävande och återförvisande återförvisats till myndigheten för behandling och behandlingen fortsätter inte som ett förfarande för ändringssökande. Avgörandets överklagbarhet eller besvärsförbud framgår av besvärsmyndighetens avgörande. Beslutet har vunnit laga kraft om besvärsmyndigheten uttryckligen konstaterar att ändring inte får sökas i ärendet. Denna information är viktig att beakta inte bara med tanke på det förfarande som tillämpas vid ändringssökandens fortsatta ändringssökande, utan också med tanke på giltighetstiden för avbrytandet av verkställighet.
I enlighet med 17 § i skatteverkställighetslagen upphör Skatteförvaltningens, rättelsenämndens eller förvaltningsdomstolens förordnande om avbrott att gälla när ett lagakraftvunnet avgörande har meddelats i ett omprövningsärende.
Beslutsmyndighetens beslut om upphävande häver inte det beskattningsbeslut som överklagats. Därför ska Skatteförvaltningen på myndighetsinitiativ utfärda ett förordnande om avbrytande av verkställighet enligt 78 § i lagen om beskattningsförfarande eller 74 § i lagen om beskattningsförfarande för skatter som betalas på eget initiativ.
När Skatteförvaltningen har behandlat ärendet på nytt och utfärdat ett beskattningsbeslut om den nya beskattningen upphör det avbrott av verkställighet som utfärdats för den tid behandlingen pågår. Skatten är genast verkställbar eftersom processen för ändringssökande redan tidigare har avslutats med ett lagakraftvunnet avgörande om upphävande och återförvisning.
Upphörandet av förordnandet om avbrytande av verkställighet innebär i praktiken att skatten ska betalas senast på förfallodagen eller genast om förfallodagen är densamma som i det upphävda beskattningsbeslutet. Skatteförvaltningen kan vidta åtgärder för indrivning av obetald skatt och utsökningen kan vidta verkställighetsåtgärder eller fortsätta verkställighetsåtgärderna. Begränsningen av användningen av den skattskyldiges inbetalningar och skatteåterbäringar (18 § 3 mom. i lagen om skatteuppbörd och 25 § 1 mom. i lagen om skatteuppbörd) upphör: den skattskyldige kan genast betala skatten, varvid en separat begäran inte längre behövs. Å andra sidan kan alla inbetalningar som den skattskyldige gjort - i den ordning som föreskrivs i lagen om skatteuppbörd - också användas för skatt enligt ett på nytt verkställt beskattningsbeslut genast eller senast på förfallodagen för en ny post.
Om beloppet av skatten som ska betalas förblir oförändrat eller sjunker, blir förfallodagen för den ursprungliga upphävda skatten förfallodag för skatten enligt det på nytt verkställda beskattningsbeslutet. Enligt förfallodagen bestäms bland annat dröjsmålspåföljden samt skattepostens placering i användningsordningen för inbetalningar och återbäringar (6 § och 26 § i lagen om skatteuppbörd). Om beloppet av skatten i ett på nytt verkställt beskattningsbeslut är större än det tidigare beloppet, fastställs den del som överstiger det ursprungliga skattebeloppet som en separat post för vilken också en ny förfallodag fastställs.
Ändring i ett beskattningsbeslut som verkställs på nytt söks genom begäran om omprövning hos rättelsenämnden. Även om den skattskyldige söker ändring i ett på nytt verkställt beskattningsbeslut omedelbart efter att beslutet har meddelats, ska ett helt nytt förordnande om avbrott begäras på grund av att det tidigare förordnandet om avbrott upphör.
Om avbrytande av verkställighet av upphävd och återburen beskattning se kapitel 7 exempel 3.
6 Inverkan av förordnanden om avbrott på Skatteförvaltningens indrivningsåtgärder, användningen av inbetalningar och användningen av skatteåterbäringar
6.1 Inverkan av ett förordnande om avbrott som förbjuder utmätning (förordnande utan begränsningar) på debitering av skatter
Syftet med förordnande om avbrott med vilken verkställighetsåtgärderna inklusive utmätning förbjuds är att påverka på så sätt att man inte vidtar åtgärder för debitera den skatt som är föremål för förordnandet, eller om debiteringen redan har inletts att avbryta den. Förordnandet om avbrott påverkar inte uppkomsten av förseningsränta efter förfallodagen.
