Nordisk överenskommelse om uppbörd och överföring av skatt (TREKK-avtalet)
Nyckelord:
- Har getts
- 31.1.2025
- Diarienummer
- VH/1181/00.01.00/2024
- Giltighet
- 31.1.2025 - Tills vidare
- Bemyndigande
- 2 § 2 mom. i lagen om Skatteförvaltningen (503/2010)
- Ersätter anvisningen
- VH/689/00.01.00/2021, 8.2.2021
Anvisningen anknyter till helheten: Internationell beskattning
Denna anvisning handlar om överenskommelsen mellan de nordiska länderna om uppbörd och överföring av skatt, det vill säga det så kallade TREKK-avtalet. Anvisningen behandlar uppbörden av skatt, det vill säga vilken stat som har rätt att ta ut preliminär skatt när arbetsgivaren och arbetstagaren bor i ett annat nordiskt land än det land där arbetstagaren arbetar. Anvisningen redogör dessutom för förutsättningarna för överföring av skatt mellan två nordiska länder samt situationer där överföring av den skattskyldiges skatter kan komma i fråga. Därutöver ges anvisningar för arbetsgivarens anmälningsskyldighet gällande tilläggsuppgifter i nordiska arbetssituationer (NT1- och NT2-uppgifter).
I kapitel 7 i den detaljerade anvisningen Beskattning av utlandsarbete finns allmänna anvisningar för arbetsgivare som gäller arbete utomlands. I kapitel 7 och 8 i den detaljerade anvisningen Beskattning av arbetstagare som kommer från utlandet till Finland finns allmän information om finländska och utländska arbetsgivares skyldigheter när arbetsgivaren betalar lön till en arbetstagare som kommer till Finland från utlandet.
I kapitel 2.5 Tilläggsuppgifter om arbete i Norden i Inkomstregistrets anvisning Anmälan av information till inkomstregistret: internationella situationer finns närmare information om anmälan av NT1- och NT2-uppgifter. I kundanvisningen Arbetar du i ett nordiskt land – dina skatter kan överföras till det nordiska landet som har beskattningsrätt ges det anvisningar till arbetstagare om hur överföring av skatt ansöks på skattedeklarationen när det finns ett behov av att överföra skatt som ogrundat har tagits ut i Finland till ett annat nordiskt land eller en skatt som ogrundat har tagits ut i ett annat nordiskt land till Finland.
På sidan Nordisk eTax, som upprätthålls gemensamt av skattemyndigheterna i de nordiska länderna, finns det information om beskattningen för personer som bor i ett nordiskt land och som får inkomster från eller har förmögenhet i ett annat nordiskt land. Informationen är tillgänglig på alla de nordiska språken och på engelska.
Anvisningens struktur har uppdaterats och det har gjorts små preciseringar i innehållet.
1 Inledning
Med stöd av artikel 20 i avtalet mellan de nordiska länderna om handräckning i skatteärenden (FördrS 37/1991, senare handräckningsavtalet) har man träffat en särskild överenskommelse om uppbörd och överföring av skatt. Överenskommelsen kallas ofta för TREKK-avtalet efter det danska ordet trække (”dra, uppbära”). Det nuvarande TREKK-avtalet (FördrS 97/1997) har trätt i kraft 1.1.1998. Överenskommelsen tillämpas mellan Island, Norge, Sverige, Finland och Danmark samt det danska självstyrande området Färöarna. Grönland är inte part i avtalet.
Avtalet reglerar inom de nordiska länderna vilken stat som verkställer förskottsinnehållningen eller var förskottsskatten betalas samt överföringen av skatter mellan de nordiska länderna.
TREKK-avtalet tillämpas till exempel när en arbetsgivare betalar lön på basis av arbete i ett annat nordiskt land. Syftet med avtalet är att förhindra att preliminär skatt betalas på en sådan löneinkomst i mer än ett nordiskt land. Samtidigt är avsikten med avtalet att säkerställa att inkomsten inte står helt utanför förskottsuppbörden utan att preliminär skatt alltid betalas antingen i arbetstagarens hemviststat eller arbetsstat.
Med hemviststat avses i TREKK-avtalet en hemviststat i enlighet med artikel 4 i det nordiska skatteavtalet (avtalet mellan de nordiska länderna för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och på förmögenhet FördrS 26/1997).
Skatt kan överföras mellan de nordiska länderna när den skattskyldige har betalat skatt på inkomsten i en avtalsslutande stat men en annan stat har rätt att beskatta inkomsten. Den överförda skatten räknas i den anmodade staten som betalning för skatter som påförts där. Skatten överförs för att den slutliga skatten på inkomsten ska betalas i rätt avtalsslutande stat och för att undvika dubbelbeskattning. Överföring av skatt kan genomföras i samband med förskottsuppbörden, verkställandet av beskattningen eller rättelsen av beskattningen. Ett mål med TREKK-avtalet är att undvika situationer där den skattskyldige får skatteåterbäring i en stat för sådan inkomst för vilken det krävs en skatteprestation i en annan avtalsslutande stat.
Med preliminär skatt avses i denna anvisning både den förskottsinnehållning som betalaren verkställer eller källskatt som denne tar ut och den förskottsskatt som inkomsttagaren själv betalar. Preliminär skatt kan påföras i situationer där arbetsgivaren inte är skyldig att ta ut skatt på lönen.
