Sidosryhmätestausympäristössä on käyttökatko 18.12. klo 16 – 19.12. klo 8.

Sähköisen asiointipalvelun saavutettavuusseloste

Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö pyrkii takaamaan verkkosivustonsa ja asiointipalvelunsa saavutettavuuden lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua. Palvelussa voit esimerkiksi ilmoittaa tulotietoja tulorekisteriin ja katsella tulorekisteriin tallennettuja tietoja.

Tutustu sähköisen asiointipalvelun ohjeisiin ja kirjaudu palveluun

Seloste on päivitetty 4.9.2024. Palvelun saavutettavuus on arvioitu kolmannen osapuolen toimesta. Tätä saavutettavuusselostetta päivitetään, kun palvelun saavutettavuuden tilassa tapahtuu muutoksia.

Palvelun saavutettavuuden tila

Tulorekisterin sähköinen asiointipalvelu täyttää lain vaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö (WCAG 2.1 tasojen A & AA kriteerien mukaan)

Seuraavat sisällöt tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:

  • Näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttäjä eivät pääse loogisesti siirtymään sivuvalikon sisältöön heti valikon aktivoitumispainikkeen jälkeen, sillä sivuvalikon sisältö ei ole kohdistusjärjestyksessä seuraavana aktivointipainikkeen jälkeen. (WCAG 1.3.2 ja 2.4.3)
  • Palvelun modaaleissa on tilanteita, joissa näppäimistökohdistin viedään siinä olevaan painikkeeseen, mutta painikkeen yläpuolelle jääviä tekstejä ei lueta ruudunlukijalla käyttäjän siirtämättä kohdistinta. (WCAG 4.1.2)
  • Palvelussa on toiminnaltaan samankaltaisia, uuteen välilehteen avautuvia linkkejä, joiden toiminnasta on vain toisinaan ilmoitettu nuolikuvakkeella ja ruudunlukijalle tarkoitetulla ohjeella. (WCAG 3.2.4)
  • Käyttäjille ei aina anneta riittävästi korjausehdotuksia virheiden korjaamiseen. (WCAG 3.3.3)
  • Palvelussa käytetty merkitsemiskieli ei ole kaikin osin spesifikaation mukaista. (WCAG 4.1.1)
  • Palvelussa on myös joitain muita yksittäisiä, lievempiä puutteita, joiden vaikutus käyttäjiin on kuitenkin vähäisempi. Esimerkiksi palvelusta ladattavat pdf-tiedostot eivät aina toimi optimaalisesti.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko saavutettavuuspuutteen?

Ilmoita siitä meille Verohallinnon yhteisen verkkolomakkeen kautta

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Tulorekisteriyksikkö.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna meille palautetta asiasta. Pyrimme sivuston ylläpitäjänä siihen, että vastaamme palautteisiin lain mukaisesti kahden viikon kuluessa palautteen antamisesta..

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Sivu on viimeksi päivitetty 16.10.2024