Hae uutta varmennetta

Teknisen rajapinnan käyttäjä tarvitsee varmenteen, jonka avulla tunnistetaan rajapintaa käyttävä organisaatio ja varmistetaan aineiston muuttumattomuus.

Tee hakemus, kun tarvitset varmenteen uuteen teknisen rajapinnan kanavaan tai lisää varmenteita jo voimassa oleviin kanaviin.

Huom. Ensimmäinen varmenne pitää hakea heti rajapintahakemuksen lähettämisen jälkeen. Jos poistuu sivulta Tekninen rajapinta ja varmenteet ennen varmenteen hakemista, pitää hakemus tehdä uudestaan ennen ensimmäisen varmenteen hakemista. Valitse tällöin Tee korvaava hakemus. Säilytä hakemuksella aikaisemmin käyttöön otetut teknisen rajapinnan kanavat ja lähetä hakemus. Valitse sen jälkeen Hae varmennetta.

Tähdellä (*) merkityt tiedot ovat pakollisia.

Hakemuksen tiedot

Hakijan tiedot

Hakemuksen tekee organisaatio, joka käyttää järjestelmää, josta tekninen rajapinta on rakennettu tulorekisteriin. Rajapinnan käyttäjä voi olla yritys itse, tilitoimisto tai muu taho, joka ilmoittaa tietoja maksajan puolesta. Tilitoimiston tai muun tahon on tehtävä toimeksiantosopimus maksajan kanssa.

Varmenteen tyyppi

Valitse varmenteen tyyppi. Tyyppi valitaan käytettävän kanavan mukaan. Valittavana ovat ne kanavat, jotka olet valinnut hakemuksessa teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi. Jos tarvitsemaasi kanavaa ei ole listalla, tee korvaava hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi ja merkitse siihen kaikki tarvitsemasi kanavat.

Hakemuksella voi hakea yhden varmenteen kerrallaan. Jos tarvitset useita varmenteita, täytä jokaisesta erillinen hakemus.

Varmenteen kuvaus

Lisää varmenteelle kuvaus, jonka perusteella voit myöhemmin erottaa esimerkiksi eri ohjelmistojen tai asiakasyritysten varmenteet toisistaan.

Varmenteen tekninen yhteyshenkilö

Ilmoita varmenteen teknisen yhteyshenkilön tiedot: nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Yhteyshenkilön on oltava luonnollinen henkilö, ei yritys tai muu yhteisö. Yhteyshenkilö saa turvasähköpostilla tiedot varmenteen noutamiseksi ja tekstiviestillä PIN-koodin turvasähköpostiviestin avaamiseksi. Eri varmenteilla voi olla eri tekninen yhteyshenkilö.

Ilmoita yhteyshenkilön puhelinnumero maakoodin sisältävässä muodossa, esimerkiksi +35840 1234 567. Sähköpostiosoite ei voi olla yhteispostilaatikko tai jakelulista.

Tarkista antamasi tiedot ja lähetä hakemus

Tarkista ennen hakemuksen lähettämistä erityisesti varmenteen yhteyshenkilön sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Näiden tietojen on tärkeä olla oikein, sillä varmenteen noutamiseen tarvittavat tiedot lähetetään yhteyshenkilön sähköpostiin. Lähetä hakemus.

Hakemus käynnistää varmennetilauksen. Tilaus on voimassa 14 vuorokautta, jonka aikana varmenne pitää noutaa.

Nouda varmenne

Web Service -kanavat:

Varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa turvasähköpostina ohjeet varmenteen noutamiseksi. Teknisen yhteyshenkilön puhelinnumeroon toimitetaan PIN-koodi turvasähköpostin avaamiseksi. Web Service -kanava on käytettävissä välittömästi, kun varmenne on noudettu ohjeiden mukaisesti.

Jos organisaatio on aikaisemmin käyttänyt joko viivästettyä tai reaaliaikaista Web Service -kanavaa, ja on tehnyt korvaavan hakemuksen myös toisen Web Service -kanavan käyttöönottamiseksi, uutta varmennetta ei muodosteta. Molemmissa Web Service -kanavissa voi käyttää samaa varmennetta.

SFTP-kanavaan:

Varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa turvasähköpostina ohjeet varmenteen noutamiseksi. Teknisen yhteyshenkilön puhelinnumeroon toimitetaan PIN-koodi turvasähköpostin avaamiseksi. Kun varmenne on noudettu ohjeiden mukaisesti, varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa sähköpostiinsa 24 tunnin kuluessa SFTP-kanavan käyttäjätunnuksen. Tämän jälkeen SFTP-kanavaa voi alkaa käyttää.

Jos organisaatiolla on jo ennestään varmenne SFTP-kanavaan ja se hakee lisävarmenteita samaan kanavaan, uutta käyttäjätunnusta ei lähetetä vaan käytetään samaa käyttäjätunnusta kuin ensimmäisen varmenteen kanssa. Uusi varmenne on käytettävissä 24 tunnin kuluessa sen noutamisesta.

Lisätietoja varmenteen noutamisesta

Sivu on viimeksi päivitetty 12.5.2021