Genomförandet av inkomstregistret framskrider – gränssnittsbeskrivningarna för förmånsuppgifter har publicerats
13.6.2018Inkomstregistret tas i bruk den 1 januari 2019, och inledningsvis är det löneuppgifter som anmäls till registret. Från och med 2020 anmäls även uppgifter om förmåner och pensioner. Anläggningsprojektet för ett nationellt inkomstregister (KATRE) har kommit långt, och nu publiceras gränssnittsbeskrivningarna för anmälning av förmånsuppgifter till registret. Gränssnittsbeskrivningarna för löneuppgifter publicerades redan under sommaren 2017.
I och med den senaste publiceringen kan programutvecklare med sina egna programvaror börja förbereda anmälan av förmåner och pensioner till inkomstregistret. Publiceringen av gränssnittsdokument för förmånsuppgifter anknyter till inkomstregistrets andra införandefas 2020, då förmånsuppgifterna kommer att anmälas till registret.
Det primära målet av inkomstregistret är att automatisera överföringen av information mellan företag och myndigheterna
De tekniska gränssnitten möjliggör automatisk överföring av uppgifter mellan applikationerna och minskar därmed de manuella arbetsfaserna vid anmälan av uppgifterna. Med inkomstregistret kommer anmälan och användningen av förmånsuppgifterna att ske mer i realtid.
Fr.o.m. 2020 kan användarna av inkomstregistrets uppgifter utnyttja inkomstregistrets aktuella uppgifter om löner, förmåner och pensioner täckande t.ex. när de fattar beslut om förmåner eller fastställer klientavgifter. Ärendehanteringen inom myndighetstjänster blir snabbare och enklare och medborgarnas förmånsbeslut baseras på mer aktuella uppgifter.
2019 används uppgifterna i inkomstregistret av Skatteförvaltningen, FPA, arbetspensionsanstalterna och Pensionsskyddscentralen (PSC) samt Arbetslöshetsförsäkringsfonden. År 2020 utvidgas inkomstregistrets användarkrets när bl.a. kommunerna, arbetsolycksfallsförsäkringsbolagen och arbetslöshetskassorna kommer med.
Inkomstregistersystemet testas som bäst för införandet av löneuppgifterna för 2019. Testningen av inkomstregistrets gränssnittstjänster för förmånsuppgifter inleds 27.3.2019, då programutvecklare kan testa funktionaliteten av gränssnitten i sina egna system i en testmiljö.