Tulorekisterin roolit ja valtuuskoodit

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää oikeutta asioida tulorekisterissä. Tulorekisterin käyttöä hallinnoidaan roolien avulla. Tulorekisterin käytössä on omat roolit:

  • Palkkatietojen ilmoittaminen
  • Palkkatietojen katselu 

Jos olet yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö, voit toimia tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa yrityksen edustajana. Nimenkirjoitusoikeus tarkistetaan YTJ-järjestelmästä tai kaupparekisteristä. Yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen voi valtuuttaa yrityksiä tai henkilöitä tulorekisterin rooleihin palkkatietojen katselu ja palkkatietojen ilmoittaminen 1.8.2018 lähtien Suomi.fi valtuus-palvelussa.

Palkkatietojen katselu

Tällä valtuudella voi katsella palkkatietoihin liittyen:

  • valtuuttajan perustietoja
  • valtuuttajan tuottamia palkkatietoilmoituksia
  • valtuuttajaa koskevia raportteja
  • valtuuttajan lähettämiä ja saamia viestejä
  • valtuuttajan arkistoituja asiakirjoja

Palkkatietojen ilmoittaminen

Tällä valtuudella valtuutettu voi valtuuttajan puolesta palkkatietoihin liittyen:

  • ylläpitää valtuuttajan perustietoja ja palkkatietoilmoituksia
  • toimittaa valtuuttajan tuottamia palkkatietoilmoituksia
  • tilata valtuuttajaa koskevia raportteja
  • lähettää viestejä

Tämä valtuutus sisältää myös Palkkatietojen katselu - valtuudet

Etuustietojen roolit julkaistaan myöhemmin.