Asiakaskokemuskysely 2025: Tulorekisteri on luotettava ja toimintavarma
5.11.2025Tulorekisterin asiakaskokemusta selvitettiin syksyllä 2025 jo yhdeksättä kertaa. Kokonaisarvosanaksi annettiin tänä vuonna 3,8/5.
Kyselyn tulosten mukaan asiakkaat kokevat saavansa asiansa hoidettua tulorekisterissä hyvin, mutta käytön sujuvuudessa ja korjaamiseen liittyvissä toiminnoissa on edelleen kehittämisen tarvetta.
Kyselyyn vastasi yhteensä 461 asiakasta (2024: 513), joista suurin osa oli yrityksiä ja organisaatioita (46 %) sekä tilitoimistoja (19 %). Tiedon käyttäjiä oli 20 prosenttia ja kotitalouksia 13 prosenttia. Kiitos kaikille vastaajille!
Kysely toteutettiin ajalla 1.–30.9.2025, ja se lähetettiin eri asiakasryhmille tulorekisterin viestintäkanavien kautta.
Kokonaisarvosana 3,8 – tiedon käyttäjät tyytyväisimpiä
Kokonaisarvosana 3,8 asteikolla 1–5 on sama kuin edellisvuonna, johon asti tulokset ovat nousseet.
Parhaimman arvosanan antoivat tiedon käyttäjät (4,1), kun taas kotitaloudet arvioivat kokemuksen heikoimmaksi (3,6).
Asiakaskokemuksen eri osa-alueiden keskiarvot olivat seuraavat:
- Saan hoidettua asiani tulorekisterissä: 4,1
- Koen tulorekisterin käyttämisen helpoksi ja sujuvaksi: 3,5
- Tulorekisterin tiedot ovat luotettavia ja järjestelmä toimii häiriöittä: 3,9
- Saan tulorekisteristä apua asiointiin, kun tarvitsen sitä: 3,6
Käytön sujuvuus ja korjaaminen asiakkaiden huolenaiheina
Vuoden 2025 tuloksissa toistuivat pitkälti samat teemat kuin edellisvuonna.
Asiakkaat kokevat tulorekisterin tärkeäksi työkaluksi ja arvostavat tulorekisterin toimintavarmuutta. Käytettävyyden osalta tuloksissa näkyi pieniä parannuksia, mutta palvelua pidetään yhä monivaiheisena ja hitaana.
Tietojen korjaaminen on edelleen asiakkaille suurin haaste, eikä siinä koettu merkittävää parannusta edellisvuosiin verrattuna.
Aikakatkaisu koetaan yhä häiritseväksi, erityisesti palvelua aktiivisesti käyttävien keskuudessa.
Raportteihin toivotaan selkeyttä ja uusia ominaisuuksia
Tuloksista näkyy myös uusia painotuksia: asiakkaat toivovat entistä enemmän selkeämpiä ja monipuolisempia raportteja käyttöönsä sekä parempaa yhteensovitusta palkkaohjelmistojen kanssa.
Asiakkaat toivovat raportteihin joustavuutta, mahdollisuuksia valita tarkastelutapoja ja valmiita näkymiä, jotka helpottaisivat tietojen seuraamista ja hyödyntämistä omassa työssä.
Asiakaspalvelu saa sekä kiitosta että kehitysehdotuksia
Asiakaspalvelun osaaminen ja ohjeiden yhdenmukaisuus saivat sekä positiivista että kriittistä palautetta. Osa vastaajista koki saaneensa hyvää apua, kun taas osa ei löytänyt ratkaisua ongelmiinsa.
Tulorekisterissä asiakaspalautetta hyödynnetään aktiivisesti palvelun kehittämisessä.
Kehittämistyö jatkuu
Kysely antaa meille arvokasta tietoa, jota hyödynnämme asiakaspalvelun ja asiointipalvelun kehittämisessä.
Tulosten perusteella keskitymme erityisesti raporttien hyödynnettävyyden parantamiseen sekä asiakaspalvelun kehittämiseen. Kiinnitämme huomiota myös erityistilanteiden selkeyttämiseen ja ohjeistuksen täsmentämiseen.
Hyödynnämme tuloksia osana laajempaa kehittämistyötä, jotta tulorekisterin käyttö olisi asiakkaillemme entistä sujuvampaa.
Lue lisää viime vuoden tuloksista: Asiakaskokemuskysely 2024: Ohjelmistotalot tyytyväisimpiä tulorekisteriin