Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Skattestyrelsens beslut om beräkningsgrunderna för förskottsinnehållningsprocent för begränsat skattskyldiga pensionstagare för år 2007

Har getts
4.12.2006
Diarienummer
1842/31/2006
Giltighet
Tills vidare

Skattestyrelsen har med stöd av 16 § 4 mom. (856/2005) i lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst och förmögenhet (627/1978) samt 2 § 1 mom. (564/2004) och 6 § 1 mom. i lagen om förskottsuppbörd (1118/1996) fastställt beräkningsgrunder för innehållningsprocent för begränsat skattskyldiga pensionärer enligt följande:

1 Uppgifter på grundval av vilka förskottsinnehållningsprocent beräknas för pensionsinkomst

Förskottsinnehållning beräknas enligt 3 och 4 § i lagen om förskottsuppbörd så att förskottsinnehållningens belopp så noggrant som möjligt motsvarar det sammanlagda beloppet av skatter och avgifter som den skattskyldige, enligt den lag om skatteskalorna som gäller för skatteåret och enligt de övriga skattegrunderna för skatteåret, skall betala för sin inkomst som omfattas av förskottsinnehållning.

Statsskatten fastställs enligt finska statens inkomstskatteskala och kommunalskatten som går till staten enligt den genomsnittliga kommunala inkomstskatteprocenten. Någon kyrkoskatt fastsälls inte för begränsat skattskyldiga. Sjukförsäkringens sjukvårdspremie beräknas enligt 1,28 % och den höjda sjukvårdspremien enligt 0,17 %.

1.1  Personer för vilka förskottsinnehållningsprocent beräknas för pension

Förskottsinnehållningsprocent för pensionsinkomster beräknas för begränsat skattskyldiga pensionärer för vilka pensionsutbetalaren vid direktöverföring anmält pensionsinkomst från Finland.

1.2 Inkomster

Vid beräkningen av förskottsinnehållningsprocent för pensioner från Finland beaktas inkomster som omfattas av förskottsbetalning högst upp till 1 000 euro. Större inkomster som omfattas av förskottsbetalning beaktas vid uträkningen av avdrag som skall beaktas.

Om en begränsat skattskyldig endast har sådan inkomst från Finland som beskattas såsom kapitalinkomst, beaktas vid uträkningen av förskottsinnehållningen också en hyresinkomst på högst 7 000 euro eller en kapitalinkomstskatt på högst 280 euro på samma sätt som hos allmänt skattskyldiga.

1.3 Uppgifter vid direktöverföring

De pensionsanstalter som är med i direktöverföringen lämnar uppgifter om de uppskattade pensionsinkomstbeloppen för förskottsuppbörd. En direktöverföringspost får innehålla pensionsinkomstuppgifter som baserar sig på ett enda prestationsslag.

I en direktöverföringspost finns följande uppgifter om begränsat skattskyldiga: finsk personbeteckning, namn och adress, landskoden för hemviststat, medborgarskap och landskoden för ett eventuellt annat medborgarskap, pensionsbelopp och prestationsslag. Folkpensionsanstalten lämnar uppgiften om alla kända pensionstagare huruvida Finland för år 2007 svarar för ersättandet av kostnaderna för sjukvård.

1.4 Behandling av direktöverföringsuppgifter

Medborgarskap

Om någon uppgift om den skattskyldiges medborgarskap inte kommit från någon av pensionsanstalterna, används den uppgift som eventuellt finns i beskattningens personregister (VVHR). Om uppgiften om medborgarskap inte har införts i personregistret, antas den skattskyldige vara finsk medborgare.

Om hemviststaten är Estland och om ingen av uppgiftslämnarna har lämnat uppgiften om medborgarskap, utan medborgarskapet har antagits vara detsamma som hemviststaten, antas den skattskyldiges eventuella andra medborgarskap vara finskt. I fråga om övriga stater görs inte några antaganden om andra eventuella medborgarskap, om uppgiften saknas.

Folkpensionsanstaltens meddelande om huruvida Finland svarar för kostnaderna för sjukvård

I beräkningen beaktas uppgiften från Folkpensionsanstalten om Finland svarar för den skattskyldiges sjukvårdskostnader. Om Finland svarar för kostnaderna, påförs den skattskyldige sjukvårdsavgiften jämte förhöjningar.

