Användning av inkomstregistret
Inkomstregistret tas i bruk stegvis.
1. Löner: löner utbetalda 1.1.2019 eller senare ska anmälas till inkomstregistret.
- Gränssnittsbeskrivningar har publicerats 13.6.2017.
- En plan för intressentgruppstestning har publicerats 25.10.2017.
- Intressentgruppstestningen påbörjade 1.3.2018.
2. Förmåner: pensioner och förmåner utbetalda 1.1.2021 eller senare ska anmälas till inkomstregistret.
- Gränssnittsbeskrivningar av sändning av uppgifter har publicerats 11.6.2018.
- Gränssnittsbeskrivningar av datadistribution har publicerats 26.9.2018.
- Dokumentet Strategi för införande (pdf) har publicerats 28.4.2020. Den innehåller en allmän beskrivning av införandet i inkomstregisterprojektet, en tidtabell samt principer och riktlinjer för införandena inom projektet.
- Omfattande testning utförs 2019.
3. Inkomstregistrets e-tjänst öppnades för inkomsttagare 1.1.2019.
Observera
- Ingen information om tiden före 2019 överförs till inkomstregistret.
- Inga gränser i euro finns för anmälan, utan alla inkomster ska anmälas.
- Införandet gäller alla anmälare på en gång, utan övergångstider.
- Anmälan och visning av information i inkomstregistrets e-tjänst förutsätter Suomi.fi-identifiering.
- Användning av det tekniska gränssnittet förutsätter ett certifikat.
Sändningskanaler
Anmälan av information är möjligt via det tekniska gränssnittet, via e-tjänsten antingen i laddningstjänsten eller på webblankett eller av särskild orsak på papper.