2 Allmänt om TREKK-avtalet
2.1 Skatteavtalets tillämpningsområde
Enligt artikel 1 i TREKK-avtalet tillämpas avtalet på de inkomstskatter som avses i det nordiska skatteavtalet (FördrS 26/1997). Avtalet tillämpas endast på sådana skatter som påförs på inkomstslag som omfattas av skatteavtalet. Till exempel källskatten på ränteinkomst samt arbetstagarens sjukförsäkringspremier och arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter faller utanför tillämpningsområdet.
Enligt artikel 3 i TREKK-avtalet gäller bestämmelserna om uppbörd av skatt arbetsinkomst. Med arbetsinkomst avses löneinkomst och arbetsersättning. Bestämmelserna om överföring av skatt gäller däremot enligt artikel 8 i avtalet skatt på arbetsinkomst, pensionsinkomst och inkomst av näringsverksamhet. Avtalet tillämpas förutom på pensionsinkomst också på andra prestationer som grundar sig på lagstiftning om social trygghet, såsom sjukdagpenningar. Avtalet tillämpas på pensioner oberoende av om pensionerna utgör förvärvs- eller kapitalinkomst. Det har inte någon betydelse om pensionen är lagstadgad eller frivillig.
När en arbetstagare som bor i ett nordiskt land arbetar i ett annat nordiskt land för en arbetsgivare som är från arbetsstaten, har arbetsstaten enligt skatteavtalet rätt att beskatta lönen. TREKK-avtalet hindrar inte arbetsstaten från att ta ut preliminär skatt på denna lön. I dessa situationer behöver man i allmänhet inte heller överföra skatten.
2.2 Tillämpning av avtalet på näringsinkomst
Bestämmelserna om uppbörd av skatt i kapitel II i TREKK-avtalet gäller arbetsinkomst, det vill säga lön och arbetsersättning, men inte näringsinkomst. TREKK-avtalet förhindrar således inte yrkandet på förskottsskatt på näringsinkomst. Bestämmelserna om överföring av skatt i III kap. i TREKK-avtalet gäller dock också näringsinkomst. TREKK-avtalets bestämmelser om överföring av skatt kan således också tillämpas på samfund, även om sådana tillämpningssituationer är sällsynta. Enligt artikel 9 i avtalet gäller överföring av skatt i förskottsskatteskedet dock endast arbetsinkomster och pensioner. Därför gäller överföringen av skatt i fråga om näringsinkomst endast den slutliga skatten.
Med stöd av TREKK-avtalet kan inkomstskatter som en fysisk person har betalat för sin förvärvs- och kapitalinkomst av näringsverksamhet överföras. Avtalet gäller även skatt som betalats av ett samfund.
Om ett företag idkar verksamhet i ett annat nordiskt land utan att betala preliminär skatt i det andra landet och det i efterhand konstateras att företaget har haft ett fast driftställe i staten kan den andra nordiska landet framställa att skatt överförs från företagets hemviststat. Vid överföring av slutlig skatt kan hemviststaten begränsa beloppet som överförs till den skatteåterbäring som företaget har erhållit. Vid konstaterande av ett fast driftställe i efterhand beaktas den skatt som betalas till ett annat nordiskt land inte förrän i den slutliga beskattningen eller i rättelsen av beskattningen.
2.3 Behörig myndighet och informationsutbyte
Informationsutbyte och överföring av skatt mellan de nordiska skattemyndigheterna i enlighet med TREKK-avtalet är olika former av internationell handräckning. Handräckning sker alltid mellan de behöriga myndigheterna i de olika staterna.
Den behöriga myndigheten för TREKK-avtalet är i Finland Beskattningsenheten på Skatteförvaltningen. Beskattningsenheten på Skatteförvaltningen sköter uppgifterna och informationsutbytet i anslutning till uppbörd och överföring av skatt till andra nordiska myndigheter.
När arbetsgivaren sänder arbetstagaren för att arbeta i ett annat nordiskt land ska arbetsgivaren underrätta skattemyndigheten i sin hemviststat huruvida myndigheten fortfarande ska verkställa förskottsinnehållningen i arbetstagarens hemviststat eller om det bildas beskattningsrätt för arbetsstaten. Den behöriga myndigheten skickar uppgiften vidare till den behöriga myndigheten i arbetsstaten.
En finländsk arbetsgivare lämnar tilläggsuppgifterna om arbete i ett nordiskt land till inkomstregistret med en anmälan om löneuppgifter som så kallade NT-uppgifter. På anmälan om löneuppgifter väljer arbetsgivaren som blankettyp för utlandsarbetet antingen NT1 eller NT2 beroende på om förskottsinnehållningen fortfarande verkställs i hemviststaten eller inte. Närmare information om arbetsgivarens skyldigheter finns i kapitel 3 i denna anvisning.
Informationsutbyte används mellan behöriga myndigheter också då man framställer eller erbjuder överföring av skatt från ett nordiskt land till ett annat. Den behöriga myndigheten skickar underrättelserna som gäller överföring av skatt till den behöriga myndigheten i ett annat nordiskt land och handlägger på motsvarande sätt de underrättelser som kommit till den från ett annat nordiskt land. Beskattningsenheten på Skatteförvaltningen sköter också den behöriga myndighetens handräckningsuppgifter inom indrivningen.
