Etusivu

Katso ohjevideo tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun käytöstä (YouTube, pituus 3:45 min)

Kirjautumisen jälkeen käyttäjälle avautuu asiointipalvelun etusivu.

Etusivu.

Etusivun toiminnot.
Toiminto Kuvaus
Kielivalinta Käyttäjä voi halutessaan vaihtaa sähköisen asiointipalvelun kielen sivun oikeasta yläkulmasta:
Suomi, Svenska, English
Kirjaudu ulos Käyttäjä kirjautuu ulos tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta.
Asioi yksityishenkilönä Käyttäjä siirtyy sivulle, jolla voi hoitaa henkilökohtaisia asioitaan tulorekisterissä.
Asioi toisen puolesta  
Asioi yrityksen tai organisaation puolesta Käyttäjä siirtyy sivulle, jolla valitsee organisaation tai yrityksen, jonka puolesta haluaa asioida. Valintalistassa ovat ne yritykset ja organisaatiot, joissa henkilöllä on toimielinrooli tai jotka ovat antaneet käyttäjälle valtuuden asioida puolestaan. Lue lisää.
Asioi yksityishenkilön puolesta Käyttäjä siirtyy palveluun Suomi.fi-valtuudet, jossa käyttäjä voi valita toisen yksityishenkilön, jonka puolesta hän asioi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Valittavana ovat henkilöt, joilta käyttäjä on saanut valtuuden asioida tulorekisterissä, ja alle 15-vuotiaat lapset, joiden huoltaja käyttäjä on.
Tiedon käyttäjä Käyttäjä siirtyy sivulle, jossa voi valita tiedon käyttäjän roolin. Toiminto on valittavissa ainoastaan silloin, jos käyttäjä on saanut valtuuden laissa nimetyltä tiedon käyttäjäorganisaatiolta.

Latauspalvelu

Käyttäjä siirtyy tulorekisterin latauspalveluun. Latauspalvelussa käyttäjä voi lähettää XML-muotoisia aineistoja tulorekisteriin.

Ennen latauspalveluun siirtymistä ei valita sitä, kenen puolesta asioidaan. Jos käyttäjä lähettää tietoja yrityksen tai organisaation puolesta, palvelu tarkistaa valtuudet lähetetyn tiedoston perusteella.

Etusivun alatunnisteen toiminnot

Etusivun alatunnisteen toiminnot

Toiminto

Kuvaus
Tietoa tulorekisteristä Käyttäjä voi tutustua tulorekisteriin yleisesti. Sivu aukea uuteen ikkunaan.
Yhteystiedot Käyttäjä voi aloittaa chatin tulorekisterin asiakaspalvelijan kanssa. Jos chat-ikkuna ei avaudu, palvelussa on ruuhkaa. Tällaisessa tapauksessa kannattaa odottaa hetki ja yrittää uudelleen. Chat on auki arkisin klo 9–16.15. Sivu aukeaa uuteen ikkunaan.
Tietosuoja ja saavutettavuus Käyttäjä voi tutustua tulorekisterin tietosuojaselosteisiin ja saavutettavuusselosteeseen. Sivu aukeaa uuteen ikkunaan.
Käyttöehdot Käyttäjä voi tutustua sähköisen asiointipalvelun käyttöehtoihin. Sivu aukeaa uuteen ikkunaan.