Sähköinen asiointipalvelu: usein kysyttyä

Miten ilmoituksen voi tulostaa tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta?

Tulosta ilmoitus käyttämällä selaimen tulostustoimintoa (CTRL + P).

Avaa haluamasi ilmoitus ja käytä näppäinyhdistelmää.

Jos käytän sähköisen asiointipalvelun verkkolomaketta, täytyykö jokaisesta tulonsaajasta tehdä erillinen ilmoitus?       

Jokaisesta tulonsaajasta tehdään oma ilmoitus. Sähköisessä asiointipalvelussa voi käyttää aiempaa ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana.

Pitääkö palkkailmoitukseen merkitä joka kerta palvelussuhteen tiedot, vai jäävätkö ne jotenkin muistiin?

Suosituksena on, että palvelussuhdetiedot ilmoitetaan jokaisella ilmoituksella. Tiedot on tärkeää ilmoittaa jokaisella ilmoituksella samalla tavalla, jos tiedot eivät muutu.

Miksi antamani ilmoitus ei näy sähköisessä asiointipalvelussa?

Tietojen siirtyminen latauspalvelusta tulorekisteriin kestää hetken. Annetut ilmoitukset -kohdassa näet kaikki tulorekisteriin siirtyneet ilmoitukset.

Miksi järjestelmä ei anna käyttää pilkkua desimaaliluvuissa?

Ongelma johtuu käytetystä selaimesta. Google Chrome -selaimella desimaalierottimena voi käyttää pilkkua, muilla selaimilla on käytettävä pilkun sijaan pistettä.

Miksi en voi valita tiettyä yritystä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, vaikka olen saanut valtuudet asioida yrityksen puolesta?

Tähän voi olla useita eri syitä. Tarkista, auttaako jokin yleisimmistä tapauksista tilanteessasi.

Vanhat valtuudet eivät toimi tulorekisterissä. Jos asioit jonkun toisen puolesta, tarvitset tulorekisterin käyttöä varten valtuuden Palkkatietojen ilmoittaminen tai Palkkatietojen katselu. Valtuuden voi tehdä palvelussa Suomi.fi-valtuudet.

Tarkista palvelussa Suomi.fi-valtuudet, ovatko valtuuskoodi, valtuustyyppi ja valtuuttava osapuoli oikein. Jos tilitoimisto tai muu ulkoistetun palkkahallinnon kumppani on saanut asiakasyritykseltä valtuutuksen, tulee valtuuden saaneen (esim. tilitoimisto) valtuuttaa oma henkilöstönsä palvelussa Suomi.fi-valtuudet. Lue myös tulorekisterissä käytössä olevasta rajaustarkenteesta

Jos kirjauduit tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun Katso-tunnisteella, et näe Suomi.fi-valtuuksien kautta myönnettyjä valtuuksia asiointipalvelun aloitusvalikossa. Kirjaudu palveluun uudestaan tulorekisteri.fi-sivun yläkulmasta verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun aloitusvalikossa näkyy enintään kahdeksan yrityksen tai organisaation tiedot. Jos olet saanut valtuuksia enemmän, voit hakea yrityksiä yrityksen nimen tai Y-tunnuksen perusteella. Voit hakea yrityksiä tai organisaatioita Jatka yrityksen tai organisaation puolesta -kohdan suurennuslasi-ikonista aukeavaan hakukenttään yrityksen tai organisaation nimen tai Y-tunnuksen.

Myös prokuristi tarvitsee valtuuden Palkkatietojen ilmoittaminen tai Palkkatietojen katselu.

Mistä löytyy pohja lataustiedostolle?

Skeemakuvaukset esimerkkeineen ovat sivulla Tulorekisterin palkka- ja etuustietojen toimittamiseen ja jakeluun liittyvät rajapintakuvaukset ja niihin liittyvät soveltamisohjeet.

Miten ilmoitan useamman palkkatiedon kerrallaan, eli xml-muotoisena? Mistä tämä pohja löytyy tulorekisteristä? En ole itse löytänyt tiedostoa vielä.

Skeemakuvaukset esimerkkeineen löytyvät tulorekisterin dokumentaatioista.Tulorekisterissä ei ole mallipohjaa, jolle tiedot voidaan viedä.

Kuinka pitkään odotamme tietoa, onko lähetys onnistunut. Eli kuinka kauan kestää, että lähettämämme aineisto on käsitelty tulorekisterissä?

Tällä hetkellä aineistojen käsittelyssä tai näkymisessä on ajoittaista viivettä. Aineiston tilaa voi seurata sähköisen asiointipalvelun Lähetetyt aineistot -sivulta. Tilat ovat Käsittelyssä, Hylätty vastaanotossa tai Voimassa.

Voiko asiointipalvelusta hakea ilmoitettuja verollisia ansioita ja verottomia ansioita?

Ei voi. Hakea voi kuitenkin esimerkiksi tulolajien perusteella.