Arbetsgivarens anmälningsskyldighet eller informationsutbytet mellan myndigheterna påverkar inte den skattskyldiges egen deklarationsskyldighet i arbets- eller hemviststaten. Även inkomster från utlandet ska alltid uppges i skattedeklarationen i hemviststaten. På motsvarande sätt ska den skattskyldige sköta sin deklarationsskyldighet redan i preliminärskattestadiet till exempel då det uppstår en rätt för arbetsstaten att beskatta inkomsten.
2.4 TREKK-avtalet och Finlands interna lagstiftning
Med tanke på informationsutbytet föreskriver 39 § i förordningen om förskottsuppbörd (1124/1996) och 6 § i lagen om inkomstdatasystemet om arbetsgivarens skyldighet att lämna tilläggsuppgifter till Skatteförvaltningen om arbete i ett annat nordiskt land. I Finland ska uppgifterna lämnas till inkomstregistret.
Det finns bestämmelser i Finlands skattelagstiftning där förutsättningarna i TREKK-avtalet har beaktats. Enligt 34 § i lagen om beskattningsförfarande (558/1995) ska förskott som har överförts till Finland från en annan stat räknas den skattskyldige till godo i beskattningen för skatteåret, och på motsvarande sätt ska förskott som överförts från Finland till en annan stat inte räknas till godo i beskattningen. Enligt 60 § i samma lag ska i samband med att beskattningen ändras också skatter som överförts från en annan stat till Finland räknas av från den skatt som påförs i Finland, om överföringen har skett före beskattningen har ändrats. 11 kap. i lagen om skatteuppbörd (11/2018) innehåller bestämmelser om internationell överföring av skattemedel.
Med stöd av bestämmelserna om överföring av skatt i Finlands skattelagstiftning och TREKK-avtalet kan skatt som betalats i ett annat nordiskt land jämställas med skatt som betalats i Finland. Skatt som överförts från ett annat nordiskt land kan räknas till godo då skatt påförs i Finland. Enligt avtalet kan den stat som tar emot överföringen av skatt inte heller kräva ränta på den skatteandel som motsvarar det överförda beloppet. Därmed undgår den skattskyldige att betala nedsatt dröjsmålsränta på kvarskatt för den skatt som hen har betalat i ett annat nordiskt land. Å andra sidan betalar den stat som överför skatten inte någon krediteringsränta på beloppet som överförs.
3 Uppbörd av skatt
3.1 Stat som får yrka på preliminär skatt
Enligt artiklarna 3–5 i TREKK-avtalet kan arbetsstaten kräva preliminär skatt om en arbetstagare som bor i ett annat nordiskt land arbetar i arbetsstaten så att arbetsstaten även i den slutliga beskattningen har rätt att beskatta arbetstagarens lön. Beskattningsrätten till inkomsten avgörs på basis av det nordiska skatteavtalet. När en arbetstagare arbetar för en arbetsgivare från sin hemviststat i ett annat nordiskt land kan preliminär skatt yrkas i arbetsstaten om något av följande villkor uppfylls:
- Arbetstagaren vistas i arbetsstaten över 183 dagar i en eller flera perioder under 12 på varandra följande månader.
- Arbetstagarens lön belastar arbetsgivarens fasta driftställe i arbetsstaten.
- Det handlar om uthyrning av arbetskraft eller
- Det är fråga om arbete som avses i artikel 21 stycke 7 i skatteavtalet, det vill säga arbete som överstiger 30 dagar och som hänför sig till en kolväteförekomst.
Om ingen av de ovan nämnda förutsättningarna uppfylls får förskott enligt avtalet inte yrkas i arbetsstaten utan förskottet betalas i arbetstagarens hemviststat.
Om preliminär skatt betalas i arbetsstaten kan preliminär skatt enligt avtalet inte längre krävas i arbetstagarens hemviststat.
3.2 NT1-uppgifterna: förskottsinnehållningen verkställs i hemviststaten
3.2.1 Arbete i ett annat nordiskt land
När arbetsgivaren skickar arbetstagare till ett annat nordiskt land och arbetsstaten enligt skatteavtalet inte har rätt att beskatta löneinkomsten verkställs förskottsinnehållning på lönen i arbetstagarens hemviststat. Syftet med TREKK-avtalet är att förskottsinnehållningen verkställs endast i en stat och att förhindra att förskottsinnehållning inte tas ut på inkomsten i någondera staten. Därför ska arbetsgivaren lämna NT1-uppgifterna om arbetet till hemviststatens skattemyndigheter.
I Finland ska NT1-uppgifterna lämnas med en anmälan om löneuppgifter till inkomstregistret. Arbetsgivaren ska lämna uppgifterna senast den femte kalenderdagen efter utbetalningsdagen för den första lönen för utlandsarbete när arbetstagaren har börjat arbeta i ett annat nordiskt land. Efter att Skatteförvaltningen har tagit emot uppgifterna skickar Skatteförvaltningen dem vidare till den behöriga myndigheten i det andra nordiska landet. Skatteförvaltningen skickar även till arbetsgivaren och arbetstagaren en underrättelse om att förskottsinnehållning verkställs i Finland då arbetet utförs i ett annat nordiskt land (NT1-uppgifter).
Arbetstagaren kan vid behov visa upp hemviststatens underrättelse till skattemyndigheten i arbetsstaten. När underrättelsen visas upp i arbetsstaten får preliminär skatt enligt avtalet inte yrkas där. I praktiken har man i regel inte krävt att underrättelsen visas upp i arbetsstaten eftersom arbetsstaten har fått informationen direkt från skattemyndigheten i arbetstagarens hemviststat eller på annat sätt kan konstatera att beskattningsrätten till löneinkomsten inte tillhör den.
