Ansök om ett nytt certifikat

Användaren av det tekniska gränssnittet behöver ett certifikat. Med hjälp av certifikatet identifieras organisationen som använder gränssnittet och säkerställs materialets beständighet.

Gör en ansökan när du behöver ett certifikat för en ny kanal i det tekniska gränssnittet eller nya certifikat i kanaler som redan tagits i bruk.

De uppgifter som markerats med en asterisk (*) är obligatoriska.

Uppgifter i ansökan

Uppgifter om sökanden

Ansökan görs av en organisation som använder ett system, från vilket det skapats ett tekniskt gränssnitt till inkomstregistret. Användaren av gränssnittet kan vara företaget själv, en bokföringsbyrå eller en övrig part som anmäler uppgifter på betalarens vägnar. Bokföringsbyrån eller den övriga parten måste göra ett uppdragsavtal tillsammans med betalaren.

Typ av certifikat

Välj typ av certifikat. Typen väljs enligt den kanal som används. Du kan välja mellan de kanaler som du har valt i ansökan om ibruktagandet av det tekniska gränssnittet. Om kanalen du behöver inte finns i listan, ska du göra en ersättande ansökan om ibruktagandet av det tekniska gränssnittet och anteckna alla de kanaler som du behöver i den.

Du kan hämta ett certifikat åt gången med ansökan. Om du behöver flera certifikat, ska du göra en separat ansökan för varje certifikat du behöver.

Beskrivning av certifikatet

Ange en beskrivning av certifikatet för at särskilja till exempel olika programvarors eller kundföretags certifikat från varandra.

Certifikatets tekniska kontaktperson

Ange uppgifterna för certifikatets tekniska kontaktperson: namn, telefonnummer och e-postadress. Kontaktpersonen ska vara en fysisk person, inte ett företag eller ett annat samfund. Kontaktpersonen får information för att hämta certifikatet med säker e-post och en PIN-kod per SMS för att öppna meddelandet. Olika certifikat kan ha olika tekniska kontaktpersoner.

Ange telefonnumret inklusive landskod, till exempel +35840 1234 567. E-postadressen kan inte vara en gemensam postlåda eller sändlista.

Kontrollera de angivna uppgifterna och skicka ansökan

Kontrollera i synnerhet e-postadressen och telefonnumret för certifikatets kontaktperson innan du skickar ansökan. Det är viktigt att dessa uppgifter är korrekta, eftersom uppgifterna som behövs för att hämta ett certifikat skickas till kontaktpersonens e-post. Sänd ansökan.

Ansökan inleder certifikatbeställningen.Beställningen är giltig i 14 dygn, under vilket certifikatet måste hämtas.

Hämta certifikatet

Web Service-kanalerna:

Certifikatets tekniska kontaktperson får per säker e-post anvisningar för hämtning av certifikatet. En PIN-kod skickas till den tekniska kontaktpersonens telefonnummer för att öppna det säkra e-postmeddelandet. Web Service-kanalen kan användas omedelbart efter att certifikatet hämtats enligt anvisningarna.

Om organisationen tidigare använt antingen den asynkroniska eller realtida Web Service-kanalen och gjort en ersättande ansökan för att också ta i bruk en annan Web Service-kanal, skapas inte ett nytt certifikat. Samma certifikat kan användas i båda Web Service-kanalerna.

SFTP- kanalen:

Certifikatets tekniska kontaktperson får per säker e-post anvisningar för hämtning av certifikatet. En PIN-kod skickas till den tekniska kontaktpersonens telefonnummer för att öppna det säkra e-postmeddelandet. När certifikatet hämtats enligt anvisningarna får certifikatets tekniska kontaktperson ett användarnamn för SFTP-kanalen per e-post inom 24 timmar. Därefter kan SFTP-kanalen användas.

Om organisationen redan har ett certifikat för SFTP-kanalen och organisationen söker efter tilläggscertifikat för samma kanal, skickas inte ett nytt användarnamn utan samma användarnamn används som vid första certifikatet. Det nya certifikatet kan användas inom 24 timmar från att den hämtats.

Läs mera om hämtning av certifikatet

Sidan har senast uppdaterats 19.8.2020