Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

CSN:2025/22

Har getts
28.4.2025
Diarienummer
VH/1871/02.05.04/2025
Internationell beskattning, Utländsk fond, Fond i kommanditbolagsform

Sökanden var placerare i två luxemburgska fonder i SCSp (société en commandite spéciale)-form. I fond 1 deltog en ansvarig bolagsman (general partner) och den sökande som investerare. Fond 2 hade förutom en ansvarig bolagsman fem andra investerare inklusive den sökande. Båda fondernas ansvariga bolagsman ansvarade för fondens förvaltning och fondens alla skulder och ansvar till fullt belopp. Investerarna ansvarade för skulder och ansvar endast till beloppet av sina investeringar i fonden. Den ansvariga bolagsmannen hade lagt ut förvaltningen av fonden på entreprenad hos en extern förvaltare av alternativa investeringsfonder som övervakades i enlighet med AIFM-direktivet (2011/61/EU).

Fonderna var inte separata skattskyldiga i Luxemburg, utan de var transitenheter i beskattningen. Dessa var inte juridiska personer, men de ägde själva sina placeringsobjekt. Fonderna var sådana alternativa investeringsfonder som avses i AIFM-direktivet. Fond 1 omfattades av RAIF (société d'investissement à capital variable)- och SICAV (fonds d'investissement alternatif réservé)-regleringen. Fond 2 omfattades inte av fondreglering. Fonderna i sig övervakades inte av Luxemburgs tillsynsmyndighet (Commission de Surveillance du Secteur Financier).

Centralskattenämnden konstaterade att när det gäller den juridiska strukturen, aktieägarnas ansvar och den skattemässiga genomströmningen motsvarade de luxemburgska fonderna i SCSp-form som beskrevs i ansökan ett finskt kommanditbolag. Fonderna var inte juridiska personer på det sätt som ett kommanditbolag är, men de ägde själva sina placeringsobjekt. Liksom i kommanditbolag hade också den ansvariga bolagsmannen beslutanderätt och representationsrätt i fråga om fonderna.

Fond 1 och Fond 2 skiljde sig från finländska specialplaceringsfonder bland annat i fråga om reglering och tillsyn, antalet investerare och öppenhet. Således var det inte möjligt att betrakta fonderna som utländska specialplaceringsfonder enligt ISkL 20 a § som motsvarar finska specialplaceringsfonder som avses i 2 kap. 1 § 2 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder.

Följaktligen ansåg centralskattenämnden att fonderna jämställdes med ett finskt kommanditbolag, som var en sammanslutning som avses i ISkL 4 § och 16 §. Sökanden beskattades för dess andel av dessa utländska sammanslutningars inkomst på det sätt som avses i ISkL 16 a §.

Förhandsavgörande för skatteåren 2024‒2026.

Mervärdesskattelagen 4 § 1 mom. 1 punkten, 16 § 1 mom., 16 a § 1 mom., 20 a § 2, 3 och 7 mom.

Lagakraftvunnet

Sidan har senast uppdaterats 14.5.2025