Exempel 1: Ett finländskt företag sänder ut en i Finland bosatt arbetstagare till Sverige för att arbeta där i två månader. Efter utfört arbete återvänder arbetstagaren till Finland. Företaget har inget fast driftställe i Sverige och det är inte fråga om uthyrning av arbetskraft. Enligt skatteavtalet har Sverige ingen beskattningsrätt till löneinkomsten.
Efter den första löneutbetalningen anmäler arbetsgivaren till Skatteförvaltningen att förskottsinnehållningen fortfarande verkställs i Finland genom att lämna NT1-uppgifterna med anmälan om löneuppgifter. Skatteförvaltningen skickar uppgifterna till den svenska skattemyndigheten. Skatteförvaltningen skickar en underrättelse till arbetsgivaren och arbetstagaren om att arbetsgivaren verkställer förskottsinnehållningen på lönen i Finland.
Om myndigheten i arbetsstaten tolkar att det handlar om uthyrning av arbetskraft kommer det skydd som NT1-intyget ger att åsidosättas. Enligt TREKK-avtalet ska arbetsstaten underrätta arbetstagarens hemviststat om preliminär skatt kommer att krävas i arbetsstaten på basis av uthyrning av arbetskraft. När hemviststaten har fått en sådan underrättelse får hemviststaten enligt avtalet inte kräva preliminär skatt på arbetstagarens löneinkomst. I situationer där man i arbetsstaten yrkar på preliminär skatt på basis av uthyrning av arbetskraft kan den skattskyldige också själv kontakta skattemyndigheten i sin hemviststat och vid behov ansöka om ett nytt skattekort.
3.2.2 Arbete i Finland
Om en arbetsgivare från ett annat nordiskt land sänder sina arbetstagare till Finland så att Finland inte har rätt att beskatta inkomsten verkställs förskottsinnehållning på lönen i arbetstagarens hemviststat. I dessa fall skickar skattemyndigheten i det andra nordiska landet den NT1-anmälan som arbetsgivaren har gett till den till Skatteförvaltningen.
3.3 NT2-uppgifterna: förskottsinnehållning verkställs inte i hemviststaten
3.3.1 Arbete i ett annat nordiskt land
Vid utlandsarbete avgörs rätten att beskatta lönen på basis av både den interna lagstiftningen och skatteavtalet.
Om en person bosatt i Finland arbetar för en finländsk arbetsgivare i ett annat nordiskt land så att sexmånadersregeln enligt 77 § i inkomstskattelagen kan tillämpas på lönen är lönen helt skattefri i Finland. Arbetsgivaren kan i Finland tillämpa sexmånadersregeln på eget initiativ och underlåta att verkställa förskottsinnehållningen på arbetstagarens lön utan att skattekortet behöver ändras. Arbetsgivaren är emellertid skyldig att verkställa förskottsinnehållning för betalning av arbetstagarens sjukförsäkringspremie även i de fall då lönen är skattefri med stöd av sexmånadersregeln. Bestämmelser om detta finns i 18 kap. 29 § 2 mom. i sjukförsäkringslagen (1224/2004). En sådan förskottsinnehållning kallas för miniinnehållning.
Om arbetsstaten enligt skatteavtalet har rätt att beskatta lönen men sexmånadersregeln inte kan tillämpas på löneinkomsten kan arbetsgivaren inte på eget initiativ låta bli att verkställa förskottsinnehållning i Finland. Arbetstagaren ska ansöka om ett ändringsskattekort från Skatteförvaltningen för att förskottsinnehållningen inte ska verkställas eller för att minska förskottsinnehållningen.
Arbetsgivaren kan därmed minska förskottsinnehållningen antingen med stöd av sexmånadersregeln eller när arbetstagaren presenterar ett skattekort där undanröjandet av dubbelbeskattning har beaktats. I båda dessa fall ska arbetsgivaren till Skatteförvaltningen lämna in en anmälan om att förskottsinnehållningen inte verkställs genom att lämna NT2-uppgifterna med en anmälan om löneuppgifter till inkomstregistret.
Exempel 2: En finländsk arbetsgivare skickar sin arbetstagare som bor i Finland till Sverige för att arbeta i ett år. I Sverige kan man yrka på preliminär skatt eftersom arbetstagaren kommer att vistas i Sverige i över 183 dagar under en period på 12 månader. Lönen är skattefri i Finland på grund av sexmånadersregeln om skattefrihet. Arbetsgivaren tar dock ut sjukförsäkringens miniinnehållning på lönen.
Efter den första löneutbetalningen anmäler arbetsgivaren till Skatteförvaltningen att förskottsinnehållningen inte verkställs i Finland genom att lämna NT2-uppgifterna med anmälan om löneuppgifter. Skatteförvaltningen skickar uppgifterna till den svenska skattemyndigheten.
Uppgifterna ska lämnas in inom fem dagar räknat från det då förskottsinnehållningen på lönen för utlandsarbetet för första gången inte längre tas ut. NT2-uppgifterna ska lämnas för varje kalenderår. Om arbetet pågår över årsskiftet lämnas NT2-uppgifterna på nytt före utgången av januari följande år. Efter att arbetsgivaren har lämnat NT2-uppgifterna till inkomstregistret skickar den behöriga myndigheten i Finland dem till den behöriga myndigheten i det andra nordiska landet. Myndigheten i arbetsstaten kan vidta åtgärder för att kräva preliminär skatt på basis av den mottagna NT2-anmälan.
I Skatteförvaltningens anvisningar Beskattning av utlandsarbete och Sexmånadersregeln för lön för utlandsarbete finns det närmare information om arbetsgivarens skyldigheter i situationer då arbetstagaren sänds till utlandet för att arbeta.
Närmare information om anmälan av uppgifter till inkomstregistret finns i kapitel 2.5 Tilläggsuppgifter om arbete i Norden i anvisningen Anmälan av information till inkomstregistret: internationella situationer.
3.3.2 Arbete i Finland
En arbetsgivare i ett annat nordiskt land kan sända ut sin arbetstagare för arbete i Finland så att preliminära skatter på lönen ska betalas i Finland. Då anmäler arbetsgivaren uppgifterna med NT2-anmälan till skattemyndigheten i hemviststaten och den behöriga myndigheten i hemviststaten skickar anmälan till Skatteförvaltningen. Om arbetsgivaren inte har ett fast driftställe i Finland är arbetsgivaren inte skyldig att ta ut skatt på lönen i Finland. Arbetstagaren bör då ansöka om förskottsskatt hos Skatteförvaltningen.
Om arbetsgivaren har ett fast driftställe i Finland eller frivilligt ansökt om registrering i arbetsgivarregistret är arbetsgivaren också skyldig att verkställa förskottsinnehållning eller ta ut källskatt här. I dessa situationer är det i allmänhet skäl för arbetstagaren att ansöka om skattekort eller källskattekort för löneinkomsten. I annat fall är arbetsgivaren skyldig att verkställa förskottsinnehållning enligt 60 % på lönen eller ta ut källskatt enligt 35 %.
I Skatteförvaltningens anvisning Beskattning av arbetstagare som kommer från utlandet till Finland finns det mer detaljerad information om en utländsk arbetsgivarens skyldigheter i situationer där en arbetstagare sänds till Finland för att arbeta.
3.4 Arbetsstatens beskattningsrätt uppdagas under arbetet
Om en finländsk arbetsgivare först genom att anmäla NT1-uppgifterna har uppgett att förskottsinnehållningen verkställs i hemviststaten men senare låter bli att verkställa förskottsinnehållningarna på grund av att en beskattningsrätt har uppstått i arbetsstaten ska arbetsgivaren lämna uppgiften om att förskottsinnehållningen inte verkställs som NT2-uppgifter. I en sådan situation får arbetsgivaren inte återbetala den redan verkställda förskottsinnehållningen till arbetstagaren utan skattemyndigheten i hemviststaten överför i regel skatterna till arbetsstaten.
Exempel 3: Ett finländskt företag sänder ut en i Finland bosatt arbetstagare till Danmark på en arbetskommendering som antas vara i fyra månader. När arbetet inleds har arbetsgivaren anmält med NT1-uppgifterna till Skatteförvaltningen att förskottsinnehållningen verkställs i Finland. Senare beslutar arbetsgivaren att förlänga arbetskommenderingen till nio månader. Arbetstagaren vistas i Danmark i över 183 dagar under en tolvmånadersperiod varför beskattningsrätten till lönen enligt skatteavtalet tillfaller Danmark. Samtidigt märker man att sexmånadersregeln kan tillämpas på lönen i Finland.
Även om förskottsinnehållningen först har verkställts i Finland ändrar arbetsgivaren inte NT1-uppgifterna retroaktivt. Arbetsgivaren verkställer endast sjukförsäkringens miniinnehållning på den följande lönen. Genom att lämna NT2-uppgifterna med en anmälan om löneuppgifter till inkomstregistret senast den femte kalenderdagen efter att lönen har betalats anmäler arbetsgivaren till Skatteförvaltningen att förskottsinnehållningen inte längre kommer att verkställas i Finland. Skatteförvaltningen förmedlar uppgiften till Danmark. Vid behov överförs de skatter som tagits ut i Finland under de första arbetsmånaderna till Danmark med TREKK-förfarandet.
3.5 Ömsesidig överenskommelse då två stater kräver preliminär skatt
Har preliminär skatt erlagts för samma inkomst i två avtalsslutande stater ska den stat som inte får ta ut preliminär skatt enligt artikel 6 i TREKK-avtalet återbetala de preliminära skatter som betalats där. Innan skatten kan återbetalas ska den behöriga myndigheten i den andra staten underrättas om detta. Den behöriga myndigheten kan vid behov kräva att skatterna överförs till denna andra stat.
Hemviststaten och arbetsstaten kan båda med stöd av sin egen skattelagstiftning och skatteavtalet tolka att beskattningsrätten till lönen tillhör dem. För sådana situationer fastställs det i TREKK-avtalet vilken stat som har rätt att kräva preliminära skatter. Om skattemyndigheten i en avtalsslutande stat, som enligt bestämmelserna i avtalet ska avstå från att kräva preliminär skatt, inte godtar tolkningen som skattemyndigheten i annan avtalsslutande stat har gjort ska frågan lösas genom ömsesidig överenskommelse mellan de behöriga myndigheterna i dessa avtalsslutande stater i enlighet med artikel 6 i TREKK-avtalet.
