Ilmoittamisen kanavat: usein kysyttyä

Mitä kanavia pitkin tiedot voidaan ilmoittaa tulorekisteriin?

Tiedot voi ilmoittaa tulorekisteriin eri kanavia pitkin.
Tietojen ilmoittamisen kanavat ovat:

1. tekninen rajapinta

  • reaaliaikainen Web Service -rajapinta
  • viivästetty Web Service -rajapinta
  • SFTP-rajapinta

2. sähköinen asiointipalvelu

  • latauspalvelu
  • verkkolomake

3. paperilomake (erityisestä syystä)

Voiko sama ilmoittaja käyttää eri ilmoituskanavia, kuten teknistä rajapintaa ja sähköistä asiointipalvelua?


Kyllä voi. Teknistä rajapintaa käyttäessään tietojen ilmoittajan ei tarvitse erikseen kirjautua palveluun ja tunnistautua henkilökohtaisesti. Teknisen rajapinnan käyttöä varten tarvitaan varmenne. Tulorekisterin varmennepalvelussa muodostettu varmenne annetaan joko yritykselle itselleen tai sen puolesta asioivalle tilitoimistolle tai muulle palkkahallinnon kumppanille.
Sähköisessä asiointipalvelussa voi toimittaa tietoja tulorekisteriin kahdella tavalla: lataamalla tiedostoja tai syöttämällä yksittäisen ilmoituksen tiedot verkkolomakkeella. Sähköiseen asiointipalveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksella.

Minulla on käytössäni tekninen rajapinta ja ilmoitukset lähtivät onnistuneesti. Minulla ei kuitenkaan ole valtuuksia nähdä ilmoitusta sähköisessä asiointipalvelussa. Mistä tiedän, ovatko ilmoitukseni varmasti perillä?

Suosittelemme hakemaan valtuutusta, jotta voit tarkistaa itse asian suoraan asiointipalvelusta.