Tekninen rajapinta ja varmenne

Tiedon tuottajat

Jos yritys haluaa aloittaa teknisen rajapinnan käytön valitse Tee hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi.

Jos yritys haluaa tilata lisävarmenteita kanavaan, johon organisaatiolla on jo käyttöoikeus, siirry kohtaan Hae uutta varmennetta.

Jos yritys haluaa ottaa uuden kanavan käyttöön, tee hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottoa varten kohdassa Tee korvaava hakemus.

Mikä on rajapinta?

Teknisellä rajapinnalla tarkoitetaan eri järjestelmien välille rakennettavaa integraatiota. Esimerkiksi palkkahallinnon ohjelmiston ja tulorekisterin välille rakennetaan sähköinen yhteys, jolloin tiedot siirtyvät kahden sovelluksen välillä. Teknistä rajapintaa käyttävä organisaatio tarvitsee rajapintaan käyttöoikeuden ja varmenteen. Lue lisää teknisestä rajapinnasta

Mikä on varmenne?

Varmennetta käytetään tietoja tuottavan tai käyttävän organisaation tunnistamiseen. Varmenteen avulla myös varmistetaan aineiston muuttumattomuus. Yritys tai tilitoimisto tarvitsee varmenteen, jos se käyttää palkkahallinnon ohjelmistoa, josta on rakennettu tekninen rajapinta tulorekisterin ja järjestelmän välille. Lue lisää varmennepalvelusta

Varmenteen voimassaolo ja uusiminen

Varmenne on voimassa kaksi vuotta kerrallaan. Varmenne pitää uusia ennen sen vanhenemista, kuitenkin aikaisintaan 60 vuorokautta ennen voimassaolon päättymistä. Jos varmenne ehtii vanheta, teknisen rajapinnan käyttö estyy.

Organisaatio vastaa varmenteen uusimisesta. Varmenteen voimassaolon voi tarkistaa tulorekisterin teknisestä rajapinnasta. Organisaation nimenkirjoitusoikeudellinen voi tarkistaa voimassaolon myös tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta. Varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa muistutusviestin sähköpostilla 60 vuorokautta ennen varmenteen vanhenemista.

Varmenne uusitaan tulorekisterin varmennepalvelussa

Varmenteen voi uusia tulorekisterin varmennepalvelun teknisen rajapinnan kautta. Rajapinnassa on uusimista varten oma palvelu. Palvelun käyttö edellyttää uuden avainparin muodostamista, varmenteen allekirjoituspyynnön tekemistä ja palvelupyynnön allekirjoittamista vanhalla avaimella. Oma järjestelmätoimittaja ohjaa varmenteen uusimisessa.

Jos varmenteen uusiminen ei ole mahdollista tai varmenne ehtii vanheta, organisaatio voi hakea uutta varmennetta tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Uusi varmenne noudetaan samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla.

Lisäohjeita varmenteen uusimiseen saa dokumenteista Varmennepalvelu - Yleiskuvaus ja Varmennepalvelu – Rajapintakuvaus.

Tiedon käyttäjät

Jos tulorekisterin palveluiden käyttäjä toimii sekä tiedon tuottajana, että tiedon käyttäjänä, tulee palvelun käyttäjän hakea käyttöoikeudet ja tilata varmenteet kumpaankin käyttötarkoitukseen.

Organisaation voimassa olevat käyttöoikeudet

Jos organisaatio on sekä tiedon tuottaja, että tiedon käyttäjä, tällä sivulla näkyvät kaikki organisaation voimassa olevat käyttöoikeudet ja varmenteet.

Sivu on viimeksi päivitetty 18.8.2020