Om arbetsstaten har krävt preliminär skatt genom att åberopa någon av förutsättningarna i kapitel 3.1 ovan får hemviststaten inte kräva preliminär skatt förrän frågan har avgjorts. Arbetsstaten får inte kräva preliminär skatt förrän frågan är avgjord om det är fråga om arbete som räcker högst 183 dagar under en tolvmånadersperiod och arbetsgivaren är från arbetstagarens hemviststat.
3.6 Gränsgångare
Enligt artikel 7 i TREKK-avtalet tillämpas avtalets bestämmelser om uppbörd av skatt (artiklarna 3–6), som fastställer vilken stat som kan kräva preliminär skatt, inte på de gränsgångare som avses i skatteavtalet. TREKK-avtalets bestämmelser om överföring av skatt tillämpas emellertid även på gränsgångare och det är sålunda möjligt att även överföra gränsgångares skatt under de olika beskattningsskedena. Beskattningen av gränsgångare behandlas närmare i Skatteförvaltningens anvisning Beskattning av gränsgångare.
4 Överföring av skatt
4.1 Överföring av skatt från Finland till ett annat nordiskt land eller från ett annat nordiskt land till Finland
Överföring av skatt från Finland till ett annat nordiskt land eller från ett annat nordiskt land till Finland kan inledas antingen på Finlands initiativ eller på initiativ av ett annat nordiskt land. Skatt kan överföras om beskattningsrätten anses tillhöra ett nordiskt land och preliminära skatter på inkomsten har betalats till en annan stat. Överföring av skatt kan genomföras i samband med förskottsuppbörden, verkställandet av beskattningen eller rättelsen av beskattningen. I TREKK-avtalet har vissa tidsfrister fastställts för överföring av skatt. Mer information om dessa finns i kapitel 4.3.
Om skatt överförs från Finland till ett annat nordiskt land tillgodoräknas denna skatt inte i beskattningen i Finland och ingen ränta beräknas på skatten som överförs i Finland. Skatteförvaltningen fattar ett separat beslut om överföringen av skatt till ett annat nordiskt land.
Om skatt tagits ut på lönen i Finland men ett annat nordiskt land enligt skatteavtalet har rätt att beskatta lönen och den skattskyldige är på väg att få skatteåterbäring i Finland, underrättar Skatteförvaltningen det andra nordiska landet om återbäringen. Om den andra staten underrättar att skatt inte behövs i arbetstagarens beskattning i denna andra stat, räknas förskottet till godo i beskattningen i Finland och en eventuell skatteåterbäring betalas direkt till den skattskyldige själv.
När det handlar om överföring av skatt till Finland tillgodoräknas de överförda skatterna i den skattskyldiges beskattning på samma sätt som om förskottsinnehållningen hade upplupit i Finland. Ränta fastställs inte i Finland på det skattebelopp som överförs till Finland. Sådan skatt som överförs från ett annat nordiskt land till Finland och som inte används för betalning av den skattskyldiges skatter återbetalas till den skattskyldige.
De behöriga myndigheterna i de nordiska länderna bedömer om det finns en grund för TREKK-överföringen och hur mycket skatt som framställs eller erbjuds för överföring till ett annat nordiskt land. Begäran om överföring av skatt görs endast till det belopp som behövs för betalning av skatter på inkomsten i fråga. Om framställningen av överföring av skatt avser endast en del av den skatt som betalats i en annan stat eller om det inte finns grunder för en framställning av överföring av skatt ska den skattskyldige själv ansöka hos myndigheten i ett annat nordiskt land om återbäring av de skatter som hen eventuellt har betalat till ett för stort belopp eller utan grund.
TREKK-avtalet innehåller tidsfrister som gäller överföring av skatt. Närmare information om dessa finns i kapitel 4.3 i denna anvisning.
4.2 Överföring av skatt i olika beskattningsskeden
4.2.1 Överföring av skatt i preliminärskattestadiet
Det inte alltid möjligt att betala preliminär skatt i det nordiska land till vilket beskattningsrätten till inkomsten i den slutliga beskattningen anses tillhöra. En arbetsgivare som sänder ut arbetstagare till ett annat nordiskt land verkställer i vissa fall först förskottsinnehållningen i hemviststaten när det endast senare blir klart att arbetstagarens vistelse i arbetsstaten kommer att vara längre än 183 dagar. På motsvarande sätt vet man inte nödvändigtvis vid tidpunkten då arbetet inleds om ett fast driftställe bildas för arbetsgivaren i arbetsstaten eller om myndigheten i arbetsstaten anser att verksamheten utgör uthyrning av arbetskraft. Det är också möjligt att preliminär skatt betalas i arbetsstaten men det senare framkommer att endast arbetstagarens hemviststat har beskattningsrätt, till exempel om arbetstagarens vistelse i arbetsstaten är kortare än planerat.
