Näin annat Suomi.fi-valtuuden tulorekisterissä asiointiin

Kun annat Suomi.fi-valtuuden toiselle henkilölle tai yritykselle, tämä voi hoitaa tulorekisteriasioita puolestasi tai yrityksesi puolesta tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Tulorekisterissä voi asioida toisen puolesta myös rajapinnan kautta. Esimerkiksi tilitoimisto voi hoitaa tulorekisteri-ilmoittamisen suoraan palkkaohjelmistosta tulorekisteriin, jos ohjelmistosta on rajapinta tulorekisteriin.

Hoida valtuusasiat Suomi.fi:ssä

Anna valtuus Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa

Siellä voit myös tehdä valtuuksiin muutoksia. Voit lisäksi pyytää valtuutta itsellesi, jos alat hoitaa jonkun toisen tulorekisteriasioita eikä sinulla ole oikeutta automaattisesti toimielinroolisi perusteella. Huomaa kuitenkin, että aivan kaikki eivät vielä voi saada Suomi.fi-valtuuksia käyttöönsä.

Tarkista seuraavista ohjeista, miten annat Suomi.fi-valtuuden omassa tilanteessasi. Jos et tiedä, mikä valtuus asian hoitamiseen tarvitaan, lue eri valtuuksien kuvaukset sivun lopusta.

Voit asioida tulorekisterissä ilman erillistä Suomi.fi-valtuutta,

  • jos sinulla on yhtiössä kaupparekisteriin tai yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) merkitty tietty toimielinrooli.

Näin valtuutat

Suomi.fi:stä voit tarkistaa, ketkä voivat valtuuttaa yrityksen puolesta

Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun:

Valtuuden saanut voi nyt kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida yhtiön puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Julkisyhteisöjä ovat valtionhallinto, kunnat, kuntayhtymät, hyvinvointialueet, Ahvenanmaan maakuntahallinto, evankelisluterilainen ja ortodoksinen kirkko sekä niiden seurakunnat ja seurakuntayhtymät.

Julkisyhteisö maksajana

Julkisyhteisön pitää ensin hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella. Sen jälkeen se voi valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Selvitä, kuka täyttää hakemuksen yhteisön puolesta ja kenelle haetaan valtuutusoikeus.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä yhteisö, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan yhteisön puolesta.
    • Jos ryhdyt itse hoitamaan yhteisön asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida yhteisön puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Julkisyhteisö tiedon käyttäjänä

Jos käytät tulorekisterin tietoja esimerkiksi asiakasmaksujen määräämiseen, organisaatiosi toimii tiedon käyttäjänä.

Tiedon käyttäjät eivät käytä Suomi.fi-valtuuksia, vaan kunkin organisaation pääkäyttäjä valtuuttaa työntekijänsä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Pääkäyttäjä huolehtii myös antamiensa valtuuksien ylläpidosta.

Kun toimit konkurssipesän pesänhoitajana, sinun pitää ensin hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella. Sen jälkeen voit valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Näin valtuutat

Selvitä, tarvitsetko valtuudet sekä konkurssipesän että konkurssivelallisen puolesta asiointiin. Valtuudet pitää hakea erikseen molempien tahojen omilla Y-tunnuksilla.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä konkurssipesä tai konkurssivelallinen, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan tämän tahon puolesta.
    • Jos ryhdyt itse asianhoitajaksi, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida konkurssipesän tai konkurssivelallisen puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Voit asioida tulorekisterissä ilman erillistä Suomi.fi-valtuutta,

  • jos yhdistysrekisteriin on merkitty, että olet yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja tai sinulla on nimenkirjoitusoikeus yksin.

Näin valtuutat, kun olet puheenjohtaja tai sinulla on nimenkirjoitusoikeus yksin

Voit antaa toiselle henkilölle tai yritykselle Suomi.fi-valtuuden yhdistyksen tulorekisteriasioiden hoitoon, kun sinulla on oikeus edustaa yhdistystä yksin ja henkilötunnuksesi sekä toimielinrooli (nimenkirjoitusoikeudellinen) on merkitty yhdistysrekisteriin.

Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun:

Valtuuden saanut voi nyt kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida yhdistyksen puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Jos valtuuttaminen ei onnistu

Jos sinulle on merkitty yhdistysrekisteriin oikeus edustaa yhdistystä yksin, mutta kirjautuminen Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun ei onnistu, lähetä tarkistuspyyntö yhdistysrekisteriin PRH:n palautelomakkeella.

