Miten rekisteri toimii?
Positiivinen luottotietorekisteri on rekisteri, johon kootaan tiedot yksityishenkilöiden luotoista ja tuloista. Rekisterin tavoitteena on
- torjua kotitalouksien ylivelkaantumista
- parantaa luotonantajien kykyä arvioida luotonhakijoiden luottokelpoisuutta
- auttaa yksityishenkilöitä hallitsemaan omaa talouttaan
- tarjota luotettavaa tietoa luottomarkkinoista
- helpottaa luottomarkkinoiden seurantaa ja valvontaa.
Rekisteri tarjoaa
- luotonantajille paremmat mahdollisuudet arvioida luotonhakijoiden maksukykyä
- viranomaisille uusia keinoja seurata ja valvoa rahoitusmarkkinoita
- yksityishenkilöille kokonaiskuvan omista luotoistaan ja mahdollisuuden tehdä itselleen vapaaehtoinen luottokielto.
Luotonantajat ilmoittavat luottotietorekisteriin tiedot myöntämistään luotoista sekä luotoissa tapahtuneista muutoksista. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi lyhennykset ja luottosopimuksen muutokset.
- Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan luottokelpoisuus.
- Luotonantaja pyytää tätä varten positiivisesta luottotietorekisteristä luottotietorekisteriotteen.
- Otteella on ajantasaiset tiedot rekisteriin ilmoitetuista luotonhakijan luotoista sekä hänen tuloistaan.
Yksityishenkilö voi tarkastella omien luottojensa tietoja ja asettaa itselleen vapaaehtoisen luottokiellon maksutta luottotietorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.
Laissa määritetyillä viranomaisilla on oikeus saada tietoa luottotietorekisteristä laissa säädettyjen tehtäviensä hoitamiseksi. Luottotietorekisterin tietoja saavat käyttää Finanssivalvonta, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Rahoitusvakausvirasto, Suomen Pankki sekä Tilastokeskus.

Rekisterin tietosisällöt kasvavat vaiheittain
Positiivinen luottotietorekisteri otettiin käyttöön 1.4.2024. Rekisteriin tulee kuitenkin uutta tietosisältöä vaiheittain.
- Rekisterin ensimmäisessä vaiheessa rekisteriin ilmoitettiin kuluttajaluottojen ja niihin rinnastuvien luottojen tiedot.
- Toisessa vaiheessa 1.12.2025 alkaen luotonantajat aloittivat ilmoittamaan rekisteriin esimerkiksi toiminimiyrittäjille ja maa- ja metsätaloudenharjoittajille myönnettyjä luottoja.
- Nämä tiedot näkyvät luottotietorekisteriotteilla sekä sähköisessä asiointipalvelussa heti, kun luotonantaja on ilmoittanut ne. Tietoja on voinut myös hyödyntää kuluttajaluotonannossa 1.12.2025 alkaen.
- Näitä tietoja voi hyödyntää muussa kuin kuluttajaluotonannossa 1.4.2026 alkaen, eli esimerkiksi silloin kun toiminimiyrittäjä hakee luottoa yritystoimintaansa varten.
- Kolmannessa vaiheessa eli vuoden 2027 alkupuolella rekisteriin siirretään tietoja taloyhtiölainojen huoneistokohtaisista luottovastuista. Tiedot saadaan Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmästä.
- Nämä tiedot näkyvät luottotietorekisteriotteilla ja sähköisessä asiointipalvelussa 1.4.2027 alkaen.