Luotonantajat voivat nyt ilmoittaa toisen vaiheen luottoja rekisteriin ja hyödyntää niiden tietoja kuluttajaluotonannossa. Ilmoittaminen jatkuu 31.3.2026 saakka. Lue lisää uutisesta.

Sähköisessä asiointipalvelussa sekä luottotietorekisteriotteilla tulee näkymään toiminimiyrittäjille heidän elinkeinotoimintaansa sekä maa- ja metsätalouden harjoittajille myönnettyjä luottoja.

Luotonantajien asiointi sähköisessä asiointipalvelussa

Sähköisessä asiointipalvelussa organisaatio voi

  • ilmoittautua tietojen ilmoittajaksi
  • hakea tietolupaa.

Ilmoittajaksi ilmoittautumisen tai tietoluvan hakemisen jälkeen organisaatio voi

  • tehdä muutosilmoituksen, jos organisaation ilmoittamisessa tai ilmoittautumisessa tapahtuu muutos tai jos organisaatio haluaa esimerkiksi täydentää lähetettyä ilmoittautumista tai perua sen
  • hakea muutosta tietolupaan, jos tietoluvan perusteet muuttuvat
  • ottaa yhteyttä tietolupa-asioiden yhteydenottolomakkeella, jos organisaatio haluaa esimerkiksi täydentää lähetettyä tietolupahakemusta tai peruuttaa sen
  • hallinnoida yhteyshenkilöiden tietoja ja laskutustietoja.

Sähköistä asiointipalvelua voivat käyttää organisaatiot, joilla on suomalainen Y-tunnus. Jos ulkomaisella organisaatiolla on tarve päivittää yhteys- ja laskutustietojaan, organisaatio voi lähettää viestin asiakaspalveluumme luotonantajan yhteydenottolomakkeella.

Sähköisessä asiointipalvelussa ei voi ilmoittaa luoton tietoja eikä tilata luottotietorekisteriotteita.

Kuka voi asioida luotonantajan nimissä asiointipalvelussa?

Voit asioida sähköisessä asiointipalvelussa luotonantajan nimissä, jos sinulla on suomalainen henkilötunnus ja jos jompikumpi seuraavista ehdoista täyttyy:

  • sinulle on merkitty kaupparekisteriin tai yritys- ja yhteisötietojärjestelmään tietty toimielinrooli
  • sinulle tai edustamallesi yritykselle on annettu valtuus "Luottotietojen ilmoittajaksi ja hyödyntäjäksi rekisteröityminen".

Toimielinroolin pitää olla jokin seuraavista:

  • toimitusjohtaja
  • toimitusjohtajan sijainen
  • hallituksen puheenjohtaja
  • vastuunalainen yhtiömies (kommandiittiyhtiö)
  • yhtiömies (avoin yhtiö)
  • elinkeinonharjoittaja
  • prokuristi, jolla on nimenkirjoitusoikeus yksin
  • henkilö, jolla on nimenkirjoitusoikeus yksin (oikeutettu henkilö).

Miten valtuutan jonkun asioimaan luotonantajan nimissä asiointipalvelussa?

Luotonantaja voi antaa tarvittavat valtuudet ja muuttaa niitä Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa.

Suomi.fi-valtuudella "Luottotietojen ilmoittajaksi ja hyödyntäjäksi rekisteröityminen" voi sekä ilmoittautua tietojen ilmoittajaksi, hakea tietolupaa että muuttaa laskutus- ja yhteystietoja.

Jos luotonantaja haluaa valtuuttaa eri henkilöt hoitamaan ilmoittajaksi ilmoittautumisen ja tietoluvan hakemisen, ilmoittajaksi ilmoittautuminen ja tietoluvan hakeminen on hoidettava paperilomakkeilla.

Lue lisää valtuuksien antamisesta (Suomi.fi)

Miten kirjaudun asiointipalveluun?