Om preliminär skatt har påförts i ett annat nordiskt land men beskattningsrätten för inkomsten enligt skatteavtalet tillfaller Finland kan man redan i preliminärskattestadiet reda ut om de preliminära skatter som betalats i en annan stat och som överförs till Finland räcker till för att täcka skattebehovet i Finland. Enligt TREKK-avtalet kan ett annat nordiskt land överföra skatt till Finland redan i preliminärskattestadiet. Ingen preliminär skatt påförs i Finland på en inkomst på vilken den skattskyldige redan har betalat preliminär skatt till ett annat nordiskt land. Om det emellertid redan har påförts preliminär skatt på inkomsten i Finland kan de överförda skatterna räknas till godo också vid påförandet av preliminär skatt. Ofta överförs skatten dock först i samband med verkställandet av beskattningen. Om skatterna som påförs i Finland för samma inkomst är större än skatterna som överförs från ett annat nordiskt land kan den skattskyldige betala preliminär skatt som eventuellt saknas för att undvika kvarskatt. Den skattskyldige kan till exempel be att prestationsutbetalaren verkställer en större förskottsinnehållning än den som förutsätts enligt skattekortet.
Förskottsinnehållningar eller förskottsskatter som avses i lagen om förskottsuppbörd (1118/1996) kan innan beskattningen fastställs med stöd av TREKK-avtalet överföras från Finland till ett annat nordiskt land. Enligt artikel 9 i avtalet gäller överföringen av skatter i preliminärskattestadiet arbetsinkomst och pensionsinkomst (inklusive socialskyddsprestationer), men inte näringsinkomst.
Med stöd av 22 § i lagen om förskottsuppbörd kan Skatteförvaltningen återbetala en förskottsinnehållning som verkställts på inkomst för vilken skatt inte ska betalas i Finland. Skatter kan emellertid inte återbetalas till den skattskyldige på basis av arbete i ett annat nordiskt land förrän information om återbetalning av skatt har sänts till arbetsstaten. En återbetalning är möjlig till exempel då lönen med stöd av sexmånadersregeln är skattefri.
Förutsättningen för överföring av preliminära skatter från Finland till ett annat nordiskt land är att dessa med stöd av lagen om beskattningsförfarande kan tillgodoräknas i beskattningen som verkställs i Finland. Preliminära skatter kan alltså överföras även i de fall där arbetsgivaren har verkställt förskottsinnehållningen på lönen men försummat att lämna in en anmälan om detta till inkomstregistret eller att betala skatten till skattemyndigheten. I dessa fall förutsätter överföringen en tillförlitlig utredning om verkställandet av förskottsinnehållningen har lagts fram.
4.2.2 Återbetalning av skatt efter året då inkomsten betalas
Artiklarna 10 och 11 i TREKK-avtalet innehåller bestämmelser om överföring av skatt inom tre år från utgången av betalningsåret. Läs mer om tidsfristerna i kapitel 4.3.
Efter att beskattningen har fastställts kan en skatteåterbäring som avses i 50 § i lagen om beskattningsförfarande överföras från Finland till ett annat nordiskt land om det till exempel har tagits ut preliminär skatt på inkomsten i Finland men ett annat nordiskt land har rätt att beskatta inkomsten i den slutliga beskattningen. Beskattningen slutförs vid olika tidpunkter för olika skattskyldiga. Överföringen kan göras endast om skatteåterbäringen ännu inte har betalats till den skattskyldige.
Exempel 4: En arbetstagare som är bosatt i Finland har arbetat i Sverige från och med oktober. Det var meningen att arbetet skulle pågå i 3 månader. Arbetstagarens finländska arbetsgivare har gett NT1-uppgifterna vid arbetets början och verkställt förskottsinnehållningen på lönen i Finland även för den del av arbetet som utfördes i Sverige.
Arbetstagaren utreder i sin skattedeklaration att arbetet i Sverige pågick in på följande år och har varat i över 183 dagar under en period på 12 månader. Sverige har således rätt att beskatta arbetstagarens lön för arbetet i Sverige.
I beskattningen i Finland tillämpas undantagandemetoden på lönen för arbetet i Sverige och skatteåterbäring uppstår för arbetstagaren. Skatteförvaltningen skickar en underrättelse till Sverige om skatten som ska återbäras och Sverige gör en framställning om överföring av skatt. Skatteförvaltningen drar av det belopp som ska överföras från arbetstagarens skatteåterbäring innan återbäringen utbetalas till arbetstagaren. Skatteförvaltningen kontaktar arbetstagaren om överföringen av skatt.
Om undantagandemetoden eller sexmånadersregeln tillämpas på beskattningen av lönen först i ändringsbeskattningen kan ett belopp som återbärs till följd av en ändring i beskattningen som avses i 76 § i lagen om beskattningsförfarande överföras till det andra nordiska landet.
Exempel 5: En person som flyttat från Finland till Danmark har i sin nya hemviststat som bisyssla utfört distansarbete för en finländsk arbetsgivare. Arbetsgivaren har verkställt förskottsinnehållningen i Finland. Personen har glömt att deklarera sin inkomst i Danmark. Försummelsen att deklarera inkomsterna kommer fram två år senare och Danmark påför kvarskatt inklusive ränta på lönen. När personen reder ut situationen i Danmark kommer det fram att enligt skatteavtalet har endast Danmark haft beskattningsrätt till lönen.
I en sådan situation ska personen begära omprövning också för att rätta beskattningen i Finland. Skatteöverföringsförfarandet kan inledas på initiativ av vilkendera nordiska landet som helst.
Beskattningen rättas i Finland på basis av personens begäran om omprövning och den skatteåterbäring som uppstår på basis av rättelsen av beskattningen överförs till Danmark med stöd av TREKK-avtalet.
