KVL:2021/15
Avainsanat:
- Antopäivä
- 21.5.2021
- Diaarinumero
- VH/1770/02.05.04/2021
A oli C-valtion sijoitusrahastolain mukainen avoin yhdistysmuotoinen sijoitusrahasto. A oli niin sanottu sateenvarjorahasto, joka koostui useammasta alarahastosta. Hakemus koski yhtä alarahastoa, jolla oli yli tuhat osuudenomistajaa. A oli itsenäinen oikeushenkilö ja sen alarahastot olivat erillisiä verovelvollisia sijaintivaltiossaan.
Hakemusasiakirjojen mukaan rahaston hallinnoinnista vastasi C-valtion sijoitusrahastoja koskevan lainsäädännön mahdollistamalla tavalla rahastoyhtiö rahaston lukuun. Rahastoyhtiö oli Suomeen rekisteröity D Oy. D Oy oli perustanut sivuliikkeen C-valtioon, josta käsin se pääosin hallinnoi paikallisia rahastoja. Rahasto-osuuksien jakelua, salkunhoitoa, varojen säilytystä, markkinointia ja yleistä hallinnointia hoidettiin rahastoyhtiön C-valtiossa sijaitsevan sivuliikkeen, samaan konserniin kuuluvan yhtiön tai muun kolmannen tahon toimesta pääasiassa Suomen ulkopuolella. Riskienhallintaa hoidettiin pääasiassa Suomessa.
Hakemusasiakirjojen mukaan rahaston hallitus ja osuudenomistajien kokous käyttivät ylintä strategista päätösvaltaa rahastossa. Hallitus päätti muun muassa rahaston hallinnoinnin delegoimisesta valitsemalleen rahastoyhtiölle, uusien alarahastojen perustamisesta sekä niiden sääntöjen hyväksymisestä alarahaston perustamisvaiheessa. Rahaston osuudenomistajien kokous päätti muun muassa rahaston sääntöjen muuttamisesta, alarahastojen sulautumisista, lakkauttamisista ja hallituksen valitsemisesta. Sekä hallituksen että osuudenomistajien kokoukset pidettiin C-valtiossa.
Keskusverolautakunta totesi, että A oli C-valtion sijoitusrahastolain mukainen sijoitusrahasto ja itsenäinen oikeushenkilö, jota valvoi C-valtion finanssivalvontaviranomainen. Rahastolla ei ollut Suomessa omia toimitiloja tai henkilökuntaa. Suomeen rekisteröity rahastoyhtiö D Oy hallinnoi rahastoa pääosin C-valtiossa sijaitsevan sivuliikkeensä, muun samaan konserniin kuuluvan yhtiön tai kolmannen tahon toimesta ulkomailla. Rahastoyhtiön sivuliike oli C-valtion finanssivalvontaviranomaisen valvonnan alainen. Hakemusasiakirjojen mukaan rahaston hallitus ja osuudenomistajat vastasivat rahaston strategisesta päätöksenteosta C-valtiossa.
Kun otettiin huomioon hakemusasiakirjoissa esitetyt rahaston ja sitä hallinnoivan rahastoyhtiön päätöksentekoon, organisointiin ja liiketoimintaan liittyvät olosuhteet, keskusverolautakunta katsoi, että rahaston toimintaa ei kokonaisuutena arvioiden voitu katsoa johdettavan Suomesta. Hakemusasiakirjoissa kuvatuissa olosuhteissa hakijalle ei näin ollen muodostunut Suomeen tuloverolain 13 a §:ssä ja Pohjoismaiden välillä tulo- ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen 5 artiklassa tarkoitettua kiinteää toimipaikkaa.
Ennakkoratkaisu verovuosille 2020-2021.
Tuloverolaki 13 a §
Pohjoismaiden välillä tulo- ja varallisuusveroja koskeva kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen 5 artikla
Lainvoimainen