Valitse lomakkeella kohta Yhdistykset. Kirjoita tekstikenttään seuraavat tiedot:

  • "Suomi.fi-valtuuttaminen ei onnistu"
  • yhdistyksen Y-tunnus
  • henkilön nimi, jolla valtuuttaminen ei onnistu
  • sähköpostiosoite vastausta varten.

Huomaa, että rekisteröimätön yhdistys ei voi valtuuttaa Suomi.fi:ssä. Yhdistyksellä pitää aina olla Y-tunnus.

Näin valtuutat, kun nimenkirjoitussääntö on kaksi tai useampi yhdessä

Yhdistyksen pitää ensin hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella. Sen jälkeen se voi valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Sopikaa, kuka täyttää hakemuksen yhdistyksen puolesta ja kenelle haetaan valtuutusoikeus.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä yhdistys, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan yhdistyksen puolesta.
    • Jos ryhdyt itse hoitamaan yhdistyksen asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida yhdistyksen puolesta.
Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Voit asioida tulorekisterissä ilman erillistä Suomi.fi-valtuutta,

  • jos kaupparekisteriin on merkitty, että olet säätiön hallituksen puheenjohtaja
  • jos sinulla on nimenkirjoitusoikeus yksin.

Näin valtuutat, kun säätiö on kaupparekisterissä

Voit valtuuttaa muita henkilöitä, kun sinut on merkitty hallituksen puheenjohtajaksi tai oikeutetuksi (nimenkirjoitusoikeus yksin). Säätiö voi valtuuttaa myös siinä tapauksessa, että nimenkirjoitussääntö on hallitus yhdessä.

Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun:

Valtuuden saanut voi nyt kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida säätiön puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Näin valtuutat, kun säätiö ei ole kaupparekisterissä

Säätiön pitää ensin hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella. Sen jälkeen se voi valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Sopikaa, kuka täyttää hakemuksen säätiön puolesta ja kenelle haetaan valtuutusoikeus.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä säätiö, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan säätiön puolesta.
    • Jos ryhdyt itse hoitamaan säätiön asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida säätiön puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Näin valtuutat, kun yhtymässä jokaisella osakkaalla on suomalainen henkilötunnus ja pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti

Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä yhtymä, jonka puolesta annat valtuuden. Anna valtuus ja vahvista se omalta osaltasi.
    • Kerro muille osakkaille, että heidän pitää vahvistaa antamasi valtuus.
    • Valtuus tulee voimaan vasta sen jälkeen, kun kaikki osakkaat ovat vahvistaneet sen Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa.

Valtuuden saanut voi nyt kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida yhtymän puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Näin valtuutat, kun jollain yhtymän osakkaalla ei ole sähköistä tunnistusvälinettä tai suomalaista henkilötunnusta tai osakkaina on muita yhtymiä, kuolinpesiä tai alaikäisiä henkilöitä

Yhtymän pitää ensin hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella. Sen jälkeen se voi valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Sopikaa, kuka täyttää hakemuksen yhtymän puolesta ja kenelle haetaan valtuutusoikeus.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä yhtymä, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan yhtymän puolesta.
    • Jos ryhdyt itse hoitamaan yhtymän asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida yhtymän puolesta Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Tiekunnan tai muun yhteisetuuden pitää ensin hakea Y-tunnus esimerkiksi Verohallinnolta.

Tämän jälkeen yhteisetuuden pitää hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella, jotta se voi valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Näin valtuutat

Sopikaa, kuka täyttää hakemuksen yhteisetuuden puolesta ja kenelle haetaan valtuutusoikeus.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä tiekunta tai muu yhteisetuus, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan yhteisetuuden puolesta.
    • Jos ryhdyt itse hoitamaan yhteisetuuden asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida yhteisetuuden puolesta. Valitse kirjautumisen jälkeen vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Voit asioida tulorekisterissä ilman erillistä Suomi.fi-valtuutta,

  • kun hoidat oman Y-tunnuksesi asioita.

Näin valtuutat muita asioimaan toiminimesi puolesta

Voit valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen hoitamaan toiminimesi tulorekisteriasioita. Anna valtuus toiminimen Y-tunnuksella, ei omalla henkilötunnuksellasi.

Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun:

    • Valitse ”Yrityksen valtuudet” sekä oma yrityksesi.
    • Anna valtuus, tai jos olet saanut esimerkiksi tilitoimistolta valtuuspyynnön, hyväksy se.
    • Sen jälkeen valtuus on heti voimassa.

