Certifikattjänst
Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt. Med gränssnitt avses en integration som byggs till exempel mellan löneadministrationens programvara och inkomstregistret.
Med ett certifikat identifieras och auktoriseras en organisation som anmäler eller hämtar uppgifter via gränssnitten. Med hjälp av certifikatet säkerställs dessutom materialets beständighet. Lösningen grundar sig på digitala certifikat (Public Key Infrastructure).
Gränssnitten används till exempel av bokföringsbyråer och arbetsgivare. Införande av gränssnitt och certifikat kräver teknisk kompetens. Avtala om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.
Beställ test- och produktionscertifikat från Skatteförvaltningens certifikattjänst
Beställningen av produktionscertifikat har överförts från inkomstregistrets e-tjänst till Skatteförvaltningens certifikattjänst.
Bekanta dig även med andra anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst:
Sändning av uppgifter och datadistribution
Beskrivningarna av gränssnitten för inlämnandet och distributionen av inkomstregistrets löne- och förmånsuppgifter samt tillämpningsanvisningar relaterade till dem finns på webbsidorna Dokumentation.