I regel förblir åtgärder som vidtagits innan förordnandet om avbrott utfärdats i kraft. Avgifter som betalats innan förordnandets utfärdande återbetalas inte och användningen av skatteåterbäring återkallas inte. I regel återkallas inte en ansökan om utsökning. Eventuella utmätningar som redan förrättats förblir i kraft, varmed i detta fall förordnandet om förbud i praktiken gäller förbud om försäljning och redovisning. Besvärsmyndigheten kan emellertid i alla dessa fall förordna att åtgärderna ska återkallas.
Av den skattskyldige förutsätts inte betalning av den skatt som är föremål för ändringssökande, om verkställigheten genom förordnande om avbrott har förbjudits så att också sändande till utsökning förhindras. Enligt 18 § 3 mom. och 25 § 1 mom. i lagen om skatteuppbörd ska skatteåterbäring och inbetalningar inte utan den skattskyldiges begäran användas till betalning av sådan skatteskuld vars verkställighet helt har förbjudits.
På grund av begränsningarna i användningen av inbetalningen kan ett betalningsarrangemang inte göras för den skatt som är föremål för förordnandet om avbrott efter att förordnandet trätt i kraft och det kan inte anslutas till betalningsarrangemanget för andra skatter. Ett fullständigt förbud mot verkställighet av någon skatt utgör dock inget hinder för betalningsarrangemang som gäller andra skatter. Det är dock skäl att beakta att efter att ändringssökandet upphört kan det bli kvar att betala av den skatt som ändringssökandet gäller och på grund av att förordnandet om avbrott av verkställighet upphör blir det en ny skatteskuld utanför betalningsarrangemanget. Samma situation uppstår om ett fullt förbud mot verkställighet ändras så att utmätning tillåts (se kapitel 6.2). För att betalningsarrangemanget ska förbli i kraft förutsätts att den nya skulden betalas i sin helhet (Skatteförvaltningens beslut om förfarandet vid betalningsarrangemang 7 §). Om avbrytande av verkställighet och betalningsarrangemang se kapitel 7, exempel 2.
Ändringssökande gällande beskattningen hindrar inte en anteckning i skatteskuldsregistret. Om ett förordnande om avbrytande av verkställighet har utfärdats för skatten med stöd av 12 § i skatteverkställighetslagen i samband med ändringssökandet, räknas den andel av skatten som förordnandet avser från den saldo som antecknas i skatteskuldsregistret. Om den resterande skatteskulden fortfarande uppgår till minst 10 000 euro antecknas skatteskulden i registret. Bestämmelser om inverkan av förordnande om avbrytande av verkställighet på registreringen av skatteskuld finns i 20 c § 1 mom. i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter.
Obetald skatt vars verkställighet har avbrutits eller förbjudits publiceras inte på det sätt som avses i 21 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (protest). Skatten publiceras inte heller i de fall där förordnande om avbrytande av verkställighet avser endast en del av skattebeloppet.
I konkurslagstiftningen har det inte föreskrivits om inverkan av förordnanden om avbrytande av verkställighet på borgenärens konkursansökan, domstolens avgörande om försättning i konkurs och konkursövervakningen. Enligt motiveringarna till 2 kap. 2 § i konkurslagen (RP 26/2003) kan ett beskattningsärende inte anses vara klar och ostridig, om besvärsmyndigheten har ”förbjudit utsökning av en fordran eller har avbrutit utsökningen, kan gäldenären inte försättas i konkurs enbart med stöd av en sådan fordran". Skatteförvaltningen anser att förordnande om avbrytande av verkställighet inte utgör ett hinder för ansökan om konkurs, men kan fördröja domstolens avgörande om försättning i konkurs. Förordnande om avbrytande av verkställighet påverkar inte behandlingen av konkursansökan om man ansöker om konkurs på grund av andra skulder.
