Ibruktagandet av det positiva kreditupplysningsregistret
Det ingår tre delar i den första fasen av ibruktagandet av det positiva kreditupplysningsregistret:
2.10.2023 Kreditgivarna anmäler sig som lämnare av kredituppgifter och ansöker om dataanvändningstillstånd.
- E-tjänst för kreditgivare:
- anmälan som lämnare av uppgifter
- ansökan om dataanvändningstillstånd
- upprätthållande av kontaktuppgifter
1.2.2024 Kreditgivarna börjar anmäla uppgifter till registret.
- Gränssnitt för kreditens uppgifter:
- ny kredit, ändring av kreditens uppgifter och avslutande av kredit
- betalningstransaktion och betalningsdröjsmål
- kontroll av kreditens uppgifter
1.4.2024 Utlämnandet av uppgifter ur registret inleds.
- Skickande av utdraget ur kreditupplysningsregistret till kreditgivare
- E-tjänsten för privatpersoner:
- uppgifter om krediter som har sparats i registret och uppgifter om borgen som ställts av personen
- utdrag ur kreditupplysningsregistret som beställts om personen
- frivilligt kreditförbud
- Skickande av uppgifter som gäller det frivilliga kreditförbudet till kreditupplysningsföretag
- Skickande av uppgifter till myndigheter
Projektet Inrättandet av det positiva kreditupplysningsregistret följer upp intressentgruppernas beredskap att ta i bruk registret genom beredskapsutvärderingar. Genom beredskapsutvärderingarna fås en helhetsbild av intressentgruppernas beredskap att ta i bruk registret. De egentliga beredskapsutvärderingarna som gäller ibruktagandet inleddes i februari 2023. Beredskapsutvärderingarna genomförs
- 12, 6, 2 och 1 månad innan anmälan av uppgifter inleds (den 1 februari 2024)
- 1 månad innan utlämnandet av uppgifter inleds (den 1 april 2024).
Projektet samarbetar nära med intressentgrupperna under ibruktagandena och även därefter. Projektet ordnar evenemang om ibruktagandet och håller kontakt med intressentgrupperna per e-post och på andra sätt.