Positiivisen luottotietorekisterin käyttöönotto

Positiivisen luottotietorekisterin ensimmäinen käyttöönottovaihe sisältää kolme osaa:

2.10.2023 Luotonantajat ilmoittautuvat tietojen ilmoittajiksi ja hakevat tietolupaa.

  • Sähköinen asiointipalvelu luotonantajille:
    • ilmoittautuminen tietojen ilmoittajaksi
    • tietoluvan haku
    • yhteystietojen ylläpito

1.2.2024 Luotonantajat aloittavat tietojen ilmoittamisen rekisteriin.

  • Luoton tietojen rajapinnat:
    • uusi luotto, luoton tietojen muutos ja luoton päättyminen
    • maksutapahtuma ja maksuviive
    • luoton tietojen tarkistaminen

1.4.2024 Tietojen luovuttaminen rekisteristä alkaa.

  • Luottotietorekisteriotteen jakelu luotonantajille
  • Sähköinen asiointipalvelu yksityishenkilöille:
    • rekisteriin talletettujen luottojen tiedot ja tiedot henkilön antamista takauksista
    • henkilöstä tilatut luottotietorekisteriotteet
    • vapaaehtoinen luottokielto
  • Vapaaehtoista luottokieltoa koskevien tietojen jakelu luottotietoyhtiöille
  • Tietojen jakelu viranomaisille

Positiivisen luottotietorekisterin perustaminen -hanke seuraa sidosryhmien valmiutta ottaa rekisteri käyttöön valmiusarvioinneilla. Valmiusarvioinnit muodostavat kokonaiskuvan sidosryhmäkentän käyttöönottovalmiudesta. Varsinaiset käyttöönoton valmiusarvioinnit alkoivat helmikuussa 2023. Valmiusarvioinnit tehdään

  • 12, 6, 2 kuukautta ja 1 kuukausi ennen tietojen ilmoittamisen alkamista (1.2.2024)
  • 1 kuukausi ennen tietojen luovuttamisen alkamista (1.4.2024).

Hanke tekee käyttöönottojen aikana ja niiden jälkeen tiivistä yhteistyötä sidosryhmien kanssa.  Hanke järjestää käyttöönottotilaisuuksia sekä pitää yhteyttä sidosryhmiin sähköpostitse ja muulla tavoin.

 

Sivu on viimeksi päivitetty 3.4.2023