Näin ilmoitat palkkatulot ja muut suoritukset sujuvasti sähköisessä asiointipalvelussa

22.4.2022

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voit antaa yksittäisen ilmoituksen verkkolomakkeella tai ladata useamman ilmoituksen kerralla tiedostona latauspalvelussa.

Tutustu sähköisen asiointipalvelun käyttöohjeisiin ja kirjaudu palveluun

Kun olet kirjautunut sähköiseen asiointipalveluun ja valinnut asiointiroolisi, pääset avaamaan verkkolomakkeen ilmoittamisen valikosta. Ilmoita palkoista ja muista suorituksista palkkatietoilmoituksella ja työnantajan sairasvakuutusmaksusta työnantajan erillisilmoituksella.

Jos haluat käyttää aiempaa ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana, valitse sivu Annetut ilmoitukset. Hae haluamasi ilmoitus, avaa ilmoitus ja valitse Käytä pohjana.

Ilmoitan palkkoja ja muita suorituksia uudella ilmoituksella

Aloita ilmoittaminen valitsemalla ilmoittamisen verkkolomakkeista palkkatietoilmoitus.

  • Ilmoituksessa on valmiiksi esitäytettynä maksajan perustietoja.
  • Muut tiedot on täytettävä itse.
  • Täytä ensimmäiseksi maksupäivä ja palkanmaksukausi. Tämän jälkeen pääset liikkumaan ilmoituksen eri sivujen välillä rajoituksetta.
  • Ilmoitusta ei ole mahdollista tallentaa, joten muista lopuksi lähettää ilmoitus.

Täytä tiedot huolella, koska ilmoituksella antamasi tiedot välitetään sellaisenaan tiedon käyttäjille. Tietojen perusteella tulonsaajille myönnetään esimerkiksi etuuksia tai vakuutuskorvauksia.

Haluan käyttää aiemmin antamaani ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana

Hae aiempi ilmoitus valitsemalla sivu Annetut ilmoitukset.

Voit hakea ilmoituksia hakuehdoilla tai ilmoituksen viitteellä.

  • Valitse hakuehto luettelosta ja täytä tiedot avautuvaan ruutuun.
  • Pakollisia hakuehtoja ovat haun aikaväli ja aikavälin tyyppi, esimerkiksi maksu- tai ilmoituspäivä. Oletusaikaväli on 30 päivän ajanjakso kuluvasta päivästä taaksepäin.
  • Tarkenna hakua tarvittaessa valitsemalla muita hakuehtoja.

Hakutuloksissa näet yhteenvedon aikavälin ilmoituksista. Voit tarkastella ilmoituksia esimerkiksi niiden tyypin tai tulolajin mukaan. Hakutuloksissa näkyvät kaikkien ilmoituskanavien kautta annetut ilmoitukset: teknisessä rajapinnassa, latauspalvelussa, sähköisessä asiointipalvelussa ja paperilomakkeella annetut.

Kun olet löytänyt haluamasi aiemman ilmoituksen, avaa ilmoitus.

  • Valitse toiminto Käytä pohjana.
  • Täytä maksupäivä ja palkanmaksukausi. Pääset nyt liikkumaan ilmoituksen sivujen välillä kunkin sivun alussa olevan vaihepolun avulla.
  • Täytä aiemmasta ilmoituksesta muuttuneet tiedot ja lähetä ilmoitus.

Ilmoituksessani on virhe

Verkkolomake ohjaa tietojen täyttämisessä, ja osa täyttämistäsi tiedoista tarkistetaan saman tien. Jos ilmoittamasi tieto on virheellinen tai se puuttuu, saat siitä virheilmoituksen. 

Virheilmoituksia on kolmenlaisia:

  • Huomiomerkki vaihepolussa: merkityllä sivulla on korjattavaa, palaa sivulle ja korjaa tieto.
  • Punainen kehys kentän ympärillä: väärin täytetty tai täyttämättä jäänyt pakollinen kenttä, korjaa tai lisää tiedot.
  • Virheilmoitusteksti kehyksen alla: teksti kertoo tarkemmin, mitä pitää korjata.

Joissain tilanteissa myöhemmin ilmoittamasi tieto voi muuttaa jonkin aiemmassa vaiheessa kysytyn tiedon pakolliseksi. Esimerkiksi ammattiluokka muuttuu pakolliseksi vasta tulolajin ilmoittamisen jälkeen.

Jos et antanut tällaista tietoa aiemmassa vaiheessa, saat siitä virheilmoituksen. Palaa vaihepolun avulla täyttämään puuttuva tieto.

Viimeiset tarkistukset tehdään lomakkeen lähetyksen yhteydessä.

  • Jos ilmoituksesi lähetys onnistuu, palvelu kertoo, että ilmoitus on vastaanotettu ja että tiedot tallennetaan tulorekisteriin.
  • Jos ilmoituksesi hylätään, näet esikatselussa ilmoitukset virheistä, jotka pitää vielä korjata. Korjaa tarvittavat tiedot ja lähetä ilmoitus uudelleen.

Tutustu myös

Tulorekisteri järjestää 18.5.2022 klo 9‒11.15 Teams-koulutuksen Näin korjaat palkkatietoilmoitusta. Koulutuksessa käymme läpi, miten korjaat palkkatietoja sujuvasti ja miten korjaus tehdään esimerkiksi sähköisessä asiointipalvelussa.

Ilmoittaudu mukaan