Veroilmoituksen antaminen - asunto- ja kiinteistöyhteisö

Kaikkien yhteisöjen – myös asunto- ja kiinteistöyhteisöjen – tuloveroilmoitukset voi antaa OmaVerossa.

Ei-keskinäisen kiinteistöyhtiön on aina annettava veroilmoitus 6B. 

Muut asunto- ja kiinteistöyhteisöt käyttävät veroilmoitusta 4.

Ei-keskinäisen kiinteistöyhtiön on aina annettava veroilmoitus 6B

Niin sanotun tavallisen kiinteistöyhtiön (ei-keskinäinen kiinteistöyhtiö) on aina annettava veroilmoitus 6B. Ei-keskinäisellä kiinteistöyhtiöllä tarkoitetaan sellaista kiinteistöyhtiötä, jonka osakkeet eivät yhtiöjärjestyksen mukaan oikeuta minkään tietyn huonetilan hallintaan.

Lisätietoa veroilmoituksen antamisesta

Veroilmoitusta 4 ei aina tarvitse antaa

Seuraavien yhteisöjen ei kaikissa tapauksissa tarvitse antaa veroilmoitusta:

  • asunto-osakeyhtiö
  • keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö
  • asunto-osuuskunta
  • muu yhteisö, jonka osakkeet tai osuudet oikeuttavat tietyn huoneiston hallintaan.

Veroilmoitusta 4 ei tarvitse antaa, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:

  1. Asunto- tai kiinteistöyhteisössä jokainen osake tai osuus yksin tai toisten osakkeiden kanssa oikeuttaa vain vakituiseen asuinkäyttöön tarkoitetun huoneiston tai asumiseen liittyvän tilan hallintaan. Asumiseen liittyvä tila tarkoittaa esimerkiksi autotallia, jonka hallintaan oikeuttavat osakkeet asukas omistaa. Vaikka yhteisön omistamassa rakennuksessa olisi myös muuhun kuin vakituiseen asuinkäyttöön tarkoitettuja huoneistoja ja asumiseen liittyviä tiloja, veroilmoitusta ei tarvitse antaa, kunhan asunto- tai kiinteistöyhteisö ei hallitse näihin tiloihin oikeuttavia osakkeita.
      
  2. Asunto- tai kiinteistöyhteisö on saanut vain yhtiövastikkeita, käyttökorvauksia (esim. autopaikkojen vuokria) tai rahoitustuottoja, ja rahoitustuottojen yhteenlaskettu määrä on enintään 5 000 euroa. Huom.! Kun rahoitustuottojen määrää lasketaan, pääomavastikkeita ei oteta huomioon. 
      
  3. Verotettava tulo on alle 30 euroa, kun edellisten vuosien tappiot on vähennetty. Asunto- tai kiinteistöyhteisö vähentää itse tappioitaan ja tarkistaa, että verotettava tulo on alle 30 euroa.
     
  4. Kyseessä ei ole yhteisön ensimmäinen tilikausi.

Asunto- tai kiinteistöyhteisö on kuitenkin aina kirjanpitovelvollinen, vaikka sen ei tarvitsisi antaa veroilmoitusta.

Jos kaikki edellytykset täyttyvät, veroilmoitusta ei tarvitse antaa pelkästään sen vuoksi, että yhteisö

  • haluaa vahvistaa verovuoden tappion – tappio voidaan ottaa myöhemmin huomioon, vaikka sitä ei olisikaan erikseen vahvistettu
  • on muodostanut tai käyttänyt asuintalovarausta.

Missä tilanteissa asunto- ja kiinteistöyhteisön pitää antaa veroilmoitus?

Veroilmoitus 4 on annettava esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Yhteisössä on liike- tai konttorihuoneistoja tai ulkopuolisille vuokrattuja varastoja, joihin oikeuttavat osakkeet ovat yhtiön hallinnassa.
  • Yhteisö on saanut myyntituloja esimerkiksi maa-alueiden tai rakennusten luovutuksesta.
  • Yhteisö on saanut vuokratuloja.
  • Yhteisö on saanut rahoitustuottoja yhteensä yli 5 000 euroa.
  • Yhteisön verotettava tulo on 30 euroa tai enemmän.
  • Kyseessä on yhteisön ensimmäinen tilikausi.

Jos asunto- tai kiinteistöyhteisön on jonakin vuonna annettava veroilmoitus, siihen on liitettävä jäljennökset tuloslaskelmasta ja taseesta myös niiltä aikaisemmilta tilikausilta, joilta ilmoitusta ei ole annettu. Jäljennökset on annettava enintään viideltä verovuotta edeltäneeltä tilikaudelta. Tässä tilanteessa yhteisön täytyy liittää mukaan myös oma laskelma siitä, miten tappioita on vähennetty. Tiedot annetaan veroilmoituksen 4 liitteenä.

Veroilmoitus on lisäksi annettava aina, jos Verohallinto sitä erikseen pyytää.

Milloin veroilmoitus on annettava?

