Luotonantajat voivat nyt ilmoittaa toisen vaiheen luottoja rekisteriin ja hyödyntää niiden tietoja kuluttajaluotonannossa. Ilmoittaminen jatkuu 31.3.2026 saakka. Lue lisää uutisesta.

Sähköisessä asiointipalvelussa sekä luottotietorekisteriotteilla tulee näkymään toiminimiyrittäjille heidän elinkeinotoimintaansa sekä maa- ja metsätalouden harjoittajille myönnettyjä luottoja.

Asiakaskokemuskysely 2025: Positiivinen luottotietorekisteri koetaan luotettavaksi – käytettävyyteen toivotaan parannuksia

5.11.2025

Toteutimme ensimmäisen asiakaskokemuskyselyn positiivisesta luottotietorekisteristä syyskuun 2025 aikana. Saimme kyselyyn kaikkiaan 584 vastausta – kiitos kaikille vastaajille!
Saimme kyselyn vastauksista kokonaisarvosanan 3,5/5.

Tietojen ilmoittajat ja hyödyntäjät, eli luotonantajat, jotka ilmoittavat tietoja rekisteriin ja hyödyntävät rekisterin tietoja luotonantoprosessissaan antoivat rekisterille parhaimman arvosanan: 3,9. Yksityishenkilöt sen sijaan arvioivat rekisteriä kriittisemmin, heidän antama kokonaisarvosana rekisteristä oli 3,0. Avointen vastausten perusteella yksityishenkilöiden arvosanaa laskivat etenkin luotonantajien ilmoittamat virheelliset tai vanhentuneet tiedot rekisterissä sekä rekisterin vaikutus toiminimiyrittäjien luotonsaantiin.

Kokonaisuudessaan rekisteri kutenkin koetaan toimivaksi ja luotettavaksi, mutta vastaajat toivovat tiedon ajantasaisuuden parantamista sekä käytettävyyden ja ohjeistuksen selkeyttämistä.

Toteutamme kyselyn jatkossa vuosittain

Toteutimme asiakaskokemuskyselyn nyt ensimmäistä kertaa. Kyselyssä asiakkaat pääsivät kertomaan mielipiteensä positiivisesta luottotietorekisteristä, sen toiminnasta ja mahdollisista kehitystarpeista. Kysely oli avoinna verkkosivuillamme 1.–30.9.2025. Kerroimme kyselystä myös uutiskirjeessämme ja lähetimme kyselyn kohdennetusti sidosryhmillemme. Saimme kaiken kaikkiaan 584 vastausta. Kyselyn vastaajista 93 % oli yksityishenkilöitä, loput vastaajat olivat esimerkiksi luotonantajia, luottotietoyhtiöitä ja viranomaisia. Saimme myös runsaasti avoimia vastauksia ja palautteita, joita oli kaikkiaan 738.

Otamme kaikki vastaukset ja palautteet huomioon rekisterin ja sen sähköisen asiointipalvelun jatkokehityksessä. Tavoitteenamme on, että rekisterimme toimii häiriöttä, ja että rekisterin tiedot ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näin pystymme tarjoamaan yksityishenkilöille luotettavan ja ajantasaisen näkymän oman talouden, sekä luotonantajille luotettavaa tietoa luottokelpoisuuden arvioinnin tueksi.

Rekisteri auttaa taloudenhallinnassa – vanhentuneet tiedot kuitenkin haasteena

Rekisteriä kiitettiin vastauksissa siitä, että sähköisestä asiointipalvelustamme näkee selkeästi yhdellä silmäyksellä omat luottonsa. Tämä auttaa oman talouden hallinnassa, ja mahdollistaa esimerkiksi tarpeettomien luottokorttien, joiden olemassaoloa ei välttämättä muistanutkaan, sulkemisen. Toisaalta tiedoissa saattoi näkyä vanhentuneita tai jo päättyneitä luottoja, ja näiden poistaminen luotonantajien kanssa koettiin välillä työlääksi ja haastavaksi.

Kyselyssä asiakkaat vastasivat seuraaviin väittämiin asteikolla 1–5.