På motsvarande sätt kan ett annat nordiskt land underrätta Finland om en skatt som ska återbäras till exempel i situationer där man upptäcker att den preliminära skatten har tagits ut i ett annat nordiskt land medan Finland har den slutliga beskattningsrätten.
4.2.3 Källskattepliktig inkomst
Det är även möjligt att erbjuda en överföring till ett annat nordiskt land av en återbetalning av sådan källskatt som avses i 11 § 2 mom. i lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst (627/1978, senare källskattelagen). Återbäring kan komma i fråga till exempel om källskatt har tagits ut på lönen för en begränsat skattskyldig men arbetet i sin helhet har utförts i ett annat nordiskt land, varvid både den interna lagstiftningen och i allmänhet också skatteavtalet hindrar Finland från att beskatta lönen. Källskatt kan återbetalas antingen på ansökan eller på myndighetsinitiativ. Enligt 11 § 3 mom. i källskattelagen ska källskatt som överförs till en främmande stat inte återbäras till den skattskyldige.
På motsvarande sätt kan källskatt som påförs i samband med påförande av källskatt enligt 16 § i källskattelagen överföras från ett annat nordiskt land till Finland. I dessa situationer räknas den skatt som överförts till Finland till godo då källskatten påförs.
4.2.4 Förfarandet för ömsesidig överenskommelse
I artikel 28 i det nordiska skatteavtalet finns bestämmelser om förfarande för ömsesidig överenskommelse. Med stöd av skatteavtalet har den skattskyldige rätt att lägga fram ärendet om dubbelbeskattning på sin inkomst till de behöriga myndigheterna i respektive stat. Förfarandet för ömsesidig överenskommelse används i regel som en sista utväg för undanröjande av dubbelbeskattning efter att förfarandet för sökande av ändring har avslutats i ärendet. TREKK-avtalet kan tillämpas också i situationer med förfarandet för ömsesidig överenskommelse förutsatt att det uppnåtts ett förhandlingsresultat i ärendet.
4.3 Begränsningar och tidsfrister som gäller skatten som överförs
Beloppet av skatt som överförs får inte i preliminärskattestadiet överskrida det belopp som borde ha erlagts som preliminär skatt på inkomsten i staten som gör en framställning om överföring av skatt. Inte heller ska högre belopp överföras än det som har erlagts i preliminär skatt i den anmodade staten.
Begäran av överföring av skatt ska i preliminärskattestadiet komma in till den behöriga myndigheten i ett annat nordiskt land senast
- den 1 februari under året efter inkomståret i Danmark och på Färöarna
- den 1 april under året efter inkomståret i Norge
- den 31 maj under året efter inkomståret i Island, Sverige och Finland.
Efter dessa tidsfrister har den anmodade staten rätt att enligt artikel 10 i TREKK-avtalet först använda de till den influtna skatterna till sina egna inkomstskatter för samma skatteår. Med andra ord kan den avtalsslutande staten begränsa det belopp som överförs till beloppet av den skatteåterbäring som den skattskyldige erhållit.
Om framställningen om överföring av skatt görs först efter att tre år förflutit efter inkomstårets utgång kan den anmodade staten enligt artikel 11 i TREKK-avtalet före överföringen använda skattemedlen som prestation för andra skattefordringar. I detta skede prioriteras alla inhemska skatter och avgifter framför överföringen av skatt oberoende av skatteåret.
Om det för den skattskyldige uppstår skatteåterbäring för någon inkomst i ett nordiskt land och ett annat nordiskt land har påfört den skattskyldige skatt på samma inkomst ska den första staten skjuta upp utbetalningen av återbäringen (artikel 12 i TREKK-avtalet).
Om det andra nordiska landet inte har gjort en framställning om överföring av skatt ska det andra nordiska landet underrättas om återbäringen innan den betalas. Har det nordiska land som har lämnat underrättelse inte inom 30 dagar efter att underrättelsen skickats tagit emot en framställning om överföring av skatt kan skatten återbetalas till den skattskyldige.
I praktiken är tidsfristen på 30 dagar flexibel, eftersom man inte alltid hinner handlägga ärendet tillräckligt snabbt i det nordiska land som mottagit framställningen. På så sätt undviks en situation där den skattskyldige själv blir tvungen att betala skatten till en annan stat. I sådana fall skulle denna andra stat även kunna kräva ränta på skatt som betalats för sent. Den skatt som inte betalats i den andra staten kunde också krävas av den skattskyldige i Finland om denna andra stat på basis av avtalet mellan de nordiska länderna om handräckning i skatteärenden begär handräckning för indrivning av Finland.
4.4 Valutakurser vid överföring av skatt
Vid överföring av skattemedel från Finland till ett annat nordiskt land ska man vid upprättandet av överföringsbeslutet använda sig av de senaste tillgängliga referensväxelkurserna för euron fastställda av Europeiska centralbanken. Denna praxis grundar sig på avtalet som ingåtts med stöd av artikel 20 i handräckningsavtalet mellan de nordiska länderna och dess stycke 7. När en utländsk myndighet överför skatt till Skatteförvaltningen i Finland registreras det överförda beloppet på Skatteförvaltningens konto i euro. Det överförda beloppet tillgodoräknas den skattskyldige enligt det eurobelopp som registrerats på Skatteförvaltningens konto. Valutaomvandlingen av medel som betalats till Finland görs av den bank som förmedlat prestationen.
ledande skattesakkunnig Tero Määttä
överinspektör Iisa Väänänen