Prestationsslag och hur de skall behandlas

Pensionstagarna uppger pensionsinkomsterna enligt följande prestationsslag:

Kod Förklaring
B1 Av offentligt samfund utbetald arbetspension (ej intjänats i rörelseverksamhet)
B2 Annan arbetspension, som baserar sig på socialskyddslagstiftningen, avträdelsepension och olycksfallspension
B3 Av Folkpensionsanstalten eller Statskontoret utbetald annan pension än arbetspension
B4 Köpt pension som utgör förvärvsinkomst och som inte baserar sig på arbete (bl.a. själv tagen pension som baserar sig på en frivillig pensionsförsäkring)
B5 Pension som intjänats i ett offentligt samfunds rörelseverksamhet
B7 Annan pension än sådan som avses i punkterna B1-B5 eller B8 (t.ex. pension som baserar sig på trafikförsäkring eller annan riskförsäkring, B7 kan inte basera sig på socialskyddslagstiftningen)
B8 Köpt pension som utgör kapitalinkomst och som inte baserar sig på arbete (bl.a. själv tagen pension som baserar sig på en frivillig pensionsförsäkring)

Pensionsinkomsterna fördelas enligt hemstat, medborgarskap och pensionsinkomstens prestationsslag på respektive totalsummor som beskattas olika.

Enligt skatteavtalet med Nederländerna förhindras beskattningen av prestationsslag B2, B3 eller B5 om pensionstagaren bodde i landet redan 20.12.1997 och rätten till pensionen började före 20.12.1997. Eftersom direktöverföringsfilen inte innehåller någon uppgift om datum, kan detta villkor inte beaktas.

1.5 Uppgift om personen är bosatt utomlands på sådant sätt som avses i skatteavtalet och behandling av uppgiften

Vid uträkningen beaktas också uppgiften från beräkningen av ändringsskattekort om personen är bosatt utomlands på sådant sätt som avses i skatteavtalet. Uppgiften behövs om den skattskyldige är bosatt i Spanien, Portugal, Frankrike eller Polen och får pension från den privata sektorn eller pension som intjänats i ett offentligt samfunds rörelseverksamhet. I dylika fall kan personen inte påföras statskatt eller kommunalskatt i Finland om pensionens prestationsslag är B2, B3, B4, B5, B7 eller B8.

1.6 Indelning av pensionsinkomster enligt beskattningen

Som resultat av bedömningen fördelas pensionerna enligt följande:

  • Pension som utgör förvärvsinkomst och på vilken det i Finland påförs statsskatt, kommunalskatt och sjukvårdspremie
  • Pension som utgör förvärvsinkomst på vilken det i Finland påförs statsskatt och kommunalskatt men inte sjukvårdspremie
  • Pension som utgör förvärvsinkomst på vilken det i Finland påförs endast sjukvårdspremie
  • Pension som utgör förvärvsinkomst och på vilken det i Finland varken påförs skatter eller sjukvårdspremie
  • Pension som utgör kapitalinkomst och på vilken det i Finland påförs skatt på kapitalinkomst
  • Pension som utgör kapitalinkomst och som inte beskattas i Finland
Maximiprocent för innehållningen i skattekortet

Om pensionen inte kan beskattas i Finland men sjukvårdspremie får påföras, fastställs taket för förskottsinnehållningsprocenten till 1,5 %, som är den uppåt avrundade totalsumman av sjukvårdspremieprocenten om 1,28 och sjukvårdspremiens förhöjningsprocent om 0,17.

Om skatteavtalet anger en takprocent, t.ex. 15, och sjukvårdspremie kan påföras utöver skatterna, fastställs som tak för förskottsinnehållningsprocenten avtalets takprocent + 1,5.

Inkomsterna i prestationsslag B8 beskattas på samma sätt som kapitalinkomsterna enligt en skattestats om 28,0 procent. I skatteavtalet kan dock fastställas en takprocent.