6.2 Inverkan av ett förordnande om avbrott som förbjuder försäljning och redovisning men tillåter utmätning på debitering av skatter
Om ett förordnande om avbrott som utfärdats med stöd av 12 § i skatteverkställighetslagen tillåter utmätning, men med stöd av 10 kap. 22 § i utsökningsbalken förbjuder försäljning och redovisning av utmätt egendom, ska skatten betalas senast på förfallodagen och debiteringen av skatten fortsätter fram till utmätningsåtgärden.
Ett förordnande om avbrott som meddelats som förbud mot försäljning och redovisning hindrar inte att den skattskyldiges inbetalningar och återbäringar används för den skatt som ändringssökandet gäller, eftersom verkställigheten inte är helt förbjuden (18 § 3 mom. och 25 § 1 mom. i lagen om skatteuppbörd). Trots förordnandet om avbrott fortsätter Skatteförvaltningen sina egna debiteringsåtgärder och skickar skatten till utsökning för indrivning om den inte betalas.
Att skatten skickas till utsökning för indrivning kan påverka fortsättandet av ett befintligt betalningsarrangemang eller behandlingen av kommande betalningsarrangemang. Om ett betalningsarrangemang har gjorts för den skatt som förbudet mot försäljning och redovisning gäller innan förordnandet om avbrott har getts, ändras betalningsarrangemanget inte på grund av detta - inverkan av förordnandet om avbrytande av verkställighet på rättsskyddet realiseras om betalningsarrangemanget förfaller och Skatteförvaltningen därefter skickar skatterna till utsökning för indrivning. Om avbrytande av verkställighet och betalningsarrangemang se kapitel 7, exempel 2.
Om ett förordnande om avbrytande av verkställighet har utfärdats för skatten med stöd av 12 § i skatteverkställighetslagen i samband med ändringssökandet, räknas den andel av skatten som förordnandet avser från den saldo som antecknas i skatteskuldsregistret. Om den resterande skatteskulden fortfarande uppgår till minst 10 000 euro antecknas skatteskulden i skatteskuldsregistret. Därmed registreras skatteskulden inte då förordnandet om avbrott har utfärdats med begränsningar, men försäljning och redovisning förbjuds. Bestämmelser om inverkan av förordnande om avbrytande av verkställighet på registreringen av skatteskuld finns i 20 c § 1 mom. i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter.
Obetald skatt vars verkställighet har avbrutits eller förbjudits med stöd av 12 § i skatteverkställighetslagen publiceras inte på det sätt som avses i 21 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (protest). Skatten publiceras inte även om förordnandet om avbrott tillåter utmätning, men förbjuder försäljning och redovisning. Skatten publiceras inte heller i de fall där förbudet mot försäljning och redovisning avser endast en del av skattebeloppet.
I konkurslagstiftningen har det inte föreskrivits om inverkan av förordnanden om avbrytande av verkställighet på borgenärens konkursansökan, domstolens avgörande om försättning i konkurs och konkursövervakningen. Enligt motiveringarna till 2 kap. 2 § i konkurslagen (RP 26/2003) kan ett beskattningsärende inte anses vara klar och ostridig, om besvärsmyndigheten har ”förbjudit utsökning av en fordran eller har avbrutit utsökningen, kan gäldenären inte försättas i konkurs enbart med stöd av en sådan fordran". Det som framgår av motiveringarna gäller även förordnanden om avbrott som begränsats med stöd av 10 kap. 22 § i utsökningsbalken (avbrytande av utmätning). Skatteförvaltningen anser att förordnande om avbrytande av verkställighet inte utgör ett hinder för ansökan om konkurs, men kan fördröja domstolens avgörande om försättning i konkurs. Förordnande om avbrytande av verkställighet påverkar inte behandlingen av konkursansökan om man ansöker om konkurs på grund av andra skulder.
6.3 Effekten av förbud mot försäljning och redovisning som påförts i samband med avslag på begäran om avbrott på debitering av skatter
Förbud mot försäljning och redovisning som påförts med stöd av 13 § i skatteverkställighetslagen handlar innehållsmässigt om avslag på begäran om avbrott p.g.a. att de förutsättningar som fastställs i 12 § i skatteverkställighetslagen inte anses ha uppfyllts. Förordnandet om avbrott begränsar endast försäljning och redovisning av fastighet, aktier i ett fastighetsaktiebolag och aktier i ett bostadsaktiebolag samt försäljning och redovisning av den utmätta egendomen vad gäller skatteförhöjningen. Skatten uppbärs utan andra begränsningar och ska betalas senast på förfallodagen.
