Tulorekisterin tekninen rajapinta: usein kysyttyä

1. Miten hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä?

Hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen yhteydessä tilataan varmenne.

2. Olen prokuristi, miksi en pysty tekemään hakemusta teknisen rajapinnan käyttöön?

Hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi ja varmenteiden tilauksen voi tehdä hakijaorganisaation nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö, jolla on yksinedustamisoikeus tai Katso-pääkäyttäjä. Prokuristi voi tehdä varmennehakemuksen vain, jos hän on nimenkirjoitusoikeudellinen yhtiöjärjestyksen mukaisesti. Tiedon tarkistus tehdään Kaupparekisteristä.

3. Voiko sama ilmoittaja käyttää eri ilmoituskanavia, kuten teknistä rajapintaa ja sähköistä asiointipalvelua?

Kyllä voi. Teknistä rajapintaa käyttäessään tietojen ilmoittajan ei tarvitse erikseen kirjautua palveluun ja tunnistautua henkilökohtaisesti. Teknisen rajapinnan käyttöä varten tarvitaan varmenne. Tulorekisterin varmennepalvelussa muodostettu varmenne annetaan joko yritykselle itselleen tai sen puolesta asioivalle tilitoimistolle tai muulle palkkahallinnon kumppanille.
Sähköisessä asiointipalvelussa voi toimittaa tietoja tulorekisteriin kahdella tavalla: lataamalla tiedostoja tai syöttämällä yksittäisen ilmoituksen tiedot verkkolomakkeella. Sähköiseen asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

4. Miten asiakkaamme valtuuttavat tilitoimiston lähettämään tietojaan tulorekisteriin, jos käytössä on tekninen rajapinta?

Jos tietojen ilmoittamiseen käytetään teknistä rajapintaa, ei tarvita Suomi.fi-tunnistusta eikä valtuuttamista. Tilitoimisto tarvitsee ainoastaan varmenteen. Varmenteen hakee se taho, joka toimittaa tietoja tulorekisteriin, eli yritys itse, tilitoimisto tai palkkahallinnon kumppani.

5. Liittyvätkö tekninen rajapinta ja varmenne Suomi.fi-palveluun? Edellyttääkö varmenne uusia valtuuksia?

Kyseessä on kaksi aivan eri asiaa. Teknisen rajapinnan käyttäjät tarvitsevat varmenteen ja sähköisen asiointipalvelun käyttäjät valtuuksia.
Varmenne tarvitaan, kun tiedot ilmoitetaan teknisen rajapinnan (SFTP- tai Web Service-rajapinnan) kautta. Yritys saa ensimmäisen varmenteen, kun se tekee hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Teknisen rajapinnan käyttäjät eivät tarvitse valtuuttamista eikä Suomi.fi-tunnistusta (verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne, varmennekortti).
Jos tiedot ilmoitetaan sähköisen asiointipalvelun latauspalvelun kautta tai verkkolomakkeella, ilmoittajalle on annettava valtuus toimia tulorekisterissä. Valtuutus tehdään Suomi.fi-valtuuksissa. Sähköiseen asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

6. Tein hakemuksen teknisen rajapinnan avaamiseksi, mutta hävitin saamani PIN-koodin, miten saan uuden varmenteen?

Tee tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa uusi varmennetilaus kohdasta ”Hae uusi varmenne”.

7. Yritykselläni on käytössä ws-rajapinta. Tarvisemme myös sftp-varmenteen, mitä teemme?

Tee korvaava hakemus tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

8. Miten SFTP-rajapinta toimii ja millaisiin tilanteisiin se on tarkoitettu?

SFTP vastaa viivästettyä Web Service -rajapintaa ja sopii suurille tietomäärille.

9. Kuka tarvitsee varmenteen?

Organisaatio, joka käyttää tulorekisterin teknistä rajapintaa, tarvitsee tulorekisterin varmennepalvelun julkaiseman varmenteen. Teknisellä rajapinnalla tarkoitetaan eri järjestelmien välille rakennettavaa integraatiota. Esimerkiksi palkkahallinnon ohjelmiston ja tulorekisterin välille rakennetaan sähköinen yhteys, jolloin tiedot siirtyvät kahden sovelluksen välillä.

Jos siis sinulla on käytössäsi palkkahallinnon järjestelmä, josta on rakennettu tekninen rajapinta tulorekisteriin voit tarvita varmenteen. Oma järjestelmätoimittajasi ohjeistaa, tuleeko hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tehdä.

10. Puhelinnumero on väärin hakemuksella teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi. Mitä teen?

Voit tehdä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa uuden varmennetilauksen kohdasta ”Hae uusi varmenne”.

11. Olen Katso-pääkäyttäjä ja haluan tehdä hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi. Mistä voin kirjautua sähköiseen asiointipalveluun?

Sisäänkirjautumislinkki löytyy tulorekisteri.fi:stä osasta Yritykset ja organisaatiot > Suorituksen maksajat > Tunnistautuminen > Katso-tunniste

12. Olen hakemassa varmennetta. Sain turvasähköpostilla siirtotunnukset ja tekstiviestillä PIN-koodin, jolla turvasähköpostiviestin saa luettua. Mitä seuraavaksi?

Varmenteen tekniselle yhteyshenkilölle lähetetyssä turvasähköpostissa on tarvittavat tiedot varmenteen muodostamista varten. Varmenteen muodostamisen käytännön prosessi riippuu käytössäsi olevasta ohjelmistosta. Saat ohjeet varmenteen noutamiseen omalta ohjelmistotoimittajaltasi.

13. Minulla on Suomi.fi-valtuus (tai Katso-valtuus) toimia yrityksen x puolesta tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. En kuitenkaan näe palvelussa yrityksen x tietoja. Enkä voi tehdä hakemusta teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi. Miksi?

Tulorekisterin valtuuskoodit Palkkatietojen katselu ja Palkkatietojen ilmoittaminen koskevat ainoastaan palkkatietoilmoituksen tekemistä ja katselua. Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voi tällä hetkellä tehdä ainoastaan hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi. Hakemuksen voi tehdä organisaation toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen, toimihenkilö, jolla on yksinedustamisoikeus tai Katso-pääkäyttäjä tai elinkeinonharjoittaja.

14. Teimme hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi ja kanavaksi merkittiin viivästetty Web Service -rajapinta. Nyt tarvitsemme saman kanavan varmenteen myös toiseen ohjelmistoomme. Miten toimimme?

Jos tarvitsette toisen varmenteen, ja käytätte samaa kanavaa, voitte tehdä uuden varmennetilauksen sähköisessä asiointipalvelussa kohdasta ”Hae uusi varmenne”. Uudesta varmenteesta lähetetään uudet siirtotunnukset.