KVL:2025/24
Avainsanat:
- Antopäivä
- 27.5.2025
- Diaarinumero
- VH/2346/02.05.04/2025
Ensimmäinen ennakkoratkaisukysymys koski väliyhteisölain taloudellisen toiminnan poikkeuksen soveltamista luxemburgilaiseen rahastoon, jonka luxemburgilainen hallinnointiyhtiö oli ulkoistanut osan toiminnastaan isobritannialaiselle konserniyhtiölle.
Hakemuksen mukaan rahasto oli markkinoilla kaupankäynnin kohteena oleva sijoitustuote, jonka sijoittajien piiriä ei ollut rajoitettu. Rahaston 31.3.2024 päättyneen tilikauden nettovarallisuus oli 132 miljoonaa euroa. Rahasto sijoitti yleisöltä keräämänsä varat kestävän kehityksen tavoitteita edistäviin kohteisiin kehittyvillä markkinoilla. Rahastoon sovellettiin UCITS-direktiiviä, ja rahastoa valvoi Luxemburgin finanssivalvonta.
Siten rahasto harjoitti todellista sijoittajilta kerättyjen varojen hallinnointi- ja sijoitustoimintaa. Toimintaa oli pidettävä väliyhteisölain 3 §:n 1 momentissa tarkoitettuna taloudellisena toimintana.
Rahasto oli Luxemburgin lainsäädännön nojalla ulkoistanut kaiken toimintansa. Luxemburgissa hakijasta riippumattoman hallinnointiyhtiön vastuulla oli rahaston hallinto, riskienhallinta, säännösten noudattamisen varmistaminen sekä talous- ja lakiasiat, sekä hakijasta riippumattoman säilytysyhteisön vastuulla varojen säilytys ja eräitä muita tehtäviä. Näitä varten yhtiöillä oli katsottava olevan Luxemburgissa käytettävissään tarpeelliset tilat ja kalusto sekä riittävä henkilökunta, joka oli toimivaltainen itsenäisesti harjoittamaan yksikön liiketoimintaa, ja joka teki itsenäisesti yksikön päivittäistä toimintaa koskevat päätökset.
Lisäksi Iso-Britanniassa hallinnointiyhtiön kanssa samaan konserniin kuuluvan yhtiön vastuulla oli rahaston sijoitustoiminnan toteuttaminen ja toimeenpano rahaston sijoituspolitiikan mukaisesti ja hallinnointiyhtiön ja rahaston hallituksen valvonnassa.
Väliyhteisölain tarkoituksena oli hallituksen esityksen 74/2008 vp. mukaan objektiivisesti havaittavien tunnusmerkkien (tilat, kalusto, varat, henkilökunta) perusteella selvittää, oliko yhteisö asettautunut verotuksellisen kotipaikkansa lainkäyttöalueelle ja harjoittiko se siellä taloudellista toimintaa.
Keskusverolautakunta katsoi, että rahasto oli todellisuudessa asettautunut Luxemburgiin ja tosiasiallisesti harjoitti siellä taloudellista toimintaa väliyhteisölain 3 §:n 1 ja 3 momenttien tarkoittamalla tavalla huolimatta siitä, että rahaston sijoitustoimintaa toteutettiin Iso-Britanniassa.
Toinen ennakkoratkaisukysymys koski tilannetta, jossa rahaston hallitus päätti valita rahastolle hallinnointiyhtiön, joka oli asettautunut Luxemburgin sijaan muuhun valtioon.
Keskusverolautakunta katsoi, ettei rahasto ollut asettautunut väliyhteisölain 3 §:n 1 ja 3 momenttien tarkoittamalla tavalla taloudellisen toiminnan harjoittamiseksi Luxemburgiin, jos sen hallinnointi tapahtui Luxemburgin ulkopuolella, eikä rahastolla ollut käytettävissä Luxemburgissa sen toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisia toimitiloja, kalustoa tai henkilökuntaa, joka on toimivaltainen itsenäisesti harjoittamaan yksikön liiketoimintaa, ja joka tekee itsenäisesti yksikön päivittäistä toimintaa koskevat päätökset. Päärahaston hallituksen ei voitu sen rooli huomioon ottaen katsoa muodostavan väliyhteisölaissa tarkoitettua henkilökuntaa.
Ennakkoratkaisu verovuosille 2024 ja 2025.
Laki ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta 3 § 1 ja 3 momentti
Euroopan Unionin toiminnasta tehty sopimus 49 artikla ja 63 artikla
(Ei lainvoimainen)