Sähköinen asiointipalvelu: usein kysyttyä

Miten ilmoituksen voi tulostaa tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta?

Tulosta ilmoitus käyttämällä selaimen tulostustoimintoa (CTRL + P).

Avaa haluamasi ilmoitus ja käytä näppäinyhdistelmää.

Jos käytän sähköisen asiointipalvelun verkkolomaketta, täytyykö jokaisesta tulonsaajasta tehdä erillinen ilmoitus?       

Jokaisesta tulonsaajasta tehdään oma ilmoitus. Sähköisessä asiointipalvelussa voi käyttää aiempaa ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana.

Pitääkö palkkailmoitukseen merkitä joka kerta palvelussuhteen tiedot, vai jäävätkö ne jotenkin muistiin?

Suosituksena on, että palvelussuhdetiedot ilmoitetaan jokaisella ilmoituksella. Tiedot on tärkeää ilmoittaa jokaisella ilmoituksella samalla tavalla, jos tiedot eivät muutu.

Miksi antamani ilmoitus ei näy sähköisessä asiointipalvelussa?

Tähän voi olla useita eri syitä. Annetut ilmoitukset -kohdassa näet kaikki tulorekisteriin tallentuneet ilmoitukset. Tietojen tallentumisessa voi kestää hetken. Voit hakea annettua ilmoitusta esimerkiksi ilmoitusviitteellä.

Miksi järjestelmä ei anna käyttää pilkkua desimaaliluvuissa?

Ongelma johtuu käytetystä selaimesta. Google Chrome -selaimella desimaalierottimena voi käyttää pilkkua, muilla selaimilla on käytettävä pilkun sijaan pistettä.

Miksi en voi valita tiettyä yritystä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, vaikka olen saanut valtuudet asioida yrityksen puolesta?

Tähän voi olla useita eri syitä. Tarkista, auttaako jokin yleisimmistä tapauksista tilanteessasi.

Jos asioit jonkun toisen puolesta, tarvitset tulorekisterin käyttöä varten valtuuden Palkkatietojen ilmoittaminen tai Palkkatietojen katselu. Valtuuden voi tehdä palvelussa Suomi.fi-valtuudet.

Tarkista palvelussa Suomi.fi-valtuudet, ovatko valtuuskoodi, valtuustyyppi ja valtuuttava osapuoli oikein. Jos tilitoimisto tai muu ulkoistetun palkkahallinnon kumppani on saanut asiakasyritykseltä valtuutuksen, tulee valtuuden saaneen (esim. tilitoimisto) valtuuttaa oma henkilöstönsä palvelussa Suomi.fi-valtuudet. Lue myös tulorekisterissä käytössä olevasta rajaustarkenteesta

Jos kirjauduit tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun Katso-tunnisteella, et näe Suomi.fi-valtuuksien kautta myönnettyjä valtuuksia asiointipalvelun aloitusvalikossa. Kirjaudu palveluun uudestaan tulorekisteri.fi-sivun yläkulmasta verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun aloitusvalikossa näkyy enintään kahdeksan yrityksen tai organisaation tiedot. Jos olet saanut valtuuksia enemmän, voit hakea yrityksiä yrityksen nimen tai Y-tunnuksen perusteella. Voit hakea yrityksiä tai organisaatioita Jatka yrityksen tai organisaation puolesta -kohdan suurennuslasi-ikonista aukeavaan hakukenttään yrityksen tai organisaation nimen tai Y-tunnuksen.

Myös prokuristi tarvitsee valtuuden Palkkatietojen ilmoittaminen tai Palkkatietojen katselu.

Mistä löytyy pohja lataustiedostolle?

Skeemakuvaukset esimerkkeineen ovat sivulla Tulorekisterin palkka- ja etuustietojen toimittamiseen ja jakeluun liittyvät rajapintakuvaukset ja niihin liittyvät soveltamisohjeet.

Miten ilmoitan useamman palkkatiedon kerrallaan, eli xml-muotoisena? Mistä tämä pohja löytyy tulorekisteristä? En ole itse löytänyt tiedostoa vielä.

Skeemakuvaukset esimerkkeineen löytyvät tulorekisterin dokumentaatioista.Tulorekisterissä ei ole mallipohjaa, jolle tiedot voidaan viedä.

Kuinka kauan kestää, että lähettämämme aineisto on käsitelty tulorekisterissä?

Tällä hetkellä aineistojen käsittelyssä tai näkymisessä on ajoittaista viivettä. Aineiston tilaa voi seurata sähköisen asiointipalvelun Lähetetyt aineistot -sivulta. Tilat ovat Käsittelyssä, Hylätty vastaanotossa tai Voimassa.

Voiko asiointipalvelusta hakea ilmoitettuja verollisia ansioita ja verottomia ansioita?

Ei voi. Hakea voi kuitenkin esimerkiksi tulolajien perusteella.

