Ilmoitatko tietoja tulorekisteriin rajanpinnan kautta: Huomioi huhtikuussa tapahtuvat koodiston muutokset. Nouda käsittelypalaute sujuvasti myös ruuhkapäivinä

6.3.2024

Tulorekisterin ulkoiseen koodistoon "Sovellettava työehtosopimus (CBACode)" lisätään uusia koodeja. Samalla vastaavien vanhojen koodien voimassaolo päättyy.

Koodistoja käytetään tulorekisterin teknisessä rajapinnassa. Selvitä omalta ohjelmistotoimittajaltasi, miten koodistot käyttämässäsi ohjelmistossa päivitetään.

Käytä uusia koodeja ilmoituksilla, joiden maksupäivä on 1.4.2024 tai sen jälkeen. Jos käytät ilmoituksella jo päättyneitä koodeja, ilmoituksesi hylätään.

Huhtikuun alussa (1.4.) tulevat voimaan seuraavat uudet koodit:

  • 220 Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskeva työehtosopimus - esihenkilöt
  • 221 Kaupan logistiikan esihenkilöiden työehtosopimus
  • 222 Vähittäiskaupan esihenkilöiden työehtosopimus
  • 223 Henkilöstöalan työehtosopimus

Maaliskuun lopussa (31.3.) seuraavien työehtosopimusten koodien voimassaolo päättyy:

  • 36 Henkilöstöpalvelualan työehtosopimus
  • 88 Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskeva työehtosopimus - esimiehet
  • 170 Varasto- ja kuljetusesimiesten työehtosopimus
  • 185 Vähittäiskaupan esimiesten työehtosopimus

Voit käyttää päättyneitä koodeja edelleen, kun korjaat tai annat ilmoituksia, joiden maksupäivä on 31.3.2024 tai sitä ennen.

Muutokset on jo päivitetty tulorekisterin tekniseen dokumentaatioon:

Tutustu koodistoihin Dokumentaatio-sivulla

Nouda käsittelypalaute sujuvasti myös ruuhkapäivinä ‒ vältä yli 3 000 ilmoituksen aineistoja

Kun ilmoitat tietoja tulorekisterin rajapinnan kautta, suosittelemme, että lähetät tulorekisteriin korkeintaan 3 000 ilmoituksen aineistoja.

Jos aineistosi sisältää yli 3 000 ilmoitusta, aineisto kannattaa jakaa useammaksi aineistoksi. Näin nopeutat aineistojesi käsittelyä tulorekisterissä.

Odota viisi minuuttia ennen kuin kyselet käsittelypalautetta

Varmista aina aineistosi onnistunut vastaanotto tekemällä käsittelypalautekysely. Suosittelemme, että varaat aineiston lähetyksen ja käsittelypalautekyselyn välille vähintään 5 minuuttia.

Vastaanotamme vilkkaimpina päivinä tulorekisteriin yli miljoona ilmoitusta päivässä. Tällöin lähetetyn aineiston käsittely voi ajoittain kestää useita minuutteja.

Jos käsittelypalaute ei ole valmistunut viidessä minuutissa, suosittelemme, että odotat vähintään viisi minuuttia lisää ennen kyselyn uusimista. Näin vältyt turhilta kysely-yrityksiltä.

Varmista aineiston tilanne käsittelypalautteen avulla

Älä lähetä aineistoa uudelleen ennen kuin olet noutanut käsittelypalautteen onnistuneesti. Näin vältät tilanteen, jossa lähetät jo tallennetut ilmoitukset tulorekisteriin vahingossa uudelleen.

Jos et saa käsittelypalautetta 2 tunnin kuluessa, vaikka noudatit viiden minuutin suositusaikaa kyselyiden välissä tai sait sanomatason (MessageErrors) virheenä virhekoodi "GEN0010 Odottamaton tekninen virhe", ota yhteyttä meihin täyttämällä havaintolomake.

Viivästetyssä Web Service –rajapinnassa esiintyy ajoittain vastaanottokuittauksessa (AckFromIR) virhekoodia "GEN0010 Odottamaton tekninen virhe". Suosittelemme, että näissä tilanteissa odotat suositellut viisi minuuttia ja kyselet aineiston käsittelypalautetta normaalisti. Useimmissa tapauksissa vastaanottokuittauksessa saatu virhekoodi on aiheeton ja saat käsittelypalautteessa varmistuksen aineiston todellisesta tilasta.

Tutustu tietojen toimittamisen dokumentaatioon ja lue lisää suosituksista

Sivu on viimeksi päivitetty 6.3.2024