Ett serviceavbrott i miljön för intressentgruppstestningen 18.12 kl. 16 – 19.12 kl. 8. 

Uppgiftstillstånd

Ett uppgiftstillstånd är ett beslut från Inkomstregisterenheten om vilka uppgifter som förmedlas och lämnas ut till var och en av informationsanvändarna. Endast en organisation eller myndighet som med stöd av inkomstregisterlagen har rätt att få uppgifter ur inkomstregistret kan få uppgiftstillstånd.

Bekanta dig med vår redogörelse: Informationsanvändare och grunderna för utlämnande av uppgifter

För varje organisation som har rätt att använda uppgifterna fattas ett eget beslut om uppgiftstillstånd. I beslutet fastställs vilka uppgifter organisationens representanter kan söka och granska i inkomstregistret och i vilken omfattning.

Uppgiftstillståndet ska ändras, om det i inkomstregistret görs ändringar i datainnehållet, vilka påverkar uppgiftstillståndet, till exempel då nya inkomstslag läggs till. Ofta görs ändringar i datainnehållet en gång per år, och ofta för att lagarna som reglerar användningen av uppgifter i inkomstregistret ändras.

Informationsanvändare behöver alltid uppgiftstillstånd för att använda inkomstregistret

Användning av uppgifter i inkomstregistret förutsätter ett giltigt uppgiftstillstånd. Beviljandet av uppgiftstillstånd föregås alltid av en dialog mellan Inkomstregisterenheten och den organisation som ansöker om tillståndet.

Uppgiftstillståndet består av ett förvaltningsbeslut och beslutets bilagor, där man fastställer åtkomstprofilerna, informationsanvändarens roller och tjänsterna. En åtkomstprofil är en utförlig beskrivning av vilka enskilda uppgifter som lämnas ut till en informationsanvändare och för vilket användningsändamål. 

Informationsanvändarna kan söka uppgifter antingen via gränssnittet eller via e-tjänsten. Största delen av informationsanvändarna utnyttjar inkomstregistrets gränssnitt.

Med hjälp av gränssnittet hämtar du uppgifterna från inkomstregistret till din egen programvara. I gränssnittet identifieras organisationen med hjälp av ett certifikat som installeras i programmet.

Läs mer om gränssnitt på programutvecklarnas webbplatser

Verkställandet av uppgiftstillståndet startar informationsanvändarens certifikatbeställning

  • Fråga leverantören av ditt kundavgifts- eller annat program hur man implementerar gränssnittet och hämtar certifikat till systemet. Kom överens om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.
  • Kom överens om uppgiftstillståndet med Inkomstregisterenheten. Anmäl användningen av gränssnittet med informationsanvändarorganisationens blankett "Inkomstregistrets informationsanvändares anmälan för uppgiftstillstånd" och godkänn användarvillkoren för certifikatet. Verkställandet av uppgiftstillståndet startar certifikatbeställningen.
  • Hämta certifikatet själv eller i samarbete med din systemleverantör. Hämtning av certifikat kräver teknisk kompetens. Därefter kan du börja använda inkomstregistrets tekniska gränssnitt.

Se anvisningen om hämtning av certifikat på Skatteförvaltningens webbplats

Certifikat beviljas enligt användningsändamål

Informationsanvändarens certifikat utfärdas till en organisation som har rätt att få uppgifter från inkomstregistret. Certifikatet beviljas av Skatteförvaltningens certifikattjänst.

Om din organisation också anmäler uppgifter till inkomstregistret, behöver den ett certifikat för informationsproducenter för att anmäla uppgifterna. Beställ gränssnittet för anmälan av uppgifter och certifikatet från Skatteförvaltningens certifikattjänst.

Bekanta dig med anvisningarna för certifikattjänsten och logga in i tjänsten på Skatteförvaltningens webbplats

Eftersom informationsanvändare utöver gränssnittet behöver ett uppgiftstillstånd kan du inte göra informationsanvändarens gränssnittsansökan i certifikattjänst. När din organisation har ett giltigt uppgiftstillstånd och ett gränssnitt för användning av uppgifterna kan du beställa tilläggscertifikat till detta gränssnitt i tjänsten.

Användningen av e-tjänsten avtalas vid ansökan om uppgiftstillstånd. Vi rekommenderar att informationsanvändare i första hand söker och granskar uppgifter via gränssnittet.

Företrädare för informationsanvändare identifierar sig i inkomstregistrets e-tjänst med personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.

I tjänsten kan du endast uträtta ärenden för en informationsanvändare, om huvudanvändaren i din organisation har givit dig fullmakt till informationsanvändarens roll.

Informationsanvändarna använder inte Suomi.fi-fullmakter, utan huvudanvändaren i respektive organisation ger fullmakter i inkomstregistrets e-tjänst. Huvudanvändaren sörjer även för administrationen av fullmakter.

Anvisningar för e-tjänsten för informationsanvändare

Vanliga frågor

Testning av inkomstregistret förutsätter inte uppgiftstillstånd för produktion.

Läs mer om testning

Uppgifter lämnas ut endast med stöd av åtkomsträttigheter enligt gällande lag och endast till de parter som anges i lagen om inkomstdatasystemet.

I åtkomstprofiler fastställs uppgifterna som lämnas ut till organisationer per grupp utifrån olika användningsändamål och -situationer. I varje enskilt fall lämnas endast sådana uppgifter ut som enligt lag är nödvändiga i det ärende som ska avgöras eller den uppgift som ska skötas.

Användarrättigheterna för arbetstagare inom organisationen begränsas i inkomstregistrets e-tjänst med informationsanvändarens roller.

En eller flera av organisationens åtkomstprofiler har kopplats till varje roll. Rollerna är avsedda för olika arbetsuppgifter, och med dem kan olika uppgifter granskas och sökningar göras med olika sökvillkor. En person kan inneha flera olika roller.

Åtkomstprofilen och användarrollen fastställer tillsammans vilka uppgifter som visas till personen och med vilka sökvillkor uppgifter kan sökas. Personernas verksamhet i e-tjänsten skapar logguppgifter, med vilka organisationen kan övervaka användningen av inkomstregistrets e-tjänst i sin egen organisation. Loggaktiviteter uppkommer till exempel vid inloggning i inkomstregistret eller försök till inloggning samt sökning och granskning av uppgifter.

Bankkoderna får du i bruk när du ingår ett avtal med banken. Bankkoderna ska vara personliga om du använder dem för att logga in i en e-tjänst.

Du kan identifiera dig i e-tjänsten med följande bankers nätbankskoder:

  • Andelsbanken
  • Nordea
  • Danske Bank
  • Handelsbanken
  • Ålandsbanken
  • S-Banken
  • Aktia
  • POP Banken
  • Sparbanken
  • Oma Säästöpankki

Mobilcertifikatet är en identifieringskod på SIM-kortet i telefonen.

Läs mer på webbplats mobilcertifikat.fi

Certifikatkortet kan vara ett identitetskort med medborgarcertifikat eller ett organisationskort med organisationscertifikat. Polisen beviljar identitetskort och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata organisationskort. 

Du behöver en kortläsare och ett kortläsarprogram för att kunna identifiera dig med certifikatkortet.

Läs mer om certifikatkort på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas sida: Certifikat och kort för organisationer

Sidan har senast uppdaterats 24.10.2024