CSN:2021/36
Nyckelord:
- Har getts
- 15.10.2021
- Diarienummer
- VH/1367/02.05.04/2021
Föreningen bedrev biståndsverksamhet. Föreningen köpte förnödenheter, såsom livsmedel, kläder, täcken och läkemedel av en utländsk säljare, som inte var registrerad som momsskyldig i Finland. Varorna levererades från säljarens lager i Finland till köparens lager i Finland för att senare delas ut till behövande och katastrofoffer i Finland eller ett annat EU-land. Föreningen var skyldig att betala moms på köpet på basis av MomsL 9 § 1 mom. Moms behövde dock inte betalas då det handlade om varor som har med direkt samband med förebyggande, testning och vård på grund av covid-19-pandemin och som används för ett sådant ändamål som avses i MomsL 38 c § 2 mom.
Föreningen köpte förnödenheter av en utländsk säljare som inte var registrerad som momsskyldig i Finland även så att varorna levererades först till föreningens lager i Finland för att sedan föras ut ur EU för att delas ut till behövande i ett krisområde. Dessutom köpte föreningen datorer för föreningens anställda som använde dem senare i krisområdet utanför EU.
På köpet av förnödenheterna och datorerna kunde inte tillämpas MomsL 70 § 1 mom. 2 punkten. Då varorna först lagrades i Finland och först senare transporterades ut ur EU var det inte fråga om försäljning av varor som transporteras direkt ut ur EU.
I ärendet skulle dessutom bedömas huruvida artikel 146.1 c i mervärdesskattedirektivet kan tillämpas på köpen. En medlemsstat kan genomföra undantaget enligt bestämmelsen i fråga antingen som direkt skattefrihet eller i form av rätt till återbetalning enligt artikel 2. Härvidlag bör det observeras att eftersom förnödenheternas slutliga användningsändamål inte kunde fastställas vid tidpunkten för köpet hade man kunnat bevilja undantag från momsskyldighet enligt nämnda bestämmelse i mervärdesskattedirektivet endast i form av rätt till återbetalning. Dessutom gäller artikel 146.1 c i mervärdesskattedirektivet endast varor som överlåts till godkända samfund, vilket ska anses innebära samfund som godkänts av medlemsstaten. Av denna anledning kunde inte bestämmelsen i fråga anses vara innehållsmässigt absolut och tillräckligt exakt så att den skulle ha kunnat tillämpas direkt.
Dessutom genomförde föreningen gemenskapsinterna förvärv av förnödenheter och datorer så att varorna levererades först till föreningens lager i Finland och senare fördes ut ur EU för att delas ut till behövande i krisområdet eller användes av föreningens anställda i krisområdet utanför EU. Varken momslagen eller mervärdesskattedirektivet innehåller någon bestämmelse enligt vilken gemenskapsinterna förvärv eller import av dylika varor skulle vara undantagna från moms. Det var således fråga om ett gemenskapsinternt förvärv och import, på vilket föreningen var skyldig att betala moms.
Förhandsavgörande för tiden 15.10.2021–31.12.2022.
1 § 1 mom. 1 punkten, 9 § 1 mom., 38 c § 1 och 2 mom., 70 § 1 mom.2 punkten, 72 f § 1 och 2 punkten, 94 § 1 mom. 12 punkten i mervärdesskattelagen
Artikel 74.1–2 i rådets förordning (EG) nr 1186/2009 om upprättandet av ett gemenskapssystem för tullbefrielse (tullfrihetsförordningen)
Artikel 1.2 i kommissionens beslut (EU) 2020/491, sådan som det lyder ändrad genom beslut 2021/660, om befrielse från importtullar och mervärdesskatt som beviljas för import av varor som krävs för att bekämpa effekterna av covid-19-utbrottet under 2020
Artikel 140 a–b, artikel 143.1 a, artikel 146.1 c och 146.2 i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG)
HFD 18.8.2022 H 2463 partiellt upphävt och undanröjt