Onko tulorekisteristä mahdollista tilata raporttia työntekijäkohtaisista palkkatiedoista?

Tulorekisteriotteen voi tilata sähköisestä asiointipalvelusta. Tämän toiminnallisuuden käyttöönotosta tiedotetaan erikseen.

Tilasin raportin 600 (Maksajan palkkatietojen yhteenveto), mutta raporttia ei vaan kuulu. Ilmestyykö se Viimeisin poiminto -kohtaan ja kauanko se yleensä kestää, että raportti näkyy?

Raportti on ladattavissa Tilaukset-sivun Viimeisin poiminto -sarakkeesta noin 5 minuutin kuluessa tilauksesta.

Onko tulossa mahdollisuus tallentaa kesken oleva ilmoitus? Tilitoimistossa olisi tarvetta tällaiselle. Kyseessä on verkkolomakkeelle annettu ilmoitus.

On tulossa, toiminnallisuuden käyttöönotosta tiedotetaan erikseen.

Kun korjaan palkkatietoa tulorekisterissä, on häiritsevää, että pitää valita piste erottamaan eurot ja sentit. Pilkku olisi parempi, kun sitä useimmiten käytetään.

Tämä on selainkohtaista. Suosittelemme Chromen käyttöä selaimena.

Mistä löydän työnantajan erillisilmoitukset, jotta voin tarkistaa, että ilmoitus on tullut perille ja tarvittaessa korjata sitä?

Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun Annetut ilmoitukset -kohdasta.

Virheilmoitukset eivät nähtävästi tulee sähköpostiin?

Tulorekisteri ei lähetä virheilmoituksia sähköpostiin

Miten saa poistettua tai mitätöityä aiheettomat palkkailmoitukset? Yhdet palkat on ilmoitettu kahteen kertaan. Aineiston mitätöinti ei toimi koko joukolle eikä yksittäin. Mitä pitää tehdä?

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voi mitätöidä koko aineiston kohdassa "Lähetetyt aineistot" tai ilmoituksen kohdassa "Annetut ilmoitukset". Jos ongelma jatkuu, voit tarvittaessa lähettää uuden havaintolomakkeen.

Milloin raportteja voi saada englannin kielellä?

Toistaiseksi raportit ovat vain suomeksi. Englannin kielisen toiminnallisuuden käyttöönotosta tiedotetaan erikseen.

Eikö Verohallinto voisi toimittaa helpon taulukon (ladattava tai sähköisessä palvelussa), jossa voisi helposti ilmoittaa esim. päivärahat ja kilometrikorvaukset? Ei tavallinen kirjanpitäjä pysty tekemään ladattavia tiedostoja skeemojen mukaan.

Tiedot voi ilmoittaa myös tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa verkkolomakkeella. Kun tiedot on kerran ilmoitettu, voi jatkossa käyttää vanhaa ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana ja ilmoittaa vain muuttuneet tiedot.

Sähköisen asiointipalvelun asetukset kohta on tyhjä. Mistä tämä johtuu?

Toiminnallisuus tulee käyttöön myöhemmin. Tiedotamme asiasta erikseen.

Ilmoitin kuukausipalkat reilu viikko sitten tulorekisteriin, maksupäivä oli 31.1.19. Annetuissa ilmoituksissa näkyy vasta nyt eli maksupäivänä. Ilmoitus ei näkynyt lähetetyissä aineistoissa tai annetuissa ilmoituksissa ollenkaan aikaisemmin. Miksi?

Annetuissa ilmoituksissa on syytä tarkistaa haun asetukset, erityisesti oletuksena oleva haun aikaväli ja muokata sitä tarvittaessa.

Latauspalvelussa olisi hyvä, jos näkyisi heti, että tiedosto on käsittelyssä. Kun lähetän tiedoston, kestää jonkun aikaa ennen kuin voi selvittää, mitä aineistolle tapahtui. Tulee välillä epäusko, että painoinko oikeasti tiedoston Lähetä-nappulaa.

Tila tulee näkyviin hetken kuluttua lähetyksestä.

Jos lähetän palkkatiedot latauspalvelun kautta, miten pääsen antamaan lisätietoja (loma-aikoja, palkallisia tai palkattomia poissaoloja)? Pitääkö mennä annettuihin ilmoituksiin ja sieltä kautta korjata? Pitääkö syöttää siis uudelleen kaikki jo latauspalvelun kautta siirtyneet palkkatiedot?

Annetut ilmoitukset löytyvät kohdasta "Annetut ilmoitukset". Ota antamasi ilmoitus esille ja valitse "Korjaa". Voit lisätä ilmoitukselle haluamasi tiedot. Vaihtoehtoisesti voit antaa uuden ilmoituksen, jolla ilmoitat poissaolotietoja.

Voiko yhdessä aineistossa olla vain yhden tulonsaajan tiedot?

Tulorekisterissä ei ole estettä sille, että aineistossa lähetetään yhden henkilön tiedot.