Voit kirjautua positiivisen luottotietorekisterin sähköiseen asiointipalveluun suoraan alla olevasta linkistä.

Voit kirjautua palveluun aina myös rekisterin verkkosivulla Kirjaudu-painikkeesta.

Aloita kirjautuminen valitsemalla Organisaatiot.

Kirjautuminen organisaation sähköiseen asiointipalveluun

Kuva 1: Kirjautuminen organisaation sähköiseen asiointipalveluun.

Kirjautuminen tapahtuu Suomi.fi-tunnistuspalvelun avulla. Tarvitset tunnistautumiseen vahvan sähköisen tunnistusvälineen, kuten pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

Luotonantajan yhteystietojen ylläpito

Tietoja ilmoittavat ja hyödyntävät organisaatiot voivat muokata yhteystietoja sivulla Laskutus- ja yhteystiedot. Tarkista organisaation yhteystiedot säännöllisesti ja päivitä ne tarvittaessa.

Voit muuttaa asiointipalvelussa seuraavia yhteystietoja:

Tietojen ilmoittamiseen liittyvät yhteystiedot:

  • yhteyshenkilö sisällöllisissä asioissa
  • yhteyshenkilö teknisissä asioissa

Tietojen hyödyntämiseen liittyvät yhteystiedot:

  • yhteyshenkilö sisällöllisissä asioissa
  • yhteyshenkilö teknisissä asioissa

Yhteyshenkilöiden tietoina positiiviseen luottotietorekisteriin tallennetaan nimi, puhelinnumero sekä sähköpostiosoite. Yksittäisen henkilön sähköpostiosoitteen lisäksi on mahdollista antaa jokin toinen sähköpostiosoite, kuten jakelulistan tai yhteissähköpostilaatikon osoite.

Yhteystietojen päivittäminen sivulla Laskutus- ja yhteystiedot.

Kuva 2: Yhteystietojen päivittäminen sivulla Laskutus- ja yhteystiedot

Varmenteen teknisen yhteyshenkilön yhteystiedot päivitetään Verohallinnon varmennepalvelussa.

Luotonantajan laskutustietojen ylläpito

Laskutustietoja voi tarvittaessa muokata sivulla Laskutus- ja yhteystiedot. Laskutustietoina positiiviseen luottotietorekisteriin tallennetaan seuraavat tiedot:

Laskutusosoite

  • Vastaanottaja
  • Katuosoite tai postilokero
  • Postinumero
  • Osoitetoimipaikka
  • Maa

Verkkolaskutus

  • Verkkolaskuosoite
  • Välittäjätunnus

Verkkolaskutus on ensisijainen laskutustapa, ja siksi kohta "Laskut lähetetään organisaation verkkolaskuosoitteeseen" on valittuna. Voit ottaa valinnan pois, jos organisaatiosi ei käytä verkkolaskutusta.

Laskutuskäytännöt

  • Laskutuksen kieli: vaihtoehdot suomi, ruotsi, englanti
  • Organisaation viite (esim. kustannuspaikan viite)

Anna viite, jos organisaatio haluaa saada laskut tietojen hyödyntämisestä osoitettuina tietylle viitteelle esimerkiksi tiliöintiä varten. Viitteen voi ilmoittaa, vaikka verkkolaskutusta ei olisi otettu käyttöön. Viitteen enimmäispituus on 35 merkkiä.

Laskutuksen yhteyshenkilö

Laskutuksen yhteyshenkilö antaa lisätietoja laskutukseen liittyvissä kysymyksissä. Yhteyshenkilöön otetaan yhteyttä, jos laskutuksessa ilmenee ongelmia.

  • Nimi
  • Puhelinnumero (kansainvälisessä muodossa, esim. +358…)
  • Sähköpostiosoite

Jos tarvitset apua sähköisen asiointipalvelun käyttöön, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Yhteystiedot ovat Yhteystiedot ja asiointi -sivulla.

 

Sivu on viimeksi päivitetty 7.1.2025