Kundens inbetalningar och skatteåterbäringar kan användas till den skatt som är föremål för ändringssökande och skatten kan skickas till indrivning genom utsökning.
Ett förordnande om avbrott som utfärdats med stöd av 13 § i skatteverkställighetslagen förhindrar inte att den skatt som förordnandet avser registreras i skatteskuldsregistret. Därmed dras inte det skattebelopp som är föremål för ändringssökande av från det saldo som antecknas i skatteskuldsregistret.
Om begäran om avbrytande av verkställighet har avslagits, skickas den obetalda skatten som begäran avser till publicering på det sätt som föreskrivs i 21 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (protest). En skatteskuld kan publiceras även om dess verkställighet har begränsats med stöd av 13 § i skatteverkställighetslagen.
I konkurslagstiftningen har det inte föreskrivits om inverkan av förordnanden om avbrytande av verkställighet på borgenärens konkursansökan, domstolens avgörande om försättning i konkurs och konkursövervakningen. Enligt motiveringarna till 2 kap. 2 § i konkurslagen (RP 26/2003) kan ett beskattningsärende inte anses vara klar och ostridig, om besvärsmyndigheten har ”förbjudit utsökning av en fordran eller har avbrutit utsökningen, kan gäldenären inte försättas i konkurs enbart med stöd av en sådan fordran". Skatteförvaltningen anser att det inte föreligger något hinder för försättande i konkurs om begäran om avbrott har avslagits och förordnandet endast gäller förbud mot försäljning och redovisning i enlighet med 13 § i skatteverkställighetslagen.
7 Exempel
1. Förbud mot försäljning och redovisning: En skatterevision genomförs i bolaget A Ab. Innan beskattningsbeslutet har fattats har ett beslut om skattebeslag med stöd av tingsrättens beslut om säkringsåtgärd fattats för en del av bolagets egendom. Bolaget ansöker om ändring i beskattningsbeslutet innan skatten förfaller och begär att verkställigheten avbryts.
1a. Bolagets begäran om omprövning betraktas inte som uppenbart obefogad. Skatteförvaltningen utfärdar ett förordnande om avbrytande av verkställighet, men begränsar det i enlighet med 10 kap. 22 § i utsökningsbalken till förbud mot försäljning och redovisning. Skatteförvaltningen skickar skatten till indrivning genom utmätning och utmätningsmannen mäter ut den egendom som skattebeslaget har avsett.
Om förordnandet om avbrott utfärdas utan begränsningar skulle skatten inte skickas till utsökning. Skattebeslaget skulle emellertid förbli i kraft.
1b. Bolagets begäran om omprövning betraktas som uppenbart obefogad. Skatteförvaltningen avslår begäran om avbrytande av verkställighet. Samtidigt ska Skatteförvaltningen förordna att de förbud mot försäljning och redovisning som föreskrivs i 13 § i skatteverkställighetslagen förblir i kraft vid utsökningsförfarandet. Om ändring söks även för skatteförhöjningens del, gäller förbudet mot försäljning och redovisning verkställigheten av skatteförhöjningen.
Skatten skickas till indrivning genom utmätning och den egendom som skattebeslaget avser mäts ut. Om bolaget äger en fastighet, aktier i ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag eller bostadsaktiebolag, har Skatteförvaltningen för den del förordnat förbud mot försäljning och redovisning. Den ovannämnda egendomen kan mätas ut, men får inte säljas tills skatteärendet har avgjorts med laga kraft. Bolagets övriga egendom kan säljas och medlen redovisas redan innan ett lagakraftvunnet beslut har meddelats. För skatteförhöjningens andel redovisar utsökningsmyndigheten medlen först när skatteärendet har avgjorts med laga kraft.
2. Betalningsarrangemang och avbrytande av verkställighet: Bolaget B Ab lämnar in en begäran om omprövning om den skatt som ingår i betalningsarrangemanget och begär att verkställigheten avbryts.