Valtuuden saanut voi nyt kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida toiminimesi puolesta. Kirjautumisen jälkeen valtuutetun pitää valita vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Jos et voi valtuuttaa sähköisesti

Jos sinulla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia, lue ohjeet Suomi.fi:stä: Näin valtuutat, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja.

Näin toimit, kun saat toiminimiyrittäjänä valtuuksia muilta

Jos hoidat toiminimiyrittäjänä asiakkaittesi tulorekisteriasioita, asiakkaasi pitää antaa valtuus yrityksellesi.

  • Voit myös itse pyytää valtuutta asiakkaalta. Tee silloin valtuuspyyntö Suomi.fissä aina yrityksesi Y-tunnuksella, ei omalla henkilötunnuksellasi.
  • Anna lisäksi Suomi.fi:ssä edustamisvaltuus omalta Y-tunnukseltasi omalle henkilötunnuksellesi. Tämä sinun tarvitsee tehdä vain kerran. Sen jälkeen näet esimerkiksi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa kaikkien niiden asiakkaiden tiedot, jotka ovat antaneet tulorekisterin asiointivaltuuden yrityksellesi.
  • Jos sinulla on työntekijöitä, jotka hoitavat asiakkaittesi tulorekisteriasioita, heidät pitää valtuuttaa erikseen. Katso tarkemmat ohjeet yrityksen sisäisten valtuuksien antamiseen tilitoimiston ohjeesta.

Jos hoidat alle 15-vuotiaan lapsesi asioita, voit asioida tulorekisterissä ilman erillistä Suomi.fi-valtuutta.

Jos lapsesi on 15–18-vuotias, hän ei voi antaa valtuutta, mutta hän voi tunnistautua itse palveluun tai asioida paperilomakkeella. Valtuuksia voivat antaa yli 18-vuotiaat.

Jos olet yksityishenkilö, jolla on edunvalvoja, voit valtuuttaa hänet hoitamaan tulorekisteriasioita puolestasi. Lue lisää Suomi.fi:ssä: Suomi.fi-valtuudet, edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus

Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, et voi antaa tai saada Suomi.fi-valtuutta. Silloin voit asioida vain paperilomakkeella.

Valtuuksien kuvaukset

Lue lisää yksityishenkilön valtuuksista

Näin valtuutat, kun haluat antaa valtuuden toiselle henkilölle

Voit antaa toiselle henkilölle valtuuden asioida tulorekisterissä puolestasi.

Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun:

    • Anna valtuus.
    • Valtuus on voimassa siitä päivästä lähtien, jonka valitset alkamispäiväksi.

Valtuuden saanut voi nyt kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida puolestasi, kun valitsee "Asioi yksityishenkilön puolesta".

Jos et voi valtuuttaa sähköisesti

Jos sinulla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia, lue ohjeet Suomi.fi:stä: Näin valtuutat, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja.

Kuolinpesällä täytyy aina olla Y-tunnus, jotta se voi valtuuttaa henkilön tai yrityksen hoitamaan kuolinpesän eli perikunnan tulorekisteriasioita sähköisesti. Kuolinpesä ei kuitenkaan voi saada Y-tunnusta vain Suomi.fi-valtuutta varten.

Kuolinpesällä voi olla valmiiksi Y-tunnus, jos tunnusta on aiemmin tarvittu esimerkiksi maatalouden harjoittamisen takia. Kuolinpesä voi myös hakea Y-tunnusta, jos se harjoittaa esimerkiksi elinkeinotoimintaa.

Jos kuolinpesällä ei ole Y-tunnusta, kuolinpesän tulorekisteriasiat voi hoitaa toistaiseksi vain paperilomakkeella.

Näin valtuutat, jos kuolinpesällä on Y-tunnus

Kuolinpesän pitää ensin hakea valtuutusoikeus valtuushakemuksella. Sen jälkeen se voi valtuuttaa tulorekisteriasiointiin omatoimisesti Suomi.fi:ssä.

Sopikaa, kuka täyttää hakemuksen kuolinpesän puolesta ja kenelle haetaan valtuutusoikeus.

Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä. Käy ensin läpi ohjeet. Suomi.fi:ssä voit myös selvittää, mitä asiakirjoja ja allekirjoituksia tarvitaan eri tilanteissa.

