Tulorekisterin käyttö

Tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019. Palkkatietoja voi ilmoittaa aikaisintaan 1.1.2019. 

Tulorekisteri otetaan käyttöön vaiheittain.

1. Palkat: tulorekisteriin ilmoitetaan 1.1.2019 ja sen jälkeen maksetut palkat

2. Etuudet: tulorekisteriin ilmoitetaan 1.1.2020 ja sen jälkeen maksetut eläkkeet ja etuudet.

  • Tietojen toimittamisen rajapintakuvaukset julkaistiin 11.6.2018.
  • Tietojen jakelun rajapintakuvaukset julkaistiin 26.9.2018.
  • Laaja testaaminen toteutetaan vuonna 2019.

3. Tulorekisterin sähköinen asiointipalvelu avataan tulonsaajille 1.1.2019.

Käyttöönottostrategia-dokumentti (pdf) sisältää tulorekisterihankkeen käyttöönoton yleiskuvauksen, aikataulun sekä hankkeen käyttöönottojen periaatteet ja linjaukset.

Huomioitavaa

- Tulorekisteriin ei siirretä mitään tietoja vuotta 2019 edeltävältä ajalta.
- Ilmoittamisessa ei ole euromääräisiä rajoja, vaan kaikki tulot tulee ilmoittaa.
- Käyttöönotot koskevat kaikkia ilmoittajia kerralla ilman siirtymäaikoja.
- Tietojen ilmoittaminen ja katselu tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista.
- Teknisen rajapinnan käyttö edellyttää varmenteen käyttämistä.

Tietojen toimittamisen kanavat

Tietojen ilmoittaminen on mahdollista teknisen rajapinnan kautta, sähköisen asiointipalvelun kautta joko latauspalvelussa tai verkkolomakkeella tai erityisestä syystä paperilomakkeella.

Tiedon käyttäjien liiketoimintavalidoinnit

Verohallinto julkaisee yhdessä muiden tiedon käyttäjien kanssa tulorekisterin palkkatietoilmoitusskeeman ulkopuolisia liiketoimintavalidointeja. Ohjelmistokehittäjälle, joka toteuttaa tulorekisteriin välitettäviä ilmoituksia, liiketoimintavalidointien toteutus on vapaaehtoista.

Palkkahallinnon ohjelmistoihin toteutettuna ne varmistavat ilmoituksien olevan sisällöltään sellaisia, että tiedon käyttäjät voivat käyttää tulorekisteriin annettua tietoa sellaisenaan.

Lisätietoa liiketoimintavalidoinneista Verohallinnon ohjelmistokehittäjien sivuilta (vero.fi).