2 Beräkning av kapitalbeskattning

Om ett skatteavtal förhindrar beskattningen av en pensionsinkomst som ska beskattas som kapitalinkomst, fastställs innehållningsprocenten för pensionsinkomsten till noll. Då beräknas det inte någon innehållningsprocent för denna pensionsinkomst.

Pensionsinkomster vars beskattning inte hindras av skatteavtalet sammanräknas. Summan utgör det sammanlagda beloppet av pensionsinkomster som skall beskattas som kapitalinkomst.

De pensionsinkomster vars beskattning hindras av skatteavtalet sammanräknas. Summan utgör det sammanlagda belopp av kapitalinkomstpensioner som inte beskattas.

2.1 Avdrag från kapitalinkomster

Från den skattepliktiga kapitalinkomsten dras av räntor och premier för frivilliga pensionsförsäkringar. Om resultatet är negativt, utgör differensen underskott som beaktas vid beskattningen av förvärvsinkomster på samma sätt som hos allmänt skattskyldiga.

Beloppet av underskott, underskottsgottgörelse eller särskilt underskottsgottgörelse utskrivs inte i utredningen om kunden inte har sådana pensioner som utgör förvärvsinkomst.

Om det uppstår underskottsgottgörelse, fastställs innehållningsprocenten för sådan pension som utgör kapitalinkomst till 0.

2.2 Beräkning av innehållningsprocent för kapitalinkomstpension

Beloppet av skatten på kapitalinkomst om 28 % beräknas på grundval av den beskattningsbara kapitalinkomsten.

Skattebehovet beträffande den kommande kapitalpensionsinkomsten divideras med den kommande kapitalpensionsinkomsten. Kvoten utgör innehållningsprocenten för den pensionsinkomst som skall beskattas som kapitalinkomst och denna procent avrundas till närmaste tal som är delbart med fem. Förskottsinnehållningsprocenten får uppgå till högst 28,0 %.

Om skatteavtalet förutsätter en lägre procentsats, ändras innehållningsprocenten för kapitalinkomstpensionen så att den blir lika stor som den takprocent som anges i skatteavtalet. Den uträknade procenten minskas med takprocenten. Differensen multipliceras med beloppet av kapitalinkomstpension. Produkten utgör sådan underskott i innehållningen som kommit till på grund av takprocenten på kapitalinkomstpensioner och således bildas uppgiften ”skatt (KI) som inte har påförts på grund av takprocenten i skatteavtalet”.

3 Beräkning av förvärvsinkomstbeskattning

Innehållningsprocentsatserna för pensionsinkomster som utgör förvärvsinkomst beräknas enligt prestationsslag. Skatteprogressionen på förvärvsinkomstpensioner är inte beroende på andra pensionsinkomster än dem som erhållits i Finland. I uträkningen beaktas de förvärvsinkomster som omfattas av förskottsbetalning, förutsatt att de hålls inom motsvarande gränser på samma sätt som hos allmänt skattskyldiga.

Pensionsinkomsterna som enligt skatteavtalet får beskattas och på vilka sjukvårdspremie kan påföras sammanräknas.

Pensionsinkomsterna som enligt skatteavtalet får beskattas men på vilka sjukvårdspremie inte får påföras sammanräknas.

Pensionsinkomsterna på vilka endast sjukvårdspremie får påföras sammanräknas.

Dessutom sammanräknas enligt prestationsslag de pensionsinkomster som inte får beskattas och på vilka sjukvårdspremie inte får påföras. Som svarsuppgift till utbetalarna av dessa prestationsslag sänds förskottsinnehållningsprocent 0.

3.1 Beräkning av avdrag

På basis av de vid stats- och kommunalbeskattningen skattepliktiga pensionsinkomsterna beräknas avdragen vid stats- och kommunalbeskattningen på samma sätt som de beräknas vid beskattningen av allmänt skattskyldiga pensionstagare.

3.1.1 Avdrag från nettoförvärvsinkomst vid statsbeskattningen
Pensionsinkomstavdrag

Avdraget är högst 1 590 euro eller ett pensionsinkomstbelopp som understiger detta. Om den skattskyldiges nettoförvärvsinkomst överstiger 1 590 euro, minskas pensionsinkomstavdraget med 70 procent av det belopp med vilket nettoförvärvsinkomsten överstiger 1 590 euro.

