Rajapinta-asiakkaat tyytyväisimpiä tulorekisteriin

20.12.2021

Tulorekisterin käyttäjätyytyväisyyden kokonaisarvosanaksi annettiin 3,4.

Käyttäjätyytyväisyyttä selvitettiin 8.10.–5.11.2021 tulorekisterin asiakasraadeille ja tiedon käyttäjille kohdennetulla sähköisellä kyselyllä. Etuustietojen ilmoittajat ja käyttäjät olivat nyt toista kertaa mukana kyselyssä. Vastauksia saatiin 134 kappaletta.

Kysely on tehty samalle kohderyhmälle nyt viidesti. Kyselyiden perusteella tyytyväisyys tulorekisteriin on noussut jatkuvasti kehityksen ja käytön edetessä.

Käyttäjätyytyväisyyskyselyt ja kokonaisarvosanat vuosina 2019–2021
Kyselyn ajankohta

Kokonaisarvosana asteikolla 1–5

syksy 2021 3,4
kevät 2021 3,2
syksy 2020 3,1
syksy 2019 2,8
kesä 2019 2,3

Tyytyväisimpiä tulorekisteriin olivat jälleen rajapintojen kautta asioivat. Tyytyväisyys on noussut selvästi sekä käytettävyydessä että suorituskyvyssä. Rajapinnat ovat myös suosituin tapa asioida tulorekisterissä: tänä vuonna 74 prosenttia maksajista käytti ilmoittamiseen rajapintaa.

‒ Olemme iloisia, että rajapintojen kautta asioivien tyytyväisyys on noussut selvästi viime kyselystä. Yli 96 prosenttia kaikista ilmoituksista annetaan rajapintojen kautta tulorekisteriin. Rajapintojen avulla ilmoittamisen saa integroitua sujuvasti osaksi omaa maksamisen prosessia, Tulorekisteriyksikön johtaja Terhi Holmström sanoo.

Tyytyväisyys sähköiseen asiointipalveluun samaa tasoa kuin keväällä

Sähköisen asiointipalvelun kautta asioivat suhtautuivat rajapinta-asiakkaita kriittisemmin tulorekisteriin. Tietojen ilmoittajista 24 prosenttia tekee ilmoituksensa sähköisessä asiointipalvelussa: heistä 20 prosenttia käyttää latauspalvelua ja 4 prosenttia verkkolomaketta.

Myös tiedon käyttäjien keskuudessa arviot sähköisestä asiointipalvelusta pysyivät kevään tasolla.

Rajapinnoissa ja sähköisessä asiointipalvelussa asioivien yhteisarvosanat palvelulle neljässä viime kyselyssä:

Rajapinnoissa ja sähköisessä asiointipalvelussa asioivien yhteisarvosanat palvelulle neljässä viime kyselyssä.
Yhteisarvosana palvelulle asteikolla 1–5 syksy 2021 kevät 2021 syksy 2020 syksy 2019
Rajapintojen kautta asioivat, yhteisarvosana 4,0 3,5 3,2 3,1
käytettävyys 4,0 3,3 3,1 3,0
suorituskyky 4,0 3,6 3,3 3,1
Sähköistä asiointipalvelua käyttävät tiedon ilmoittajat, yhteisarvosana 3,3 3,2 2,8 2,8
käytettävyys 3,2 3,0 2,7 2,6
suorituskyky 3,3 3,4 3,0 2,9
Sähköistä asiointipalvelua käyttävät tiedon käyttäjät, yhteisarvosana 3,4 3,3 3,4 3,0
käytettävyys 3,3 3,1 3,3 3,0
suorituskyky 3,5 3,5 3,5 3,0

Samaan aikaan kohdennetun kyselyn kanssa toteutettiin kaikille tulorekisterin asiakkaille avoin sähköistä asiointipalvelua arvioiva kysely. Avoimessa kyselyssä vastaajat arvioivat tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun suorituskyvyn parantuneen, mutta käytettävyydessä olevan vielä toivomisen varaa. Yhteisarvosana (3,1) oli kuitenkin huomattavasti parantunut viime kevään tuloksesta (2,3). Kyselyyn vastasi 341 vastaajaa.

Myös tulonsaajille toteutettiin oma kysely. Kokonaisarvio palvelulle pysyi samana kuin keväällä (2,8). Kyselyyn vastasi 20 henkilöä, joista suurin osa oli hyödyntänyt tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua omien tulotietojensa katseluun.

‒ Seuraamme sähköisestä asiointipalvelusta saatavaa palautetta jatkuvasti ja uskomme, että kyselyn jälkeen asiointipalveluun julkaistut uusitut verkkolomakkeet parantavat käyttökokemusta. Odotammekin innolla, miten asiakkaamme ensi keväänä palvelua arvioivat, Holmström kertoo.