Kotitaloustyönantajat ilmoittavat maksetut palkat tulorekisteriin

31.1.2019

Oletko maksanut tammikuussa palkkaa tai ostanut palvelun? Kotitaloudet palkkaavat lastenhoitajan, siivoojan tai ostavat palveluita kuten keittiöremontin tai sähkötöitä, tilaavat pitopalvelun sukujuhliin, kitaransoiton opetusta tai kunnossapitotöitä kesämökille. Myös kotitalouksien maksamat palkat ja palkkiot ilmoitetaan tulorekisteriin.

"Tulorekisteriin ilmoitettavia tietoja ovat palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset sekä muut ansiotulot. Myös kustannusten korvaukset on ilmoitettava. Ilmoitettaville tiedoille ei ole euromääräistä alarajaa eikä työntekijän ikään sidottua rajausta, vaan kaikki palkkatiedot on ilmoitettava", kertoo tulorekisterihankkeen johtaja Terhi Holmström. Tiedot ilmoitetaan 1.1.2019 jälkeen maksetuista palkoista.

Tulorekisteriin ilmoittamisessa on merkitystä sillä maksaako työntekijälle palkkaa vai maksaako palvelusta laskulla.

• Jos kotitalous toimii työnantajana, palkkaa työntekijänja maksaa palkan, tulee maksetut palkat ilmoittaa tulorekisteriin.
  • Jos kotitalous ostaa palvelun yritykseltä tai yrittäjältä ja maksaa palvelusta laskulla, ei palkkana, on työnosuus ja matkakustannusten korvaukset ilmoitettava tulorekisteriin vain siinä tapauksessa, jos yritys tai yrittäjä ei kuulu ennakkoperintärekisteriin. Tiedon voi tarkistaa YTJ-yrityshausta (www.ytj.fi).

Kotitaloudet ilmoittavat tiedot tulorekisteriin kerran kuussa

Kotitaloustyönantajat ilmoittavat tiedot maksamistaan palkoista aina maksukuukautta seuraavan kuun 5. päivään mennessä, kerran kuussa. Jos kotitalous on siis maksanut palkkaa tammikuun aikana, tiedot on ilmoitettava tulorekisteriin viimeistään 5.2.

"Tulorekisteri yksinkertaistaa ja selkeyttää työnantajien ilmoittamisvelvollisuuksia. Työnantaja ilmoittaa tiedot maksetuista palkoista vain yhden kerran tulorekisteriin, josta tulorekisterin tiedon käyttäjät hakevat tarvitsemansa tiedot. Kansalaisen näkökulmasta tämä helpottaa asioiden hoitamista, koska omat tulotiedot ovat ajan tasalla tulorekisterissä eikä niitä koskevia tietoja tarvitse itse toimittaa viranomaisille esimerkiksi hakemuksen liitteenä", perustelee Holmström.

Henkilö voi myös valtuuttaa toisen henkilön ilmoittamaan maksamansa palkat puolestaan tulorekisterissä.

Palkka.fi välittää tiedot automaattisesti tulorekisteriin

Maksuttomassa Palkka.fi -palvelussa kotitalous voi laskea työntekijän palkat ja tiedot maksetuista palkoista siirtyy automaattisesti tulorekisteriin. Tällöin tulorekisteri-ilmoittamista ei tarvitse erikseen tehdä.

Jos käytössä ei ole palkanlaskentaohjelmaa, tiedot voi antaa tulorekisteriin esimerkiksi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa verkkolomakkeella. Palveluun kirjaudutaan sivulta tulorekisteri.fi ja sinne voi tunnistautua verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Paperilomakkeella tiedot voi ilmoittaa tulorekisteriin vain erityisestä syystä. Erityinen syy voi olla esimerkiksi silloin, jos sähköinen ilmoittaminen on teknisen esteen vuoksi mahdotonta.

Lue lisää: Kotitalous työn teettäjänä – mitä ja milloin ilmoitetaan tulorekisteriin?

Lisätietoja medialle

Viestintäpäällikkö Marjo Björk
Kansallisen tulorekisterin perustamishanke (KATRE)
puh. 029 512 3780 tai viestinta.tulorekisteri@vero.fi