Jos asunto- ja kiinteistöyhteisöllä on velvollisuus antaa veroilmoitus, se pitää antaa 4 kuukauden kuluessa tilikauden päättymiskuukauden jälkeen.

Esimerkki: Asunto-osakeyhtiön on annettava veroilmoitus. Yhtiön tilikausi päättyy 31.12.2018. Veroilmoitus on annettava viimeistään 30.4.2019. Jos 30.4. olisi lauantai tai pyhäpäivä, veroilmoituksen saisi antaa seuraavana arkipäivänä.

Kun lähetät sähköisen veroilmoituksen, saat kuittauksen siitä, että lähettäminen onnistui. Sähköinen veroilmoitus on annettu määräajassa, jos saat kuittauksen viimeistään veroilmoituksen määräpäivän aikana.

Paperisen veroilmoituksen on oltava perillä Verohallinnossa viimeistään määräpäivänä klo 16.15. Postin kulkuun kannattaa varata aikaa. Veroilmoituksen voi antaa paperilomakkeella vain erityisestä syystä, jos sähköinen ilmoittaminen on esimerkiksi teknisen esteen vuoksi mahdotonta.

Jos veroilmoitus myöhästyy tai jää kokonaan antamatta tai ilmoituksessa on puutteita, seurauksena on yleensä myöhästymismaksu tai veronkorotus. 

Lisätietoa myöhästymismaksusta ja veronkorotuksesta

Veroilmoituksen antamiseen voi saada lisää aikaa poikkeustapauksissa, esimerkiksi sairauden vuoksi. Katso lisätietoa: Veroilmoituksen antamisajan pidennys.

Näin annat veroilmoituksen

Asunto- ja kiinteistöyhteisön veroilmoitus 4 on annettava sähköisesti. Lähetä tiedot

Lisätietoa veroilmoituksen antamisesta: Veroilmoitus sähköisesti – asunto- ja kiinteistöyhteisö.

Veroilmoituksen voi antaa paperilomakkeella vain erityisestä syystä, jos sähköinen ilmoittaminen on esimerkiksi teknisen esteen vuoksi mahdotonta. Tätä varten ei tarvitse hakea erillistä lupaa eikä syytä tarvitse kertoa etukäteen tai ilmoittaa veroilmoituksen yhteydessä. Verohallinto voi kysyä syytä verovalvonnan yhteydessä. Jos annat ilmoituksen paperilla, saat lomakkeen ja täyttöohjeen sivulta Asunto- ja kiinteistöyhteisön veroilmoitus 4 (3059).

Korjaa virheet – tee uusi veroilmoitus

Voit korjata aikaisemmin lähettämääsi veroilmoitusta verotuksen päättymiseen saakka. Anna veroilmoitus uudestaan. Uusi ilmoitus korvaa aiemman. Verotuksen päättymispäivä on merkitty verotuspäätökseen. Verotus päättyy kuitenkin viimeistään 10 kuukautta sen jälkeen, kun tilikauden viimeinen kalenterikuukausi on loppunut. Verotuksen päättymisen jälkeen muutosta verotukseen haetaan oikaisuvaatimuksella.

Asuntoyhteisön on ilmoitettava vastikkeettomat omistajanvaihdokset kuukausittain

Jos asunto-osakeyhtiössä, keskinäisessä kiinteistöosakeyhtiössä tai asunto-osuuskunnassa tapahtuu omistajanvaihdoksia muuten kuin kaupan perusteella, yhtiön tai osuuskunnan on ilmoitettava asiasta Verohallinnolle. Tällaiset vastikkeettomat saannot kuten ositukseen, testamenttiin tai lahjaan perustuvat omistajanvaihdokset on ilmoitettava Verohallinnolle oma-aloitteisesti kuukausittain. Verohallinto ei enää lähetä esitäytettyä lomaketta tarkistettavaksi.

Ilmoitus on tehtävä seuraavan kalenterikuukauden loppuun mennessä sen jälkeen, kun omistajanvaihdos on merkitty osakeluetteloon. Jos tieto merkitään osakeluetteloon esimerkiksi 15.8., omistajanvaihdos on ilmoitettava Verohallinnolle viimeistään 30.9. Yleensä ilmoituksen tekee isännöitsijä.

Asioi verkossa

Ilmoitus omistajanvaihdoksista asuntoyhteisössä (lomake.fi)

Jos ilmoitat verkossa, saantoasiakirjaa (esim. perinnönjakokirjaa tai osituskirjaa) ei tarvitse liittää ilmoitukseen. Verkkopalvelussa tarvitset Katso-tunnisteen.

Tiedot voi ilmoittaa myös paperilomakkeella (Ilmoitus omistajavaihdoksista asuntoyhteisössä, lomake 3072). Paperilomakkeeseen on liitettävä kopiot saantoasiakirjoista. Lähetä ilmoitus ja liitteet osoitteeseen:
Pääkaupunkiseudun verotoimisto
PL 400
00052 VERO 

Avainsanat: