Positiivisen luottotietorekisterin käyttöönotto
Positiivisen luottotietorekisterin ensimmäinen käyttöönottovaihe sisältää kolme osaa:
2.10.2023 Luotonantajat ilmoittautuvat tietojen ilmoittajiksi ja hakevat tietolupaa.
- Sähköinen asiointipalvelu luotonantajille:
- ilmoittautuminen tietojen ilmoittajaksi
- tietoluvan haku
- yhteystietojen ylläpito
1.2.2024 Luotonantajat aloittavat tietojen ilmoittamisen rekisteriin.
- Luoton tietojen rajapinnat:
- uusi luotto, luoton tietojen muutos ja luoton päättyminen
- maksutapahtuma ja maksuviive
- luoton tietojen tarkistaminen
1.4.2024 Tietojen luovuttaminen rekisteristä alkaa.
- Luottotietorekisteriotteen jakelu luotonantajille
- Sähköinen asiointipalvelu yksityishenkilöille:
- rekisteriin talletettujen luottojen tiedot ja tiedot henkilön antamista takauksista
- henkilöstä tilatut luottotietorekisteriotteet
- vapaaehtoinen luottokielto
- Vapaaehtoista luottokieltoa koskevien tietojen jakelu luottotietoyhtiöille
- Tietojen jakelu viranomaisille
Positiivisen luottotietorekisterin perustaminen -hanke seuraa sidosryhmien valmiutta ottaa rekisteri käyttöön valmiusarvioinneilla. Valmiusarvioinnit muodostavat kokonaiskuvan sidosryhmäkentän käyttöönottovalmiudesta. Varsinaiset käyttöönoton valmiusarvioinnit alkoivat helmikuussa 2023. Valmiusarvioinnit tehdään
- 12, 6, 2 kuukautta ja 1 kuukausi ennen tietojen ilmoittamisen alkamista (1.2.2024)
- 1 kuukausi ennen tietojen luovuttamisen alkamista (1.4.2024).
Hanke tekee käyttöönottojen aikana ja niiden jälkeen tiivistä yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Hanke järjestää käyttöönottotilaisuuksia sekä pitää yhteyttä sidosryhmiin sähköpostitse ja muulla tavoin.