Kenen on haettava tulorekisterin varmennetta?

9.11.2018

Tulorekisterin varmenne on nyt haettavissa, mutta kaikkien tulorekisterin käyttäjien ei välttämättä tarvitse hakea varmennetta. Varmenne on haettava vain siinä tapauksessa, jos yrityksellä on käytössään palkkahallintojärjestelmä, josta on rakennettu sähköinen yhteys eli tekninen rajapinta tulorekisteriin.

Yrityksen on ensin selvitettävä palkkahallintojärjestelmän toimittajalta, miten ilmoittaminen tulorekisteriin on järjestelmästä hoidettu. Tämän jälkeen tarvittaessa haetaan varmennetta. Ohjeet saat palkkahallintojärjestelmän toimittajalta.

Tulorekisteriin voi ilmoittaa tietoja kahdella tavalla:

- Varmenne tarvitaan, jos palkkahallintojärjestelmästä on rajapinta tulorekisteriin, jolloin tietojen ilmoittaminen on automaattista. Tämä on suositeltavin tapa ilmoittaa tietoja.
- Varmennetta ei tarvita, jos tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin syöttämällä tai lataamalla tiedot tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Lue lisää.

Näin haet varmenteen

Yhteyden eli rajapinnan avaaminen tulorekisteriin on kaksivaiheinen tehtävä.

  1. Täytä verkkolomake tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Tämän vaiheen voi tehdä ainoastaan yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen. Tämän jälkeen tulorekisteri lähettää tekstiviestin ja sähköpostin ilmoittamallesi tekniselle yhteyshenkilölle.
  2. Tulorekisterin lähettämät tekstiviesti ja sähköposti sisältävät tunnukset, jotka tulee liittää omaan palkkahallintojärjestelmään. Järjestelmätoimittajilla on erilaisia ratkaisuja siihen, miten tunnukset syötetään järjestelmään. Kysy tarkempia ohjeita järjestelmätoimittajaltasi.

Varmennehakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä 1.11.-14.12. arkisin klo 9-15 tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Lue lisää: Hae varmennetta tulorekisterin käyttöön
Usein kysyttyjä kysymyksiä varmenteesta