Tulorekisterin varmenteesta usein kysyttyjä kysymyksiä

14.1.2019

Tulorekisterin varmennetta tarvitaan silloin, jos yrityksellä on käytössään palkkahallintojärjestelmä, josta on rakennettu sähköinen yhteys eli tekninen rajapinta tulorekisteriin. Kaikki tulorekisterin käyttäjät eivät siis tarvitse varmennetta. Esimerkiksi sähköisessä asiointipalvelussa varmennetta ei tarvita.

Yrityksen on ensin selvitettävä palkkahallintojärjestelmän toimittajalta, miten ilmoittaminen tulorekisteriin on järjestelmästä hoidettu. Tämän jälkeen tarvittaessa haetaan varmennetta. Ohjeet saat palkkahallintojärjestelmän toimittajalta.

Hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tehdään tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä ainoastaan yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen kohdasta Asetukset. Nimenkirjoitusoikeudellisia ovat toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen, toimihenkilö, jolla on yksinedustamisoikeus, Katso-pääkäyttäjä tai elinkeinonharjoittaja.

Oletko tekemässä korvaavaa hakemusta vai hakemassa uutta varmennetta?

Kun hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi on tehty, voi asiakkaalle syntyä uusia tarpeita varmenteisiin liittyen.

Korvaava hakemus tehdään silloin, kun alkuperäistä hakemusta muutetaan tai esimerkiksi korjataan alkuperäisessä hakemuksessa oleva virhe.

Korvaava hakemus

  • Alkuperäisen hakemuksen muuttaminen (esim. uusi kanava otetaan käyttöön). Hakemukseen merkitään kaikki ne kanavat, joita halutaan käyttää, myös jo voimassa olevat kanavat.
  • Alkuperäisessä hakemuksessa olevan virheen korjaaminen (haettu väärää kanavaa).

Hae uusi varmenne -toimintoa käytetään, kun haetaan uutta varmennetta (esim. lisävarmenteita) voimassa olevaan kanavaan tai varmenteen nouto on epäonnistunut (puhelinnumero on ilmoitettu virheellisesti, PIN kadonnut, sähköpostiosoite on ilmoitettu väärin).

Uutta varmennetta haettaessa on valittavana vain ne kanavat, joihin on aiemmin tehty hakemus ja joiden käyttöoikeus on voimassa.

Katso tulorekisterin videot:
Tiedon tuottaja - Hae uutta varmennetta (YouTube, pituus 2:28 min)

Tulorekisterin tiedon tuottaja - Tee korvaava hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi (YouTube, pituus 3:20 min)

Miksi korvaavan hakemuksen jälkeen ei tule uutta sähköpostia?

Uutta sähköpostia ei lähetä, jos korvaavassa hakemuksessa ei ole valittu uusia tietojen toimittamisen kanavia.

Miksi en ole saanut PIN-koodia varmenteen noutamiseen?

PIN-koodi lähetetään sen jälkeen, kun varmenteen hakemisen yhteydessä lähetetyn suojatun sähköpostin "Avaa viesti" -linkkiä on painettu.

  • Jos PIN-koodi on hävinnyt, tee uusi varmennetilaus sähköisen asiointipalvelun kohdassa Hae uusi varmenne.
  • Jos hakemuksessa on ollut väärä puhelinnumero, tee uusi varmennetilaus sähköisessä asiointipalvelussa kohdassa Hae uusi varmenne.