Bolagets begäran om omprövning betraktas inte som uppenbart obefogad. Skatteförvaltningen meddelar ett förordnande om avbrott utan begränsningar. Förordnandet förhindrar indrivning av den skatt som ändringssökandet gäller genom utsökning. Det förutsätts inte att den skatt som är föremål för ändringssökande betalas, så ovan nämnda skattebelopp hävs och beloppet av den totala skuld som ska betalas i betalningsarrangemanget sjunker för den tid förordnandet om avbrott är i kraft.
Bolagets inbetalningar och skatteåterbäringar kan inte inom betalningsarrangemanget riktas på den skatt som är föremål för förordnandet. Om bolaget emellertid vill betala en del även av den skatt som är föremål för ändringssökande eftersom beloppet av dröjsmålspåföljderna ökar även under avbrottet, ska en separat begäran om riktande av avgifterna framställas till Skatteförvaltningen.
Bolagets begäran om omprövning avslås, och Bolaget söker ändring hos förvaltningsrätten. Samtidigt lämnar Bolaget in en ny begäran om avbrytande av verkställighet till den del som det fortfarande finns obetalda skatter.
2a. Ändring av förordnande om avbrott under tiden för ändringssökande:
Hur ändringen av förordnandet om avbrott påverkar betalningsarrangemanget beror i hög grad på hur länge behandlingen av begäran om omprövning har pågått: återstår det ännu betalningsposter för andra skatter, har betalningsarrangemanget redan betalats i fråga om andra skatter före avgörandet i omprövningsärendet, eller har det gått så lång tid att Bolaget redan har ett nytt betalningsarrangemang för nyare skatter. I det här exemplet antas att samma betalningsarrangemang fortfarande gäller och att det fortfarande återstår betalningsposter.
Förvaltningsdomstolen utfärdar ett förordnande om avbrott i enlighet med 10 kap. 22 § i utsökningsbalken, dvs. som förbud mot försäljning och redovisning. Denna ändring kan påverka betalningsarrangemanget. Beloppet av betalningsarrangemangets totala skuld ökar igen med beloppet av den skatt som ändringssökandet gäller på grund av ändringen av förordnandet om avbrott, eftersom användningsbegränsningarna för inbetalningar och återbäringar har upphört. Bolaget kan undvika att betalningsarrangemanget förfaller genom att betala det nya saldot i betalningsarrangemanget senast när Skatteförvaltningen påpekar att det finns risk för att betalningsarrangemanget förfaller och att betalningar saknas.
2b. Förvaltningsdomstolen meddelar förordnandet om avbrott i samma omfattning som den föregående besvärsmyndigheten eller konstaterar att det tidigare förordnandet om avbrott förblir i kraft tills ärendet har avgjorts genom ett beslut som vunnit laga kraft. För den skatt som är föremål för ändringssökande förutsätts inga inbetalningar och inga inbetalningar används och iakttagandet av betalningsarrangemanget fortsätter tills vidare utan ändringar.
3. Beskattning som verkställs på nytt: A har anfört besvär hos förvaltningsdomstolen och begärt ett förordnande om avbrytande av verkställighet. Förvaltningsdomstolen har förordnat att verkställigheten ska avbrytas utan begränsning, dvs. som ett avbrytande som förbjuder utsökning när besvären blir anhängiga. Behandlingen av besväret avslutas med förvaltningsdomstolens avgörande genom vilket beskattningsbeslutet upphävs och återförvisas till Skatteförvaltningen för ny prövning. I förvaltningsdomstolens beslut konstateras att beslutet inte får överklagas. Eftersom förfarandet för sökande av ändring upphör, upphör också det förordnande om avbrytande av verkställighet som förvaltningsdomstolen förordnat.
Skatteförvaltningen förordnar på myndighetsinitiativ att verkställigheten ska avbrytas för den tid beskattningen på nytt verkställs tills beslutet är klart. När Skatteförvaltningen avgör ärendet och fattar beslut om den nya beskattningen upphör verkningarna av att verkställigheten avbryts omedelbart.
