Etuus- ja eläketiedot ilmoitetaan tulorekisteriin vuonna 2021

27.5.2020

Tulorekisterihanke etenee aikataulussaan. Tiedot maksetuista etuuksista ja eläkkeistä ilmoitetaan tulorekisteriin 1.1.2021 alkaen. Tiedon käyttäjien joukkoon liittyy samalla ulosottoviranomainen.

Suomessa tulotietojen ilmoittaminen ja hyödyntäminen on digitalisoitunut nopeasti.

Etuusjärjestelmän testaus etukäteen helpottaa käyttöönottoa

Tulorekisteri nopeuttaa ja automatisoi palkka- ja etuustietojen tietovirtaa. Lähes 90 % ilmoituksista tulee palkanlaskentajärjestelmistä suoraan tulorekisteriin ja vastaavaa digiloikkaa odotetaan nyt myös etuuksien ja eläkkeiden osalta.

– Etuus- ja eläketietojärjestelmien muutoksia rakennetaan ja testataan parhaillaan tulorekisterin sidosryhmätestausympäristössä. Kannustankin kaikkia etuuden maksajia ja tiedon käyttäjiä testaamaan tulorekisteriä ennen vuodenvaihdetta. Ei riitä, että tulorekisterijärjestelmä toimii, vaan myös jokaisen etuuden maksajan on huolehdittava, että oma järjestelmä siirtyy tulorekisteriaikaan. Nykyisin Verohallinnolle annettavat etuuksiin ja eläkkeisiin liittyvät vuosi-ilmoitukset jäävät historiaan ensi vuodenvaihteessa, Tulorekisteriyksikön johtaja Terhi Holmström sanoo.

Lue lisää: Mitä tietovirtoja tulorekisteriin annettava etuustietoilmoitus korvaa

Sidosryhmäyhteistyö keskiössä

Tulorekisteri on monen eri viranomaisen yhteinen rekisteri. Tulorekisterihanke tekee tiivistä yhteistyöstä sidosryhmien kanssa.

Yhteistyömuotoja on monia. Esimerkiksi etuuden maksajille ja tiedon käyttäjille järjestetään joka toinen viikko kysymys- ja vastausklinikoita, joissa käydään läpi ajankohtaisia aiheita. Kysymyksiä voi lähettää myös hankkeen sähköpostilaatikkoon YHT.Tulorekisteri_toiminnallinen@vero.fi.

– Kyseessä on suuri muutos. Mitä paremmin siihen valmistautuu, sitä sujuvammin tulorekisterin voi ottaa käyttöön vuodenvaihteessa. Tietoa on paljon tarjolla, ja autamme ja tuemme mielellämme sidosryhmiä, Holmström kannustaa.

Suomessa tulorekisterin tietoja käytetään laajasti

Yhteiskunnallisesti tulorekisteri on merkittävä tietovaranto. Tietoja käytetään esimerkiksi verotuksessa, etuuksien ja eläkkeiden myöntämisessä, vakuutuskorvauskäsittelyssä, työsuojelussa, tilastoissa ja kuntien asiakasmaksujen määrittämisessä.

– Tulorekisteri on rakennettu yhteistyössä työnantajien etujärjestöjen, järjestelmätoimittajien ja eri viranomaisten kanssa. Reaaliaikaisen ja digitaalisen yhteiskunnan kehittäminen on ollut yhteinen tavoite, joka näkyy parempina sähköisinä palveluina, kiittelee Holmström.

Suomen tulorekisteri on maailman mittakaavassakin poikkeuksellisen reaaliaikainen ja laaja. Tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin pääsääntöisesti viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Tulorekisteriin ilmoitettavat palkka-, eläke- ja etuustulot kattavat noin 90 prosenttia tulonsaajien kaikista veronalaisista tuloista. On arvioitu, että noin kahdessa kolmesta tapauksesta tulorekisteriin ilmoitetut tulot vastaavat täsmälleen tulonsaajan kokonaistuloja.

Mediatiedote 27.5.2020: Tulorekisteri laajenee - etuus- ja eläketiedot tulorekisteriin 2021

Lue lisää: Usein kysyttyjä kysymyksiä etuustietojen ilmoittamisesta tulorekisteriin

Katso video: Tulorekisteri laajenee (YouTube, pituus 2:19 min)