Kun hakemus on hyväksytty, valtuutusoikeuden saanut tunnistautuu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun:

    • Valitse "Yrityksen valtuudet" sekä kuolinpesä, jonka puolesta annat valtuuden.
    • Anna tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille, joiden halutaan jatkossa asioivan kuolinpesän puolesta.
    • Jos ryhdyt itse hoitamaan kuolinpesän asioita, anna valtuus itsellesi. Voit valtuuttaa myös esimerkiksi tilitoimiston.

Tämän jälkeen kaikki asiointivaltuuden saaneet voivat kirjautua tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja asioida kuolinpesän puolesta. Valitse etusivulta vaihtoehto "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".

Edunvalvojana voit asioida tulorekisterissä sähköisesti päämiehesi puolesta, jos päämies on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden. Voit myös pyytää päämieheltäsi Suomi.fi-valtuuksia.

Katso ohjeet kohdasta "Yksityishenkilö".

Tutustu myös ohjeesemme: 

Edunvalvoja: ilmoita saamasi palkkio tulorekisteriin

Valtuuksien kuvaukset

Tulorekisterissä on käytössä erilaisia valtuuksia. Valitse valtuus todellisen käyttötarkoituksen mukaan. Anna valtuus Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa.

Katselun ja ilmoittamisen valtuudet

Jos haluat, että valtuuden saaja voi katsella tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, anna valtuus "Palkkatietojen katselu" tai "Etuustietojen katselu".

Tällä valtuudella voi katsella palkkatietoihin liittyen:

  • valtuuttajan tuottamia palkkatietoilmoituksia ja työnantajan erillisilmoituksia
  • valtuuttajaa koskevia raportteja
  • valtuuttajan perustietoja
  • valtuuttajan saamia viestejä
  • valtuuttajan arkistoituja asiakirjoja.

Tällä valtuudella valtuutettu voi katsella etuustietoihin liittyen:

  • valtuuttajan tuottamia etuustietoilmoituksia
  • valtuuttajaa koskevia raportteja
  • valtuuttajan perustietoja
  • valtuuttajan saamia viestejä
  • valtuuttajan arkistoituja asiakirjoja.

Jos haluat, että valtuuden saaja voi katsella ja ilmoittaa tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, anna valtuus "Palkkatietojen ilmoittaminen" tai "Etuustietojen ilmoittaminen".

Tällä valtuudella valtuutettu voi valtuuttajan puolesta palkkatietoihin liittyen:

  • toimittaa, ylläpitää ja katsella valtuuttajan tuottamia palkkatietoilmoituksia ja työnantajan erillisilmoituksia
  • tilata ja katsella valtuuttajaa koskevia raportteja
  • ylläpitää ja katsella valtuuttajan perustietoja
  • katsella valtuuttajan saamia viestejä
  • katsella valtuuttajan arkistoituja asiakirjoja.

Tällä valtuudella valtuutettu voi valtuuttajan puolesta etuustietoihin liittyen:

  • toimittaa, ylläpitää ja katsella valtuuttajan tuottamia etuustietoilmoituksia
  • tilata ja katsella valtuuttajaa koskevia raportteja
  • ylläpitää ja katsella valtuuttajan perustietoja
  • katsella valtuuttajan saamia viestejä
  • katsella valtuuttajan arkistoituja asiakirjoja.

Jos haluat rajata tietojen katselun tai ilmoittamisen valtuuksia tarkemmin, käytä valtuuden tarkennetta.

Nimenkirjoitusoikeudellisen oikeuksia vastaava valtuus

Kun haluat antaa toimielinroolia vastaavat oikeudet tulorekisteriasiointiin ja haluat, että valtuuden saaja voi hoitaa kaikkia tulorekisteriasioitasi sähköisessä asiointipalvelussa, anna valtuus "Tulotietoihin liittyvien loki-, rajapinta- ja ilmoitustietojen käsittely".

Tällä valtuudella valtuutettu saa erityisen laajat oikeudet ja voi valtuuttajan puolesta käsitellä ansioihin, eläkkeisiin ja etuuksiin liittyviä loki-, rajapinta- ja ilmoitustietoja, kuten:

  • tehdä ja ylläpitää rajapintahakemuksen ja tilata varmenteita
  • tilata ja katsella lokitietoja
  • katsella tietoja maksetuista tuloista
  • katsella viestejä
  • katsella arkistoituja asiakirjoja
  • ylläpitää ja katsella perustietoja
  • toimittaa ja katsella ilmoituksia
  • tilata ja katsella raportteja.

Valtuus maksajan aineiston tilaamiseen ja noutamiseen rajapinnassa

Jos haluat, että toinen organisaatio voi tilata ja noutaa puolestasi aineiston 312 rajapinnan kautta, anna valtuus "Maksajan palkkatietoihin liittyvien aineistojen tilaaminen ja noutaminen". Valtuuden voi antaa vain yritykselle tai organisaatiolle.

