Positiivisesta luottotietorekisteristä kysytty luottotietorekisteriotteita väärin perustein

15.5.2024

Uutista päivitetty klo 15, lisätty asiakaspalvelun yhteystiedot.

Uutista päivitetty 17.5.2024, lisätty tarkennus, että vain kyseisen luotonantajan ohjelmistorajapinta on suljettu. 

Positiivisessa luottotietorekisterissä selvitetään, onko rekisterin tietojen noutamisessa tapahtunut väärinkäytös.

Tämänhetkisten tietojen mukaan luotonantajan käyttämään ohjelmistoon on tehty tietomurto, jonka seurauksena positiiviselta luottotietorekisteriltä on kysytty luottotietorekisteriotteita ilman perustetta. Positiiviseen luottotietorekisteriin itseensä ei ole kohdistunut tietomurtoa.

Varotoimenpiteenä ohjelmistorajapinta kyseiselle luotonantajalle on väliaikaisesti suljettu. Selvitämme parhaillaan, kuinka suurta asiakasjoukkoa tilanne koskee.

Väärinkäytöksessä on mahdollisesti käytetty aikaisemmin muihin organisaatioihin tehtyjen tietomurtojen seurauksena saatuja henkilötunnuksia.

Positiivista luottotietorekisteriä ylläpitävä Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö tekee tapauksesta parhaillaan perusteellista selvitystä. Tulorekisteriyksikkö tekee myös tarvittaessa yhteistyötä muiden viranomaistahojen, kuten tietosuojavaltuutetun sekä poliisin kanssa.

Positiivisen luottotietorekisterin käyttöä valvotaan ja seurataan jatkuvasti, ja epäilyttäviin tapahtumiin reagoidaan. Tarvittaessa Tulorekisteriyksikkö voi sulkea tietyn toimijan pääsyn rekisterin tietoihin joko väliaikaisesti tai pysyvästi.

Kansalaiset voivat tarkastella omia rekisteritietojaan sekä heistä kyseltyjä luottotietorekisteriotteita positiivisen luottotietorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Asiointipalvelussa voi myös asettaa itselleen maksutta vapaaehtoisen luottokiellon.

Jos et ole itse hakenut luottoa, mutta havaitset rekisteristä, että sinusta on silti tilattu luottotietorekisteriote, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Sivu on viimeksi päivitetty 15.5.2024