Tunnistautuminen tulorekisteriin

Tulorekisterin käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen. Tulorekisterin eri asiointikanaviin tunnistaudutaan eri tavoin. Tulorekisterin asiointikanavia on kaksi:

  • tekninen rajapinta
  • sähköinen asiointipalvelu.

Tunnistautuminen teknisen rajapinnan käyttöä varten

Tulorekisterin teknisten rajapintojen käyttäjät tunnistautuvat käyttämällä tulorekisterin varmennepalvelua. Ratkaisu pohjautuu digitaalisiin varmenteisiin (Public Key Infrastructure). Varmenne myönnetään organisaatiolle, joka toimittaa tietoja tulorekisteriin (tiedon tuottaja) tai jolla on oikeus saada tietoja tulorekisteristä (tiedon käyttäjä).

Teknisessä rajapinnassa tulorekisterin käyttäjän ei tarvitse tunnistautua henkilökohtaisesti esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla, sillä teknisen rajapinnan käytöstä on sovittu jo hakemuksessa teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi.

Varmenne myönnetään joko yritykselle tai sen puolesta asioivalle tilitoimistolle tai muulle palkkahallinnon kumppanille. Varmenne myönnetään yritykselle, jos yritys ilmoittaa palkat itse käyttäen teknistä rajapintaa.

Jos varmenne myönnetään tilitoimistolle tai muulle palkkahallinnon kumppanille, kyseinen taho sitoutuu varmenteen käytön yhteydessä ilmoittamaan tietoja vain niiden asiakkaiden puolesta, joiden kanssa se on tehnyt keskinäisen toimeksiantosopimuksen.

Varmenne on voimassa kaksi vuotta, minkä jälkeen se pitää uusia. Varmenteen yhteyshenkilö saa sähköpostiviestin varmenteen voimassaolon päättymisestä.

Lue lisää varmenteesta.

Hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voidaan tehdä 1.11.2018 alkaen

Yrityksen tai tilitoimiston tai muun palkkahallinnon toimijan nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tekee tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa (tulorekisteri.fi) hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi.

Rajapinnan käyttöönottohakemuksella aloitetaan varmenteen hakeminen.

Lue lisää varmenteen hakemisesta.

Toimi näin:

  • Selvitä taloushallinnon ohjelmiston toimittajaltasi, miten varmenne haetaan palkka- tai matkalaskujärjestelmään. Sovi tarvittavista toimenpiteistä.
  • Taloushallinnon ohjelman käyttäjä, kuten yrityksen tai tilitoimiston nimenkirjoitusoikeudellinen, voi tehdä hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa 1.11.2018 alkaen.
  • Hae varmenne itse tai yhteistyössä järjestelmätoimittajasi kanssa.

Tämän jälkeen voit aloittaa tulorekisterin käytön.

Tunnistautuminen sähköiseen asiointipalveluun

Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun tullaan kirjautumaan tulorekisteri.fi-sivulta. Sähköisen asiointipalvelun käyttäjä voi tunnistautua pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai organisaatiokortilla.

Ulkomaiset yritykset ja ulkomaisten yritysten ulkomaiset edustajat (luonnolliset henkilöt) tunnistautuvat Katso-tunnisteella.

Yritys voi myös valtuuttaa toisen yrityksen tai henkilön asioimaan puolestaan tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Tee tulorekisterin käyttöä koskeva valtuutus palvelussa Suomi.fi-valtuudet tai Katso-palvelussa organisaatiomuodosta riippuen.

Lue lisää valtuuksista.