Tällä valtuudella valtuutettu voi valtuuttajan puolesta:

  • tilata ja noutaa maksajan palkkatietoihin liittyviä aineistoja, jotka sisältävät tulonsaajien maksupäiväkohtaisia tulotietoja.

Valtuuden saanut organisaatio ei voi asioida puolestasi sähköisessä asiointipalvelussa, vaan valtuus oikeuttaa asioimaan ainoastaan teknisessä rajapinnassa.

Valtuuden saanut organisaatio voi tilata organisaatiosi maksajan aineiston 312 tai 313 teknisessä rajapinnassa tai latauspalvelussa. Jos tilaus tehdään latauspalvelussa, tarvitsee tilaaja lisäksi valtuuden "Palkkatietojen ilmoittaminen".

Aineisto toimitetaan noudettavaksi tilauksen tehneen organisaation SFTP-rajapintaan.

Lue lisää aineistosta 312 maksajan raporteista

Lue lisää tulorekisterin rajanpinnoista

Usein kysyttyä

Varmista valtuuden antaneelta taholta, että olet saanut oikean valtuuden ja että valtuus on voimassa. Jos valtuus on vanhentunut, se on annettava uudelleen.

Voit myös itse tarkistaa Suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta, mitä valtuuksia sinulle on myönnetty. Tunnistaudu palveluun ja valitse "Henkilökohtaiset valtuudet" ja sen jälkeen "Saadut valtuudet". Jo päättyneet valtuudet näet arkistosta.

Voit asioida tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa vain tulorekisterin valtuuksilla. Esimerkiksi Omaveroon ja Palkka.fi-palveluun tarvitset eri valtuudet:

Veroasioinnin Suomi.fi-valtuudet

Palkka.fi:n Suomi.fi-valtuudet

Voit tutustua eri valtuuksiin Suomi.fi:n Valtuusasiat-sivulla.

Kun kaupparekisteriin tulee tieto, että yritystoiminta on päättynyt, yrityksen aiemmin antama Suomi.fi-valtuus jää yhä voimaan.

Yritys ei voi kuitenkaan toiminnan lopettamisen jälkeen enää omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa eikä asioida, koska oikeus asioida perustuu siihen, että yrityksen edustajasta on tieto kaupparekisterissä. Valtuuden saanut voi edelleen hoitaa yrityksen asioita.

Esimerkki: Osakeyhtiö on valtuuttanut tilitoimiston. Kun osakeyhtiön yritystoiminta on lakannut, osakeyhtiön toimitusjohtaja ei voi enää muuttaa yrityksen valtuuksia. Valtuuden saanut tilitoimisto voi kuitenkin edelleen asioida osakeyhtiön puolesta.

Tällaisessa tilanteessa henkilö, jolla on ollut yrityksen edustusoikeus, voi tehdä valtuushakemuksen Suomi.fi:ssä. Hakemuksessa pitää valita valtuustyypiksi asiointivaltuus.

Voit antaa Suomi.fi-valtuuden toiselle henkilölle tai yritykselle, jos haluat, että tämä hoitaa tulorekisteriasioita puolestasi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Voit valtuuttaa

  • omien tulotietojesi katseluun
  • antamiesi palkkatietoilmoitusten katseluun
  • palkkatietoilmoitusten antamiseen puolestasi.

Omalle työnantajalle ei tarvitse antaa valtuutta omiin tulotietoihin. Maksajana työnantaja näkee ilmoittamansa tiedot tulorekisteristä.

Lue lisää yksityishenkilöiden valtuuksista

Myös tiedon käyttäjän edustajat tunnistautuvat tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun henkilökohtaisilla tunnuksilla.

Voit asioida palvelussa tiedon käyttäjän puolesta vain silloin, jos olet saanut oman organisaatiosi pääkäyttäjältä valtuuden tiedon käyttäjän rooliin.

Tiedon käyttäjät eivät käytä Suomi.fi-valtuuksia, vaan kunkin organisaation pääkäyttäjä antaa valtuudet tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Pääkäyttäjä myös huolehtii antamiensa valtuuksien ylläpidosta.

Suurin osa tiedon käyttäjistä hakee tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Tällöin organisaatio tunnistetaan ohjelmistoon asennettavan teknisen varmenteen avulla.

Sivu on viimeksi päivitetty 13.3.2024