Tulorekisterin sidosryhmätestaus (EXT1): 18.6.2019 julkaistavan kehitysversion toimitusseloste

Julkaistava tulorekisterin kehitysversio sisältää korjauksia liittyen mm. seuraaviin kokonaisuuksiin.

Korjauksia sähköiseen asiointipalveluun

  • Saavutettavuus
    • Lisätty tekstivastineita visuaalisille elementeille ja hakukentille.
    • Kielimääritystä on parannettu siten, että ruudunlukija lukee tekstit määrityksen mukaisella kielellä.
    • Sivujen välillä voi liikkua näppäimistöä käyttäen.
    • Tulorekisteri-logoon on lisätty linkki etusivulle.
    • Sivuston ohjeita on muokattu ruudunlukijakäyttöön soveltuviksi ja ohjelinkit aukeavat uuteen välilehteen.
  • Ilmoitusten haku ja katselu
    • Tietojen haku, tiedon käyttäjät
      • Hakunäkymässä on korjattu yrityksen nimen näyttämistä siten, että nimi tuodaan näkyviin, kun tunniste on annettu.
    • Hakutulokset (Annetut ilmoitukset, Omat tulotiedot, Yrityksen tulot)
      • Omat tulotiedot / Yrityksen tulot: näkymässä on korjattu maksajan nimen näyttämistä siten, että nimi tuodaan näkyviin, kun tunniste on annettu, mutta nimeä ei ole annettu.
      • Annetut ilmoitukset: hakutuloksissa maksajan nimi näkyy siinä muodossa, jossa se on annettu, tai se tuodaan näkyviin tunnisteen perusteella, jos tunniste on annettu.
    • Ilmoitusten katselu
      • Lisätty tulonsaajan nimi katselunäkymään.
      • Korjattu: maksajan nimi näytetään, kun maksaja on yksityishenkilö.
      • Korjattu: sijaismaksajan tiedot näytetään, kun ne on annettu.
    • Virheilmoitukset
      • Poistettu ylimääräisiä virheilmoituksia.
    • Ilmoittaminen
      • Korjattu: maksajan nimi näkyy oikein palkkatietoilmoituksen lähettämisen jälkeisellä sivulla.

Yleiset huomiot

  • Aineistotilausta tai aineistotilauksen sisältävää aineistoa ei voi mitätöidä, jos aineistopoiminta on jo käynnistetty. Jos aineistotilaus pitää päättää tai poiminta keskeyttää, kun poiminta on jo aloitettu, ota yhteys tulorekisterin asiakaspalveluun tai täytä havaintolomake.
  • Viestit-toiminnallisuus otetaan vaiheittain käyttöön vuoden 2020 aikana.
  • Perustietojen ylläpito sähköisessä asiointipalvelussa otetaan käyttöön myöhemmin. Nyt palvelussa ovat perusrekistereistä (yritys- ja väestötietojärjestelmästä) saadut tiedot.
  • Raportit: Sähköisessä asiointipalvelussa ei voi tilata kaikkia samoja raportteja kuin rajapinnassa ja latauspalvelussa. Sähköisessä asiointipalvelussa tilattavat raportit ovat 500, 600 ja 610.
  • Kotitaloustyönantaja: Lähetetyt aineistot -toiminnallisuus ei ole käytössä. Lähetettyjä ilmoituksia voi katsella sivulla Annetut ilmoitukset.

Tunnetut puutteet

  • Virheilmoitukset ovat yleisiä eivätkä yksilöi virhettä kaikissa tilanteissa. Osa virheilmoituksista on englanniksi.
  • Raportit: 600 Maksajan palkkatietojen yhteenveto (kertatilaus) ja 602 Maksajan palkkatietoilmoitusten yhteenveto (kertatilaus) muodostetaan dokumentin Raportit tulorekisteristä (versio 1.01, 26.9.2018) perusteella. Tulolajin 407 laskentasääntöön on tulossa muutos, joka toteutetaan myöhemmin.
  • Raportteja ei voi tilata, kun asioi toisen yksityishenkilön puolesta.
  • Raportit toimitetaan suomeksi, vaikka asiointikieli olisi ruotsi tai englanti tai sähköistä asiointipalvelua käytettäisiin ruotsiksi tai englanniksi.
  • Sähköinen asiointipalvelu aukeaa suomeksi, vaikka asiakas siirtyisi palveluun ruotsin- tai englanninkieliseltä tulorekisteri.fi-sivulta. Kielen voi vaihtaa sähköisen asiointipalvelun etusivulla ruotsiksi tai englanniksi.
  • Sähköisen asiointipalvelun englannin- ja ruotsinkielisissä versioissa on puutteita. Kalenteri-toiminnallisuus ei vastaa kielivaatimuksia.
  • Tiedon käyttäjien aineistotilaus, tyyppi 302: poiminta ei onnistu, jos maksajia on useita.
  • Tiedon käyttäjien aineistotilaus, tyyppi 305: poiminta ei onnistu, jos poimintaväli on pitkä ja poimittavana on paljon ilmoituksia.