Työnantaja, oletko vaihtanut eläkevakuutusyhtiötä huhtikuussa?

12.4.2019

Työnantajat voivat siirtää kerran vuodessa vakuutuksensa toiseen eläkevakuutusyhtiöön. Tulorekisterin käyttöönoton jälkeen vakuutusyhtiötä on voinut ensimmäisen kerran vaihtaa 1.4.2019.

Jos olet vaihtanut vakuutusyhtiötä 1.4., se pitää huomioida tulorekisteri-ilmoittamisessa.

Työnantaja, ilmoita uusi eläkejärjestelynumerosi tilitoimistollesi. Eläkejärjestelynumero eli eläkevakuutusnumero on merkitty vakuutuspapereihin tai voit kysyä sen omalta eläkevakuuttajaltasi.

Tulorekisteri tarkistaa eläkejärjestelynumeron

Tulorekisteri tarkistaa eläkejärjestelynumeron samalla kun ilmoitus tallennetaan. Jos ilmoituksessa on vanhentunut eläkejärjestelynumero, se hylätään. Palkkatietoilmoituksessa numeron pitää olla voimassa maksupäivänä ja työnantajan erillisilmoituksessa ilmoituspäivänä.

Esimerkki: maksupäivä on 31.3. ja eläkejärjestelynumero on vaihtunut tai sen voimassaolo päättynyt 1.4. Palkkatietoilmoitus ja työnantajan erillisilmoitus annetaan 4.4.

Palkkatietoilmoituksessa pitää käyttää vanhaa eläkejärjestelynumeroa ja työnantajan erillisilmoituksessa uutta numeroa.
Jos eläkevakuutusta ei ole, eläkejärjestelynumeroa ei työnantajan erillisilmoituksessa anneta lainkaan.

Työnantajan erillisilmoitus ja eläkevakuutuksen tiedot

Työnantajan erillisilmoituksella on annettava eläkevakuuttamisen tiedot silloin, kun ilmoituksella on annettu Ei palkanmaksua -tieto.

Jos tuloja on maksettu vain YEL-vakuutetuille henkilöille, maksajan eläkevakuutustietoja ei anneta. Ei palkanmaksua -tiedon antaa vain säännöllinen työnantaja eli työnantaja, joka on hakeutunut Verohallinnon työnantajarekisteriin.

Näin ilmoitat eläkejärjestelynumeron tulorekisteriin

Katso video: Työeläkevakuutustietojen ilmoittaminen tulorekisteriin (YouTube, pituus 5:12 min)

Lue lisää työeläkevakuuttamisen tiedoista