Sidosryhmätestausympäristössä on käyttökatko 18.12. klo 16 – 19.12. klo 8.

Tulorekisteri tiedon käyttäjille

Tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja voivat katsella ja hakea vain ne organisaatiot ja viranomaiset, joilla on siihen tulorekisterilain perusteella oikeus. Tietoja saa käyttää vain siinä laajuudessa ja siihen tarkoitukseen, kuin laissa on määritelty.

Tulorekisterin tiedon käyttäjät neuvovat työnantajavelvoitteisiin ja maksuihin liittyvissä asioissa sekä tiedon käyttäjien oman lainsäädännön tulkintaan liittyvissä kysymyksissä.

Tiedon käyttäjiä ovat:

Tieto virtaa tulorekisterin läpi tiedon tuottajilta tiedon käyttäjille.

Usein kysyttyä

Tulorekisterin ensimmäiset tiedon käyttäjät olivat

  • Verohallinto
  • Kela
  • Työllisyysrahasto
  • työeläkelaitokset ja Eläketurvakeskus (ETK).

Ne aloittivat tietojen käyttäjinä rekisterin avauduttua 1.1.2019.

Tiedon käyttäjien määrä on kasvanut seuraavasti:

  • 1.1.2020 Ahvenanmaan maakunta ja sen viranomaiset, kunnat ja kuntayhtymät, Liikennevakuutuskeskus, Potilasvakuutuskeskus, Tapaturmavakuutuskeskus, työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hallinnonala, Tilastokeskus, Työllisyysrahaston aikuiskoulutusetuudet, työsuojeluviranomaiset, työttömyyskassat, vahinkovakuutusyhtiöt ja Valtiokonttori
  • 1.1.2021 Ulosottolaitos
  • 1.1.2023 Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), hyvinvointialueet, Maahanmuuttovirasto, oikeusministeriön hallinnonala, Poliisi, Tulli sekä Verohallinnon harmaan talouden selvitysyksikkö
  • 1.4.2024 positiivinen luottotietorekisteri.

Tiedon käyttäjiä ovat tulorekisterissä ne organisaatiot ja viranomaiset, joilla on tulorekisterilain perusteella oikeus hakea ja katsella tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja. Ne saavat käyttää tietoja vain siinä laajuudessa ja siihen tarkoitukseen, kuin laissa on määritelty.

Tiedon käyttäjät hakevat tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Osa organisaatioista käyttää myös tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua.

Tietoja hyödynnetään päätöksenteossa ja muissa lakisääteisissä tehtävissä.

Lue lisää tiedon käyttäjistä

Jokaiselle tietoja käyttävälle organisaatiolle on tehty oma tietolupapäätös. Siinä on määritelty, mitä tietoja ja missä laajuudessa organisaation edustajat voivat tulorekisteristä hakea ja katsella.

Vain organisaatio tai viranomainen, jolla on tulorekisterilain perusteella oikeus saada tietoja tulorekisteristä, voi saada tietoluvan.

Lue lisää tietoluvasta

Myös tiedon käyttäjän edustajat tunnistautuvat tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun henkilökohtaisilla tunnuksilla.

Voit asioida palvelussa tiedon käyttäjän puolesta vain silloin, jos olet saanut oman organisaatiosi pääkäyttäjältä valtuuden tiedon käyttäjän rooliin.

Tiedon käyttäjät eivät käytä Suomi.fi-valtuuksia, vaan kunkin organisaation pääkäyttäjä antaa valtuudet tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Pääkäyttäjä myös huolehtii antamiensa valtuuksien ylläpidosta.

Suurin osa tiedon käyttäjistä hakee tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Tällöin organisaatio tunnistetaan ohjelmistoon asennettavan teknisen varmenteen avulla.

Lue lisää tiedon käyttäjistä

Sivu on viimeksi päivitetty 11.9.2024