Kerro kokemuksesi tulorekisteristä - osallistu käyttäjätyytyväisyyskyselyyn

7.4.2021

Tulorekisterin käyttäjätyytyväisyyskyselyssä kerätään vuosittain tietoa tulorekisterin käyttökokemuksista. Kysely on jälleen avoinna ja siihen voi vastata 7.5.2021 asti.

Viime vuodesta poiketen kysely toteutetaan tänä vuonna kaksi kertaa, ensimmäisen kerran nyt keväällä ja toisen kerran syksyllä. Kyselyllä selvitetään, miten tulorekisteri on asiakkaiden näkökulmasta toiminut.

Kyselyyn voivat vastata kaikki, jotka ovat käyttäneet tulorekisteriä. Toivomme mukaan tilitoimistoja, yrityksien ja organisaatioiden edustajia sekä kotitaloustyönantajia. Kysely kattaa ensimmäistä kertaa myös etuustietojen ilmoittamisen.

Osallistu tiedon ilmoittajille suunnattuun kyselyyn (webropol.fi)

Tulonsaajien käyttökokemusta arvioidaan omalla kyselyllä

Viime vuoden tapaan mukana on myös tulonsaajille suunnattu kysely. Pyydämme jälleen tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua käyttäneitä tulonsaajia arvioimaan käyttökokemusta omalla kyselylomakkeella.

Osallistu tulonsaajille suunnattuun kyselyyn (webropol.fi)

Tiedon ilmoittajille ja tulonsaajille suunnattujen kyselyiden lisäksi toteutetaan erilliset kyselyt tiedon käyttäjille ja tulorekisterin asiakasraadeille, jotka edustavat palkka- ja etuustietojen ilmoittajia. Kohderyhmittäin suunnattujen kyselyiden tarkoitus on saada mahdollisimman kattavasti tietoa eri käyttäjäryhmien kokemuksista ja kehitystarpeista.

Tulorekisterin asiakastyytyväisyydessä pientä nousua

Tulorekisteri kerää vuosittain tietoa asiakkaidensa käyttäjätyytyväisyydestä ja tulorekisterin käyttökokemuksesta.

Viime vuonna kysely toteutettiin loka-marraskuussa. Asiakastyytyväisyyden yhteisarvosana oli 3,1 asteikolla 1‒5. Kokonaistyytyväisyys oli hienoisesti noussut verrattuna aiempiin kyselyihin, joissa yhteisarvosanat palvelulle olivat 2,3 (kesäkuu 2019) ja 2,8 (joulukuu 2019).

Lokakuussa 2020 vastauksia saatiin yhteensä 249 kappaletta. Kyselyssä selvitettiin etenkin tyytyväisyyttä tulorekisterin rajapintoihin ja sähköiseen asiointipalveluun.

Kyselyn perusteella tiedon käyttäjät olivat tuottajia tyytyväisempiä sähköiseen asiointipalveluun. Kriittisimmän arvion (2,7) sähköisestä asiointipalvelusta antoivat tilitoimistojen edustajat.

Rajapintojen osalta korkeimman keskiarvon (3,6) palvelun tasosta antoivat ohjelmistotalojen edustajat ja alimman (3,1) oman organisaation puolesta rajapinnassa asioivat.  

Tutkimukseen osallistuminen onnistuu noin viidessä minuutissa. Tutkimuksen tietoja käsitellään anonyymisti ja turvallisesti. Vastaamaan pääset ylempänä olevista linkeistä - mielipiteesi on meille tärkeä.

 – Kysely antaa meille tietoa, miten olemme onnistuneet ja millaisia toiveita käyttäjillä on palvelun jatkokehityksen suhteen. Toivomme, että mahdollisimman moni innostuisi vastaamaan kyselyyn ja kertomaan mielipiteensä tulorekisteristä, Tulorekisteriyksikön johtaja Terhi Holmström sanoo.