Skatteförvaltningens beslut om uppgifter som ska lämnas i ansökan om återbäring av skatt på grund av skada
Nyckelord:
- Har getts
- 8.12.2020
- Diarienummer
- VH/7479/00.01.00/2020
- Giltighet
- 1.1.2021 - Tills vidare
Skatteförvaltningen har med stöd av 27 § 3 mom. i bilskattelagen (777/2020) beslutat:
1 §
Uppgifter om den sökande
Om den sökande ska anges namn och personbeteckning.
2 §
Ansökan före och efter registrering av fordon
I ansökan ska anges huruvida ansökan lämnas före eller efter registreringen av fordonet.
3 §
Tidigare beslut
Om den sökande åberopar ett tidigare beslut ska hen bekräfta att uppgifterna i beslutet inte har ändrats.
4 §
Grund för ansökan
I ansökan ska anges om återbäring söks på grund av skada hos den sökande själv eller hos en familjemedlem.
5 §
Utredning om användning av fordon
Ansökan ska innehålla en utredning om användningen av fordonet eller en ytterligare grund för användningsbehovet, till exempel studier, arbete, anställning eller annat användningsbehov.
6 §
Fordonets förare
I fordonets föraruppgifter ska anges huruvida den sökande själv kör fordonet eller någon annan kör den sökande i fordonet. Av ansökan ska framgå fordonsförarens namn, förarens adress och fordonets förvaringsadress.
7 §
Uppgifter om fordonet
Om ansökan lämnas först efter anskaffningen av fordonet, ska i ansökan anges om fordonet har automatisk eller manuell växellåda, fordonets första registreringsdag i Finland, fordonets finska registreringstecken och tillverkningsnummer.
8 §
Tidigare ansökningar
I ansökan ska anges huruvida den sökande tidigare har sökt återbäring på grund av skada.
9 §
Bilagor
Alla bilagor som behövs för avgörande av ärendet ska bifogas ansökan.
10 §
Lämnande av ansökan
Återbäringsansökan ska göras elektroniskt eller i pappersform.
Bestämmelser om hur ansökan ska lämnas elektroniskt finns i Skatteförvaltningens beslut om elektroniska tjänster och certifiering.
Ansökan i pappersform ska göras på Skatteförvaltningens officiella pappersblankett.
Blanketten ska skickas till den adress som anges på den.
11 §
Undertecknande av ansökan
Ansökan ska undertecknas.
En elektronisk ansökan uppfyller kraven för underskrift om den har certifierats enligt Skatteförvaltningens beslut om elektroniska tjänster och certifiering.
12 §
Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den 1 januari 2021.
Helsingfors den 8 december
generaldirektör Markku Heikura
ledande sakkunnig Soili Sinisalo