Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

CSN:2025/24

Har getts
27.5.2025
Diarienummer
VH/2346/02.05.04/2025
Internationell beskattning, Tillämpning av bassamfundslagen, Undantag som grundar sig på ekonomisk verksamhet, Förvaltningsbolagets hemviststat

Den första förhandsavgörandefrågan gällde tillämpningen av undantaget för ekonomisk verksamhet i bassamfundslagen på en luxemburgsk fond vars luxemburgska förvaltningsbolag hade lagt ut en del av sin verksamhet på entreprenad till ett koncernbolag i Storbritannien.

Enligt ansökan var fonden en investeringsprodukt som var föremål för handel på en marknad och kretsen av investerare hade inte begränsats. Fondens nettoförmögenhet under räkenskapsperioden som avslutades den 31 mars 2024 var 132 miljoner euro. Fonden placerade insamlade medel från allmänheten i objekt som främjar målen för hållbar utveckling på utvecklingsmarknader. Fonden omfattades av UCITS-direktivet och övervakades av den luxemburgska finansinspektionen.

Fonden bedrev således en verklig förvaltnings- och investeringsverksamhet för de medel som samlats in från investerarna. Verksamheten skulle betraktas som ekonomisk verksamhet enligt 3 § 1 mom. i bassamfundslagen.

Fonden hade med stöd av luxemburgsk lagstiftning lag lagt ut all sin verksamhet på entreprenad. I Luxemburg ansvarade ett i förhållande till sökanden oberoende förvaltningsbolag för fondens förvaltning, riskhantering, säkerställande av efterlevnaden av bestämmelserna och ekonomiska och juridiska frågor samt ett i förhållande till sökanden oberoende förvaringsinstitut för förvaringen av medel och för vissa andra uppgifter. För dessa ändamål skulle företagen i Luxemburg anses förfoga över sådana lokaler och sådan utrustning som behövs samt en tillräcklig personal som var behörig att självständigt bedriva subjektets affärsverksamhet och som självständigt fattade beslut om subjektets dagliga verksamhet.

I Storbritannien ansvarade dessutom ett bolag som hör till samma koncern som förvaltningsbolaget för genomförandet och verkställandet av fondens placeringsverksamhet i enlighet med fondens placeringspolicy under tillsyn av förvaltningsbolaget och fondens styrelse.

Syftet med bassamfundslagen var enligt regeringens proposition 74/2008 rd att på grundval av konstaterbara objektiva kännetecknen (lokaler, utrustning, tillgångar, personal) utreda om samfundet har etablerat sig inom den jurisdiktion där det har sin skatterättsliga hemvist och bedriver ekonomisk verksamhet där.

Centralskattenämnden ansåg att fonden de facto hade etablerat sig i Luxemburg och de facto bedrev ekonomisk verksamhet där på det sätt som avses i 3 § 1 och 3 mom. i bassamfundslagen trots att fondens placeringsverksamhet genomfördes i Storbritannien.

Den andra förhandsavgörandefrågan gällde en situation där fondens styrelse beslutade att för fonden välja ett förvaltningsbolag som hade etablerat sig i en annan stat än Luxemburg.

Centralskattenämnden ansåg att fonden inte på det sätt som avses i 3 § 1 och 3 mom. i bassamfundslagen hade etablerat sig i Luxemburg för att bedriva ekonomisk verksamhet där, om dess förvaltning skedde utanför Luxemburg och fonden inte förfogade över sådana lokaler och sådan utrustning som behövs för verksamheten eller över personal som var behörig att självständigt bedriva fondens affärsverksamhet och som självständigt fattade beslut om fondens dagliga verksamhet. Huvudfondens styrelse kunde med beaktande av dess roll inte anses utgöra sådan personal som avses i bassamfundslagen.

Förhandsavgörande för skatteåren 2024 och 2025.

Lag om beskattning av delägare i utländska bassamfund 3 § 1 och 3 mom.
Fördrag om Europeiska unionens funktionssätt artikel 49 och 63

(Ej lagakraftvunnet)

Överklagats

Sidan har senast uppdaterats 16.6.2025