  • Saan hoidettua asiani positiivisessa luottotietorekisterissä: 3,7
  • Koen positiivisen luottotietorekisterin käyttämisen helpoksi ja sujuvaksi: 3,3
  • Positiivisen luottotietorekisterin tiedot ovat luotettavia ja järjestelmä toimii häiriöittä: 3,5
  • Saan positiivisesta luottotietorekisteristä apua asiointiin, kun tarvitsen sitä: 3,5

Rekisterin perustoiminnot koetaan pääosin toimiviksi ja luotettaviksi. Saimme kuitenkin kehittämistoiveita käytettävyyden parantamiseen, ohjeistuksen selkeyttämiseen sekä tietojen ajantasaisuuteen liittyen. Esimerkiksi sähköiseen asiointipalveluumme kaivataan tarkempaa ohjeistusta siihen, mitä tulisi tehdä ja keneen olla yhteydessä, jos huomaa luottojensa tiedoissa virheitä. Myös vapaaehtoisen luottokiellon toimintaa voisi selkeyttää.

Tuki toimii hyvin, mutta ohjeistuksen löydettävyydessä on parantamisen varaa.

Asiointi sujuu, kunhan tietää mistä aloittaa. Ensikertalaiselle ohjeistus voisi olla näkyvämmin esillä

Lisäksi palautteissa toivottiin, että kirjautuminen sekä erilaiset ohjeet olisivat helpommin löydettävissä. Tämä oli tuottanut haasteita etenkin uusille käyttäjille. Avoimissa kommenteissa kiitettiin myös asiakaspalvelun laatua ja asiantuntevuutta, vaikka välillä yhteyden saanti asiantuntijoihimme olikin tuottanut haasteita.

Kun yhteyden saa asiakaspalveluun, apu on ystävällistä ja asiantuntevaa

Lähetin kysymyksen sivujen kautta ja vastauksen saamisen nopeus yllätti positiivisesti.

Kehittäminen jatkuu

Vaikka palautteen yleissävy oli positiivinen, moni nosti esille myös kehityskohteita. Tietojen ajantasaisuutta sekä etenkin mahdollisiin virheisiin ja niiden korjaamiseen liittyvää prosessia tulisi selkeyttää ja nopeuttaa. Olemmekin viestineet asiasta luotonantajille, ja muistuttaneet tietojen oikeellisuuden tärkeydestä ja määräajoista. Jatkamme työtä asian parissa edelleen.
Kehitämme myös jatkuvasti verkkosivujamme sekä sähköistä asiointipalveluamme. Verkkosivuilla on jo uusia toivottuja sisältöjä, minkä lisäksi työn alla on esimerkiksi asiointipalvelun kirjautumista helpottavia toimintoja. Lisäksi vapaaehtoisen luottokiellon asettamiseen ja ohjeistukseen on tulossa parannusta ja selkeämpi esitystapa sähköiseen asiointipalveluumme.

Myös toiminimiyrittäjien tilanne nousi esille kriittisissä palautteissa. Useampi toiminimiyrittäjä koki, että rekisterin vaikutus heidän luotonsaantiinsa on epäoikeudenmukainen:

Toiminimiyrittäjän tulotiedot. Ei voi olla vaikeaa laittaa verotettavaa tuloa näkyviin. toiminimiyrittäjä ei saa esim. osamaksulla ostettua mitään. Haasteet yksityisyrittäjän rahoituksen saamiseksi moninkertaistuivat

Olen toiminimiyrittäjä ja tuloni näyttävät nollaa vaikka näin ei ole. En pysty maksamaan klarnalla, maksamaan osamaksulla eläinlääkärikuluja tai hankkimaan autoa koska minulla "ei ole tuloja"

Pyrimme parantamaan toiminimiyrittäjien tilannetta monin tavoin, esimerkiksi sidosryhmätyöllä. Lisäksi muistutamme myös jatkossa luotonantajia siitä, että heidän tulee tarkistaa etenkin toiminimiyrittäjien kohdalla luotonhakijan tulot myös muista lähteistä kuin luottotietorekisteriotteelta. Myös Valtioneuvosto on huomioinut yrittäjien tilanteen, ja esittää työllisyyspaketissaan tilanteeseen muutoksia.

Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita. Hyödynnämme kyselyn vastauksia aktiivisesti positiivisen luottotietorekisterin kehittämisessä ja asiakaskokemuksen parantamisessa.

Sivu on viimeksi päivitetty 5.11.2025