Onko tulorekisteristä mahdollista tilata raporttia työntekijäkohtaisista palkkatiedoista?

Raportin 618 Maksajan palkkatietoilmoitusten tulolajikohtainen yhteenveto (kertatilaus) voi tilata tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta.

Tilasin raportin 600 (Maksajan palkkatietojen yhteenveto), mutta raportti ei muodostu sähköiseen asiointipalveluun. Ilmestyykö se Viimeisin poiminto -kohtaan ja kauanko se yleensä kestää, että raportti näkyy?

Raportti on ladattavissa Tilaukset-sivun Viimeisin poiminto -sarakkeesta noin 5 minuutin kuluessa tilauksesta.

Mistä löydän työnantajan erillisilmoitukset, jotta voin tarkistaa, että ilmoitus on tullut perille ja tarvittaessa korjata sitä?

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun Annetut ilmoitukset -kohdasta.

Virheilmoitukset eivät nähtävästi tulee sähköpostiin?

Tulorekisteri ei lähetä virheilmoituksia sähköpostiin

Miten saa poistettua tai mitätöityä aiheettomat palkkailmoitukset? Yhdet palkat on ilmoitettu kahteen kertaan. Aineiston mitätöinti ei toimi koko joukolle eikä yksittäin. Mitä pitää tehdä?

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voi mitätöidä koko aineiston kohdassa "Lähetetyt aineistot" tai ilmoituksen kohdassa "Annetut ilmoitukset". Jos ongelma jatkuu, voit tarvittaessa lähettää uuden havaintolomakkeen.

Katso videot:

Milloin raportteja voi saada englannin kielellä?

Tulorekisterin raportit muodostetaan henkilön, tai yrityksen tai organisaation asiointikielen perusteella.  Jos asiointikielesi on englanti, myös raportit muodostuvat englannin kielellä.

Raportti toimitetaan sillä kielellä, joka yritykselle tai organisaatiolle on merkitty asiointikieleksi yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (suomi, ruotsi tai englanti). Sähköisen asiointipalvelun kielivalinta koskee vain käyttöliittymää.

Sähköisen asiointipalvelun asetukset kohta on tyhjä. Mistä tämä johtuu?

Toiminnallisuus tulee käyttöön myöhemmin. Tiedotamme asiasta erikseen.

Ilmoitin kuukausipalkat reilu viikko sitten tulorekisteriin, maksupäivä oli 31.1.. Ilmoitus näkyy Annetuissa ilmoituksissa vasta maksupäivänä. Ilmoitus ei näkynyt lähetetyissä aineistoissa tai annetuissa ilmoituksissa ollenkaan aikaisemmin. Miksi?

Annetuissa ilmoituksissa on syytä tarkistaa haun asetukset, erityisesti oletuksena oleva haun aikaväli ja muokata sitä tarvittaessa.

Jos lähetän palkkatiedot latauspalvelun kautta, miten pääsen antamaan lisätietoja (loma-aikoja, palkallisia tai palkattomia poissaoloja)? Pitääkö mennä annettuihin ilmoituksiin ja sieltä kautta korjata? Pitääkö syöttää siis uudelleen kaikki jo latauspalvelun kautta siirtyneet palkkatiedot?

Annetut ilmoitukset löytyvät kohdasta "Annetut ilmoitukset". Ota antamasi ilmoitus esille ja valitse "Korjaa". Voit lisätä ilmoitukselle haluamasi tiedot. Vaihtoehtoisesti voit antaa uuden ilmoituksen, jolla ilmoitat poissaolotietoja.

Voiko yhdessä aineistossa olla vain yhden tulonsaajan tiedot?

Tulorekisterissä ei ole estettä sille, että aineistossa lähetetään yhden henkilön tiedot.

Miksi palkkatietoilmoituksen valikoissa näkyy sähköisen asiointipalvelun verkkolomakkeella vaihtoehtoja, joita voi käyttää vasta vuonna 2021?

Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun on tehty syyskuussa 2020 koodistopäivitys. Palveluun on lisätty palkkojen tulolajeihin liittyviä valintoja, jotka ovat käytettävissä, kun ilmoituksen maksupäivä on 1.1.2021 tai sen jälkeen.

Lisäykset ovat

  • vakuuttamistietojen muuttaminen tulolajeissa Työkorvaus (336) ja Muu maksettu lisä (216)
  • uudet tulolajit Muu säännöllinen lisä (238), Rajoitetusti verovelvolliselle maksettu rojalti (362) ja Vastikevapaan korvaus (239)
  • uusi tulonsaajan lisätiedon tyyppi Diplomaattisen edustuston maksamaa palkkaa saava henkilö.

Lisäykset näkyvät verkkolomakkeella jo nyt, mutta niitä ei voi käyttää ilmoituksella, jonka maksupäivä on vuonna 2020.