Tunnistautuminen tulorekisteriin

Tulorekisterin käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen. Tulorekisterin eri asiointikanaviin tunnistaudutaan eri tavoin. Tulorekisterin asiointikanavia on kaksi:

  • tekninen rajapinta
  • sähköinen asiointipalvelu.

Tunnistautuminen teknisen rajapinnan käyttöä varten

Tulorekisterin teknisten rajapintojen käyttäjät tunnistautuvat käyttämällä tulorekisterin varmennepalvelua. Ratkaisu pohjautuu digitaalisiin varmenteisiin (Public Key Infrastructure). Varmenne myönnetään organisaatiolle, joka toimittaa tietoja tulorekisteriin (tiedon tuottaja) tai jolla on oikeus saada tietoja tulorekisteristä (tiedon käyttäjä).

Teknisessä rajapinnassa tulorekisterin käyttäjän ei tarvitse tunnistautua henkilökohtaisesti esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla, sillä teknisen rajapinnan käytöstä on sovittu jo hakemuksessa teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi.

Varmenne myönnetään joko yritykselle tai sen puolesta asioivalle tilitoimistolle tai muulle palkkahallinnon kumppanille. Varmenne myönnetään yritykselle, jos yritys ilmoittaa palkat itse käyttäen teknistä rajapintaa.

Jos varmenne myönnetään tilitoimistolle tai muulle palkkahallinnon kumppanille, kyseinen taho sitoutuu varmenteen käytön yhteydessä ilmoittamaan tietoja vain niiden asiakkaiden puolesta, joiden kanssa se on tehnyt keskinäisen toimeksiantosopimuksen.

Lue lisää varmenteesta

Tunnistautuminen sähköiseen asiointipalveluun

Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun kirjaudutaan tulorekisteri.fi-sivulta.

Sähköisen asiointipalvelun käyttäjä voi tunnistautua pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai organisaatiokortilla.

Lue lisää tunnistautumismenetelmistä

Ulkomaiset yritykset ja ulkomaisten yritysten ulkomaiset edustajat (luonnolliset henkilöt) tunnistautuvat Finnish Authenticator-tunnistuspalvelulla.

Lue lisää valtuuksista