CSN:2021/15
Nyckelord:
- Har getts
- 21.5.2021
- Diarienummer
- VH/1770/02.05.04/2021
A var en öppen placeringsfond i form av en förening som var förenlig med lagen om placeringsfonder i staten C. A var en så kallad paraplyfond som bestånd av flera underfonder. Ansökan gällde en underfond som hade över 1 000 andelsägare. A var en självständig juridisk person och dess underfonder var fristående skattskyldiga i sin hemviststat.
Enligt ansökningshandlingarna ansvarade ett fondbolag på fondens vägnar för förvaltningen av fonden på ett sätt som var möjligt enligt lagstiftningen om placeringsfonder i staten C. Fondbolaget var registrerat i Finland som D Ab. D Ab hade grundat en filial i staten C i syfte att i huvudsak förvalta lokala fonder. Uppgifter som gällde distribution av fondandelar, portföljförvaltning, förvaring av medlen, marknadsföring och allmän förvaltning hanterades av fondbolagets filial i staten C, ett bolag som hörde till samma koncern eller en tredje part, i huvudsak utanför Finland. Riskhanteringen sköttes i huvudsak i Finland.
Enligt ansökningshandlingarna utövade fondens styrelse och andelsägarnas stämma det högsta strategiska beslutsfattandet i fonden. Styrelsen beslöt bland annat om delegering av fondens förvaltning till ett av styrelsen utsett fondbolag, grundande av nya underfonder samt godkännande av deras stadgar i det skede när en underfond grundades. Andelsägarnas stämma beslöt bland annat om ändringar i fondens stadgar, fusioner av underfonder, nedläggning av fonder och val av styrelse. Både styrelsemöten och andelsägarstämmorna hölls i staten C.
Centralskattenämnden konstaterade att A var en placeringsfond som var förenlig med lagen om placeringsfonder i staten C och en självständig juridisk person som finansinspektionen i staten C utövade tillsyn över. Fonden hade inga egna lokaler eller anställda i Finland. Det i Finland registrerade fondbolaget D Ab förvaltade fonden i huvudsak genom sin filial i staten C, ett annat bolag i samma koncern eller en tredje part i utlandet. Fondbolagets filial var underställd finansinspektionens tillsyn i staten C. Enligt ansökningshandlingarna ansvarade fondens styrelse och andelsägarna för fondens strategiska beslutsfattande i staten C.
Med beaktande av de i ansökningshandlingarna beskrivna omständigheterna kring fondens och det förvaltande fondbolagets beslutsfattande, organisering och affärsverksamhet ansåg centralskattenämnden att fondens verksamhet som helhet inte kan anses vara ledd från Finland. I de förhållanden som beskrevs i ansökningshandlingarna uppkom för sökanden således inget fast driftställe i Finland som avses i 13 a § i inkomstskattelagen och i artikel 5 i avtalet mellan de nordiska länderna för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet.
Förhandsavgörande för skatteåren 2020‒2021.
Inkomstskattelagen 13 a §
Artikel avtal som 5 i avtalet mellan de nordiska länderna för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet
Lagakraftvunnet