3.1.2 Avdrag från nettoförvärvsinkomst vid kommunalbeskattningen
Pensionsinkomstavdrag

Avdraget är högst 7 150 euro (s.k. ensamståendes pensionsinkomstavdrag) eller ett pensionsinkomstbelopp som understiger detta. Om den skattskyldiges nettoförvärvsinkomst överstiger 7 150 euro, minskas pensionsinkomstavdraget med 70 procent av det belopp med vilket nettoförvärvsinkomsten överstiger 7 150 euro.

Pensionsinkomstavdraget beräknas enligt beräkningsregeln för ensamstående person för alla begränsat skattskyldiga eftersom bestämmelsen om makar inte tillämpas på begränsat skattskyldiga.

Det allmänna avdraget på Åland

Det allmänna avdraget på Åland utgör 5 % av förvärvsinkomsten. Avdraget görs från den nettoförvärvsinkomst vid kommunalbeskattningen från vilket alla andra avdrag än grundavdraget redan har gjorts. Avdraget har inte något maximibelopp. Avdraget görs efter alla andra avdrag vid kommunalbeskattningen före grundavdraget.

Grundavdrag

Grundavdraget är högst 1 480 euro. Om den skattskyldiges beskattningsbara nettoförvärvsinkomst vid kommunalbeskattningen efter de ovan uppräknade avdragen överstiger 1 480 euro, minskas grundavdraget med 20 % av det överskjutande beloppet.

Invalidavdrag

Den invalidprocent för 1982 som beviljas vid kommunalbeskattningen beaktas vid beräkningen på samma sätt som hos allmänt skattskyldiga.

3.1.3 Avdrag från nettoförvärvsinkomst vid beräkning av sjukvårdspremie

De pensionsinkomster på basis av vilka sjukvårdspremie kan påföras används som grund för de avdrag som beviljas vid uträkningen av sjukvårdspremie på samma beräkningsregler som vid kommunalbeskattningen.

3.2 Beskattningsbar förvärvsinkomst

Från de skattepliktiga pensionsinkomsterna vid kommunalbeskattningen avdras de avdrag som beviljats vid kommunalbeskattningen. Resultatet är den beskattningsbara förvärvsinkomsten vid kommunalbeskattningen.

Från de skattepliktiga pensionsinkomsterna vid statsbeskattningen avdras avdragen som beviljats vid statsbeskattningen. Resultatet är den beskattningsbara förvärvsinkomsten vid statsbeskattningen.

De beviljade avdragen avdras från sjukvårdspremiens skattepliktiga pensionsinkomster. Resultatet utgör den beskattningsbara förvärvsinkomsten för sjukvårdspremien.

3.3 Beräkning av skatter och avgifter

Den skattepliktiga förvärvsinkomsten vid kommunalbeskattningen multipliceras med den genomsnittliga kommunala inkomstskattesatsen. Produkten utgör den kommunala inkomstskatten.

Inkomstskatten till staten beräknas enligt inkomstskatteskalan utgående från den vid statsbeskattningen beskattningsbara förvärvsinkomsten. Resultatet utgör inkomstskatten till staten.

Sjukvårdspremiens beskattningsbara förvärvsinkomst multipliceras med sjukvårdspremieprocenten (1,28). Produkten utgör sjukvårdspremie. Den beskattningsbara förvärvsinkomsten för sjukvårdspremien minskas med beloppet av den inkomst som utgör grunden för dagpenningspremien och differensen multipliceras med den förhöjda sjukvårdspremieprocenten (0,17). Resultatet utgör höjning av sf-premien. Sjukvårdspremien och den förhöjda sf-premien sammanräknas. Produkten utgör sjukvårdpremie.

3.4 Avdrag från skatt

3.4.1 Invalidavdrag och underhållsskyldighetsavdrag vid statsbeskattningen

Invalidavdraget vid statsbeskattningen beräknas så att 115 euro multipliceras med invaliditetsprocenten. Avdraget görs från inkomstskatten.