A skall betala den skatt som påförts vid den på nytt verkställda beskattningen. Om A är missnöjd med beslutet om den på nytt verkställda beskattningen, ska A i enlighet med anvisningen för sökande av ändring framställa en begäran om omprövning till Skatteförvaltningen och i samband med detta begära ett nytt förordnande om avbrytande av verkställighet.
8 Sammanfattning av de olika sätten och effekterna av avbrytande av verkställighet av skatt som är föremål för ändringssökande
Ett förordnande om avbrytande av verkställighet påverkar inte förseningsräntan. Indrivnings- och verkställighetsåtgärder som vidtagits före förordnandet om avbrott utfärdats eller de inbetalningar och skatteåterbäringar som använts till den skatt som är föremål för ändringssökande återkallas inte om inte annat förordnats i förordnandet om avbrott.
Om ändringssökandet inte är uppenbart obefogat:
- begäran om avbrott godkänns och ett förordnande om avbrott utfärdas med stöd av 12 § i skatteverkställighetslagen som ett så kallat förbud mot verkställighet, dvs. som obegränsat:
- förhindrar sändande av skatten till utmätning. Skattebetalning förutsätts inte.
- kundens inbetalningar och skatteåterbäringar används inte till skatt som är föremål för ändringssökande utan en separat begäran av kunden.
- i regel meddelas inte fullt förbud om skatten redan är föremål för indrivning genom utsökning; om så undantagsvis förordnas återkallas inte ansökan om utsökning, om inte något annat förordnats i förordnandet om avbrott.
- efter förordnandet om avbrott görs inget betalningsarrangemang för den skatt som är föremål för ändringssökande, eftersom inga inbetalningar eller återbäringar används för skatten.
- en näringsidkares eller ett bolags skatt registreras inte i skatteskuldsregistret.
- en näringsidkares eller ett bolags skatt publiceras (protesteras) inte.
- begäran om avbrott godkänns och ett förordnande om avbrott utfärdas med stöd av 12 § i skatteverkställighetslagen, men förordnandet om avbrott begränsas med förbud mot försäljning och redovisning av utmätt egendom.
- skatten ska betalas senast på förfallodagen; kundens inbetalningar och skatteåterbäringar används för den skatt som ändringssökandet gäller.
- skatten skickas till indrivning genom utmätning och kundens egendom kan utmätas
- skatt som ingått i betalningsarrangemanget innan förbudet mot försäljning och redovisning utfärdats skickas inte till indrivning genom utmätning om betalningsarrangemanget inte avslutas av andra orsaker
- om skatt som är föremål för ändringssökande skickas till indrivning genom utmätning, kan kundens betalningsarrangemang för andra skatter avslutas.
- en näringsidkares eller ett bolags skatt registreras inte i skatteskuldsregistret
- en näringsidkares eller ett bolags skatt publiceras (protesteras) inte
- verkställighetsåtgärder som redan vidtagits av utsökningsmyndigheten återkallas i regel inte om det inte finns vägande skäl till det
- trots förordnandet om avbrott kan försäljning tillåtas av vägande skäl
Om ändringssökandet bedöms vara uppenbart obefogat:
- begäran om avbrott avslås, men besvärsmyndigheten ska utfärda förordnanden om avbrott i enlighet med 13 § i skatteverkställighetslagen:
- en fastighet, aktier i ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag eller aktier i ett bostadsaktiebolag får inte säljas och medel från egendom som sålts får inte redovisas
- om begäran om omprövning avser en skatteförhöjning, gäller förbudet mot försäljning och redovisning verkställigheten av skatteförhöjningen.
- verkställighetsåtgärder som redan vidtagits av utsökningsmyndigheten återkallas i regel inte om det inte finns vägande skäl till det
- ett förordnande i enlighet med 13 § i skatteverkställighetslagen behöver inte utfärdas eller kan återkallas om det finns vägande skäl till försäljning och redovisning.
- eftersom begäran om avbrytande har avslagits fortsätter indrivningen av skatten och verkställighetsåtgärderna till övriga delar och skatten ska betalas senast på förfallodagen
- en näringsidkares eller ett bolags skatt kan publiceras (protesteras)
- en näringsidkares eller ett bolags skatt registreras i skatteskuldsregistret.
ledande skattesakkunnig Seija Kareinen
riskansvarig Tuomas Hurskainen