Underhållsskyldighetsavdraget beräknas för den som är berättigad till avdraget till ett belopp på högst 80 euro per minderårigt barn.

3.4.2 Underskottsgottgörelse och särskild underskottsgottgörelse

Beloppet av underskottsgottgörelse är den andel som motsvarar kapitalinkomsternas inkomstskatteprocent (28 %) av det underskott i kapitalinkomstslaget som uppkommit under samma år, dock högst 1 400 euro. Underskottsgottgörelsen för räntorna på lån för första bostad är 30 %. Barnförhöjningen av underskottsgottgörelsen räknas ut, men någon överföring mellan makarna kan inte göras.

Underskottsgottgörelsen avdras vid beräkningen av inkomstskatt till staten och kommunen från skatten på förvärvsinkomster som beräknats på basis av den beskattningsbara förvärvsinkomsten vid statsbeskattningen och vid kommunalbeskattningen samt från sjukvårdspremien som beräknats på basis av den beskattningsbara sv-förvärvsinkomsten.

3.5 Det sammanlagda beloppet av skatter och premier

Invalidavdrag och underhållsskyldighetsavdrag görs från inkomstskatten till staten.

Inkomstskatten till staten, inkomstskatten till kommunen och sjukvårdspremien sammanräknas. Resultatet utgör skatterna och avgifterna sammanlagt.

Från det sammanlagda beloppet av skatterna och avgifterna avdras underskottsgottgörelsen. Om skillnaden är negativ, nollställs det sammanlagda beloppet av skatterna och avgifterna. Resultatet utgör skattebehovet.

3.6 Beräkning av innehållningsprocent för förvärvsinkomst

Skattebehovet divideras med den kommande pensionsinkomsten. Kvoten utgör innehållningsprocenten för pensionsinkomst. Procenten avrundas uppåt till följande halv eller hel procent.

Om den beräknade innehållningsprocenten är för hög för något av prestationsslagen, skall en ny beräkningsprocent beräknas för de övriga prestationsslagen så att den nya beräkningen inleds med den minsta procenten.

Om den skattskyldige utöver pensionsinkomst på vilken endast sjukvårdspremie påförs även har andra pensionsinkomster som beskattas som förvärvsinkomst och om den beräknade innehållningsprocenten överstiger 1,5 %, skall en ny innehållningsprocent beräknas för de övriga pensionsinkomsterna. Innehållningsprocenten för en pensionsinkomst på vilken endast sjukvårdspremie tas ut fastställs till 1,5 %.

Den skatt som enligt 1,5 procent inflyter av den kommande pensionsinkomsten i prestationsslaget räknas ut och denna skatt dras av från skattebehovet i fråga om kommande förvärvsinkomstpensioner och från de kommande förvärvsinkomstpensionerna avdras det kommande beloppet på pensionsinkomsten i prestationsslaget. Skattebehovet i fråga om de kommande förvärvsinkomstpensionerna divideras med de kommande förvärvsinkomstpensionerna. Kvoten utgör den nya innehållningsprocenten för förvärvsinkomstpension.

Om den nya procenten är större än den takprocent som förutsätts i skatteavtalet, fastställs som innehållningsprocent för pensionsinkomsten en sådan maximiprocent i skattekortet som räknats ut på basis av summan av maximiprocenten och den eventuella sv-premieprocenten. Denna summa kallas för takprocent.

Den beräknade procenten minskas med takprocenten. Differensen multipliceras med beloppet av pensionsinkomst. Produkten utgör sådan underskott i innehållningen som kommit till på grund av takprocenten i skatteavtalet som reglerar pensionsinkomst. Beräkningen görs skilt för varje prestationsslag. Alla underskott i innehållningarna på grund av takprocenten räknas ihop och resultatet är uppgiften ”skatt (FI) som inte har påförts på grund av takprocenten i skatteavtalet”.

3.7 Ikraftträdande

De förskottsinnehållningsprocent som fastställs genom detta beslut tillämpas på prestationer som utbetalas 1.2.2007 eller därefter.

Helsingfors den 4 december 2006

Generaldirektör   Jukka Tammi

Överinspektör   Päivi Lilja



Sidan har senast uppdaterats 11.12.2006